Читати граючи: як у Польщі та Скандинавії привчають любити книги за допомогою гри для смартфонів

Читати граючи: як у Польщі та Скандинавії привчають любити книги за допомогою гри для смартфонів
Джерело фото: FB «Culture Bridges»

З 9 по 13 липня в Києві проходила літня школа для працівників видавничого сектору. Спікери з Польщі, Греції, Італії, Німеччини, Британії, Чехії та інших країн Європи ділились досвідом з українськими видавцями.

Yakaboo вже публікував інтерв’ю з однією зі спікерок цієї школи – Каріною Ельм. Тепер пропонуємо розмову з Марчіном Скрабкою. Поговорили про те, як зацікавлювати людей книгами за допомогою онлайн-ігор по типу PokemonGo. У Польщі, звідки родом Марчін, та Фінляндії, де він буває по роботі, ця інновація доволі популярна.


Досьє
Марчін Скрабка (1978 р.н.) – юрист, інноватор, незалежний бізнес-аналітик і консультант, власник goodbooks.pl. Багато років працює видавцем у Wolters Kluwer Poland та Young Digital Planet (Sanoma Learning), де він створював онлайнові та мобільні проекти. Заснував декілька стартапів на зразок prawosocjalne.pl – інноваційна онлайнова правова інформаційна система з юридичними відомостями для соціальних працівників, або ж czekieklimaty.pl – найбільший онлайн-магазин літератури, фільмів і музики з Чехії на польському ринку.

Його найсвіжіший інтерес – поєднання гейміфікації та мобільних технологій із книгами та контентом. У партнерстві з Finnish Team Action Zone він запроваджує в європейській видавничій індустрії методологію та мобільну платформу, присвячену гейміфікації книжок і контенту на смартфонах для підвищення інтересу до культури серед міленіалів і покоління Z.


playРозкажіть, будь ласка, про програму ActionTrack. У чому її суть?

Це програмне забезпечення, яке розробили у Фінляндії. По суті, воно дозволяє створити таку гру, як Pokemon Go — не обов’язково саме її, це може бути і Taras Shevchenko Go і будь-хто-Go, але за таким же принципом. Це ідеально для тімбілдінгу, пошуку скарбів, квестингу або геокешингу та для створення інтерактивних гідів і прокладання маршруту.

Це гра з прив’язкою до місцевості та технологією доповненої реальності, у яку треба грати зі смартфоном. На основі цього програмного забезпечення ви можете самостійно створити схожу гру, яка б заохочувала гравців до будь-чого. Наприклад, до читання книг.

У Польщі, у партнерстві з фінським виробником програмного забезпечення, ми створили методологію, яка допомагає створювати ігри по книгах на основі готової технології. Ці ігри поєднують у собі геокешинг і квестинг.

Це програмне забезпечення — як двигун. Ти можеш купити двигун і на основі нього створити моноцикл, вантажівку або гоночну машину. Фактично, ми купили двигун, себто ліцензію, і створили методологію, як на основі неї працювати з культурними інституціями чи, наприклад, з бібліотеками, музеями та школами.

Звичайно, є схожі програмні забезпечення: ігри, що базуються на місцевості, — не новина. Багато стартапів намагалися зробити щось подібне, але вони зазнали невдач. Тому що всі розробки потребують великої кількості грошей і років досвіду. Інженери, що створили ActionTrack, працювали в компанії Nokia. Вони підтримують життя проекту, додають нові опції і особливості. Тому що програмне забезпечення гнучке: ви можете обрати опції, потрібні саме для вашої справи.


playЯк це працює?

Ви створюєте гру за допомогою браузера через програмне забезпечення, використовуючи гугл-карти. Далі для того, щоб зіграти в гру, треба використовувати смартфон або планшет. Фактично, це редактор, авторський веб-інструмент, що допомагає створити необмежену кількість ігор і надіслати їх в додаток. Вони працюють на IOS і на Android. Коли Ви маєте доступ до редактора і коли люди грають, ви можете бачити в реальному часі, що вони роблять, як вони відповідають на запитання і як вони взаємодіють з контентом.


playЯка цільова аудиторія цієї гри?

Вона розрахована на будь-кого, хто хотів би провести час в цікавий спосіб. Звичайно, більшість – це покоління Z, підлітки, міленіали. Але ми бачили, як цілі сім’ї грали в цю гру. У Скандинавії це дуже популярний спосіб проводити вільний час. Також це залежить від того, хто організовує гру — бібліотеки/видавці, школи, музеї, HR-відділи. Кожна організація може визначити свою цільову аудиторію.


playТакі ігри можливо створювати тільки в Польщі чи Скандинавії? Чи в Україні, наприклад, теж?

Так, ви можете використовувати її будь-де, де доступні Google-карти.

Наразі наша гра iOS/Andoid-додаток ActionTrack (який використовується для гри) підтримує 22 мови. Немає української, але є російська. Меню веб-редактора підтримує на даний момент англійську, польську, словацьку, угорську і фінську мови. Поки немає української або російської мови, бо немає клієнтів з цього регіону. Але, якщо з’являться перші клієнти, ми ймовірно додамо мови.

