«Думай поза шаблонами. Інноваційна парадигма креативності в бізнесі» Люка де Брабандера, старшого радника, та Алана Айні, старшого фахівця по креативності та формуванню сценаріїв, відкриває читачеві силу поза шаблонного мислення та важливості все піддавати сумнівам. Автори, консультанти з бізнес-стратегій The Boston Consulting Group, обіцяють за п’ять кроків навчити вас змінювати розуміння подій навкруги та ставлення до вирішення проблем.
Що ж це за кроки?
Крок 1. Піддавайте все сумнівам
Перший крок до мислення за новими шаблонами – сумніватися цілком у всьому: ваших найважливіших переконаннях, уявленнях про реальність і припущеннях щодо майбутнього. Піддавайте сумнівам правила, за якими живете ви і ті, хто керує вашою організацією. Сумнівайтесь у тому, що сформовані тактики дій, моделі і стратегії є найкращими.
Люди, хоч і відзначаються розумом і раціональністю, часто сліпі до автоматичних відповідей і припущень, зокрема, хибних або помилкових, до яких вони звикли і якими вони реагують на людей, речі та події. Якщо їм кажуть: диригент оркестру, то вони уявляють літнього білошкірого чоловіка європейського походження. Вони купують шампунь в упаковці з позначкою «Безкоштовно додаткових 50%», не розуміючи, що ціну повністю вже сплачено (або стягнуто іншим способом) для покриття витрат на «безкоштовні» відсотки продукту.
Навіть тоді, коли люди вважають, що готові відмовитися від упереджених понять, вони приносять із собою могутню, невимовну любов до шаблонів, на які розраховують, щоб зрозуміти світ. Ця любов здебільшого є несвідомою: мислення і поведінка засновані на ваших перевірених методах (відчуттях, що так правильно), навіть коли ви намагаєтеся бути радикальним і новим. Цей феномен вбудовано у мозок людини: їй притаманне упередженість до ідей і концепцій, які заперечують те, що вона вже знає про цей світ.
Розглянемо загадку. Припустимо, що це рівняння викладено за допомогою сірників:
ХІ + І = Х
Яку найменшу кількість сірників потрібно перемістити, аби зробити цей вираз математично правильним? Більшість людей, зрештою, скаже: «Один» і пишатиметься з такої малої кількості сірників. Справді, це може бути досягнуто шляхом перенесення першого «І» на місце до першого «Х» або перетворення знак «дорівнює» на знак «нерівності». Але найкраща відповідь – нуль. Якщо перевернути зображення догори ногами, рівняння буде правильним. Коли ви стикаєтеся з такими проблемами, то можете підозрювати якусь хитрість, особливо в цьому розділі книжки. Ви зупинилися на одиниці або ж на нулі? Головне, що ви почали сумніватись у тому, що думаєте, а це фактично – початок нового мислення.
Крок 2. Пробуйте те, що можливо
Якщо Крок 1 передбачає сумніви в усьому, то Крок 2 стосується використання нового почуття обізнаності задля зосередженого й уважного вивчення світу перед собою. Крок 2 передбачає безпосереднє дослідження, аналізування ситуації.
Фундаментальний спосіб оцінити майбутнє вашого підприємства полягає в тому, щоб розвинути глибоке розуміння людей, які купують товари або користуються вашими послугами чи іншими пропозиціями.
Ви можете розпочати з питання, хто насправді є вашим споживачем, і це може бути корисним для кращого розуміння наявних і потенційних клієнтів, груп людей чи організацій, які наразі не є (або навіть не будуть) вашими клієнтами.
Крок 2 також може допомогти змінити ваше уявлення про конкурентів. Чи знаєте ви, наскільки ці люди або організації, яких ви відносите до шаблону «конкуренти», вважають себе належними до однієї сфери бізнесу з вами? Чи маєте ви розуміння невизначених чинників, таємних або підсвідомих, що керують їх стратегією? Чи існують люди або організації, про яких ви навіть не думаєте як про «конкурентів», але котрі можуть незабаром переманити ваших клієнтів?