Звичайно, що ми можемо зробити гру будь-якою мовою. Це не проблема зробити просто зараз гру українською або російською. Учасники Літньої школи у Мистецькому Арсеналі мали можливість зіграти в україномовну гру — «День з життя кролика», — це кумедна гра для початкових шкіл. Під час виконання різних видів завдань ти вивчаєш цікаві факти про життя кролів і зайців.


playЯкий саме зв’язок між книгою і грою?

З книги береться сюжетна лінія. Для цього обирається частина сюжету, бо цілу книгу дуже складно гейміфікувати. По цій частині пишеться сценарій для гри, як для фільму. Дуже важливо прочитати книгу креативним способом, шукаючи вибір, зроблений головним героєм. Ми вчимо, як робити це, тому що в майбутньому це може допомогти молоді працювати в індустрії дизайну ігор в якості сценаристів.

Щоб поєднати книгу та гру, можна використовувати QR-код. Наприклад, якщо це підручник з української мови, то до кожного уроку ви можете мати ігрове домашнє завдання у форматі мобільної гри. Учні відсканують код, надрукований в книзі, і зможуть пройти квест за темою уроку. Це також ідеально для планування і створення шкільних подорожей — спочатку ви читаєте і створюєте гру, а потім під час поїздки граєте.

Інший приклад: коли треба прочитати якусь дуже нудну книгу зі списку літератури. Ми можемо гейміфікувати кожен розділ книги або більше того – навчити дітей самостійно його гейміфікувати. Так ми робимо в Польщі та Фінляндії. Для того, щоб створити гру по книзі, перш за все її треба прочитати, тож це заохочує дітей до читання. А створення гри розвиває в них креативність, дає можливість відкрити нові світи і закодувати свої ідеї у формі гри, пишатись собою і показати гру друзям.


playТо головне завдання гри – заохочувати до читання?

Так. Заохочувати та залучати.

Гра також може використовуватись і в музеях. Наприклад, ви можете створити гру, яка була б доповненням до виставки. Відвідувачі будуть шукати інформацію в ігровій формі і їм стане цікаво – замість того, щоб нудьгувати від чергових скульптури чи малюнка.

Так само її можна використовувати в освіті.

У Польщі та Скандинавії у цієї гри є комерційне і некомерційне використання. Некомерційне – це в бібліотеках, музеях, культурних інституціях, на культурних подіях. Комерційне – у корпоративному навчанні, командних заходах. Наприклад, я бачив, коли продавці грали в гру, що базувалась на банківських пропозиціях – таким чином вони їх вивчали і запам’ятовували. В наш час, коли люди вчаться не тільки в школі чи вузі, а протягом усього життя, це дуже актуально.

Ще один цікавий спосіб використання гри – для збереження історичної спадщини. Для того, щоб заохотити дітей до вивчення свого коріння, традицій, ми можемо створити гру, яка базуватиметься на свідченнях бабусь та дідусів. Діти можуть зняти фільм, помістити фільм в гру, створити сюжетну лінію. Це також спосіб щоб привабити молодь, показати, що круто бути активним, зберігати місцеві надбання, що дуже важливо зараз у Польщі. Ми намагаємось це зробити.


playЧи популярна ця гра в Польщі чи Фінляндії?

В Польщі ми запустили таке програмне забезпечення тільки минулого року. Для них це новий напрям. Ми намагаємось реалізувати гру в культурних інституціях. Вона вже популярна в корпоративних організаціях.

У світі багато компаній, які використовують це програмне забезпечення, але у свій спосіб. Вони організовують заходи, щоб знуджені IT-шники розважились. Менеджери по роботі з персоналом використовують гру, щоб об’єднати колектив. Але в культурі така ідея нова. Культура, на жаль, часто поза комерційним ринком.

У фінських школах нашу програму використовують в школах та університетах. Не скрізь, звичайно, але ми маємо багато прикладів. Ніхто в Європі до нас цього не робив. Тому ми їздимо на книжкові форуми, типу Франкфуртського та Лондонського, щоб презентувати свою ідею.


playЯкщо я хочу зіграти в цю гру, мені тільки потрібно завантажити її з AppStore чи GooglePlay?

Додаток дасть змогу безкоштовно грати в цій програмі, але тільки в ті ігри, що публічно відкриті розробниками. Якщо, ви хочете створити свою, вам треба купувати програмне забезпечення та ліцензію.



Інструкція з використання ActionTrack 

game-starter


Світлана Карпета
PR-менеджер в Yakaboo.ua. Обожнюю читати літературний non-fiction, слухати Дебюссі й дивитися детективи та трилери. А ще я редактор-задрот, який звертає увагу на всі помилки. Читайте правопис, «Як ми говоримо» і любіть українську мову)
https://www.facebook.com/svitlanakarpeta

361 thoughts on “Читати граючи: як у Польщі та Скандинавії привчають любити книги за допомогою гри для смартфонів

    Залишити відповідь