Крок 3. Дивергенція
Завдяки навчанню того, як припиняти і перевершувати саме такий глибокий дискомфорт [відмови від наявних шаблонів], ви можете розвивати себе і продукувати безліч оригінальних і сміливих ідей. Це і є суттю етапу пошуку відмінностей. Ви повинні на якийсь час сприйняти це, толерантно поставитись до будь-яких нових понять і пропозицій (зокрема, тих, що здаються абсурдними й нікчемними), доки не прийде час скласти все докупи і вирішити, як діяти.
Дивергенція полягає не тільки в дозволі різноманітних, а часом і суперечливих ідей, переконань, думок та уявлень, а й у їх заохоченні. Ці ідеї можуть бути непопулярними, непривабливими, нетрадиційними, інколи здаватися помилковими, подекуди навіть абсурдними.
Крок 4. Конвергенція
На етапі конвергенції ви переходите від суто творчого режиму мозкового штурму, коли утримуєтесь від висловлення суджень, до режиму аналізу того, що насправді має найкращі шанси на успіх. Це зовсім інший тип мислення, який вимагає від вас оцінювання своїх ідей, вибору найперспективніших і зосередження на тих, котрі реалізовуватимуться, а також у якому порядку їх слід просувати.
Конвергенція полягає в тому, щоб почати перетворювати ідеї в реальність, а не просто намагатися народжувати нові. Мова йде про визначення пріоритетів у рішеннях, аби ви могли почати втілювати ваші найкращі ідеї.
Процесу конвергенції має передувати ще одна важлива дискусія – щодо критеріїв, котрі ви плануєте використати для оцінки ваших рішень про те, які ідеї слід втілювати, а від яких краще відмовитися. Обговорення і погодження критеріїв до голосування і приймання рішення убезпечує від спокуси, свідомо чи несвідомо підштовхнути до певного висновку.
Крок 5. Безжалісно робіть повторну оцінку
Жодна ідея не залишається ідеальною вічно. Незалежно від того, наскільки яскравим, стійким, творчим, своєчасним і ефективним є кожен шаблон, який ви замислили, він лише виграє від модифікації, вдосконалення і, зрештою, заміни. Творчому процесу властива постійність, і наші п’ять кроків – не виняток. Вам доведеться використовувати кожен з них знову і знову, хоча не завжди в однаковій послідовності.
Не існує жодної ідеї, яка б залишалася вічно актуальною. І для досягнення стійкої творчості ви повинні продовжувати створювати, змінювати, відбирати, реалізовувати, відхиляти і в якусь мить замінювати ваші моделі.
Для того щоб бути успішним, необхідно продукувати нові шаблони один за одним, сприймати зміни й відчувати, коли настав час відкинути одну модель і замінити її іншою.
Ви завжди повинні робити все можливе, аби помічати, як ваші поточні шаблони допомагають вам і як вони вас тягнуть назад.
Крок 5 просить вас переоцінювати шаблони послідовно й ретельно, щоб підготуватися, наскільки це можливо, для визначеності майбутнього та невблаганного потоку змін. Це допомагає вам не занадто довго міркувати над новими ідеями і не відмовлятись від них занадто швидко. Ми просимо вас продовжувати сумніватися і згадувати один із класичних корпоративних гасел Nike: «Немає фінішної лінії!»
Схожі книги: «Стартап без помилок» Ерік Райз, «Рисовый штурм и еще 21 способ мыслить нестандартно» Майкл Мікалко, «Доставка щастя. Шлях до прибутку, задоволення і мрії» Тоні Шей.
Читати: 8 уроків життя з 8 надихаючих книжок, які мусить прочитати кожен
Читати: 7 книг, які пробудять твій творчий потенціал
13 thoughts on “Геть шаблони! П’ять кроків на шляху до вільного мислення”