Як вивчити іноземну мову у новому році: поради та корисні книжки

Новий рік — це завжди нові виклики. Якщо у планах на 2020-й у вас є вивчення іноземної мови (чи вдосконалення знання до нового рівня), цей матеріал допоможе вам справитися з цим завданням. Адже ми розпитали викладачку й тренерку Мар’яну Лісовську про найпопулярніші помилки у вивченні іноземних мов та дізналися, на що насамперед варто зважати, починаючи навчання.

Мар’яна Лісовська — засновниця онлайн-школи з вивчення англійської мови LA in UA, організаторка щорічної Всеукраїнської конференції викладачів іноземних мов TUTOR’S FORUM, засновниця закритої спільноти викладачів TUTOR’S SECRET CLUB.

У планах на новий рік багато хто пише «вивчити іноземну мову». Що найперше треба враховувати, плануючи такий пункт, щоб отримати бажаний результат?

Найперше потрібно враховувати те, чи це ваша власна ціль. Чи це ціль родини, друзів, і так далі. Бо якщо це ціль когось, але не ваша власна — мотивація дуже швидко зникає, як правило. Ви просто не розумієте, навіщо вам це потрібно.

Щоб розібратися зі своїми справжніми мотивами, рекомендую звертатися до мовного коуча. Це теж викладач, але разом з тим людина, яка навчалася у сфері психології. Добре, якщо коуч був сертифікований організаціями ICF* чи ICU**. Це означає, що він пройшов певну норму годин практики та що ще важливіше — пройшов через менторинг та перевірку своєї роботи експертними викладачами.

Друге, що варто врахувати, — це скільки часу ви готові інвестувати у проєкт за назвою «вивчення іноземної мови». Це не тижневий і навіть не місячний проєкт. Багато людей пишуть собі таку ціль спочатку року, але не усвідомлюють, що це довгостроковий проєкт. Будьте готові постійно інвестувати час і на якийсь період перетворити вивчення мови у стиль свого життя. Так само як з походами у спортзал, наприклад. Спочатку треба звикнути, але потім це перетворюється на стиль життя.

*ICF — International Coach Federation

**ICU — International Coaches Union

Які найпоширеніші помилки у вивченні іноземних мов?

  • Концентрація лише на годинах роботи з викладачем, відсутність самостійної роботи («треба займатися не менше трьох годин на тиждень, тоді буде результат»).

Звісно, якийсь результат буде. Але він міг би бути більш вражаючим, якби учень ще працював самостійно поза заняттями. І це не лише про домашні завдання. Це про перегляд серіалів чи фільмів, читання постів блогерів. Іншими словами, все те, що ви і так любите робити, можна робити іноземною. Один з класних кейсів — це мій учень Андрій, який інтенсивно працював протягом двох місяців. Ми мали три заняття на тиждень, а деколи займалися і кожного дня. Крім цього, він постійно вчив нові слова (у нього вони всюди були розвішані), дивився відео на YouTube та робив всі домашні завдання. Після цього він успішно склав тест IELTS та знайшов роботу в Канаді. Але людина кардинально змінила своє життя всього за два місяці!

  • Перекладання відповідальності на когось іншого («ось, попрацюю з носієм мови, і все у мене буде круто!» або «цей викладач дорогий, тож має бути результат»).

Насправді прогрес у вивченні мови десь на 70 % залежить від самої людини і лише на 30 % від викладача. Викладач лише показує вам шлях, але пройти його потрібно самому. Так само як зі спортзалом. Хтось може накачати м’язи замість вас? Тренер може допомогти, але свої м’язи вам не причепить.

  • Зосередженість тільки на певних аспектах мови («Ось вивчу граматику і відразу стану краще говорити». || «Треба багато слухати і читати англійською, і мій рівень одразу покращиться»).

Граматика і словниковий запас, звичайно, теж важливі, але головне — баланс. Тобто виділяти час на різні аспекти мови. І для того, щоб краще говорити, треба багато говорити Це як з раціоном харчування. Хіба добре весь час одну й ту ж їжу? Ще й нудно😕

  • Стереотипи про свою пам’ять, вік чи здібності («мені вже пізно», «я не здібна до мов ще зі школи»).

Так, ми всі маємо індивідуальні особливості. Але вивчити мову може кожен. Просто потрібно вибрати метод, який працює для вас, та рухатися у своєму темпі. Одна з моїх учениць — це пані, якій вже було більш як 60 років і яка починала вчити мову абсолютно з нуля. І їй вдалося розговоритися через кілька місяців, при чому ми займалися онлайн! Але що хочу зазначити — вона багато працювала самостійно, поза заняттями. Наприклад, збирала своїх подруг та організовувала розмовні клуби у своєму місті.

  • Очікування дуже швидких результатів («Англійська за 3 тижні» || «150 слів за одну хвилину»).

Це як швидко худнути — результат, може, і буде. Але ненадовго. Крім того, слід постійно підтримувати свою форму.

  • Відсутність системи і методики.

Поважаю людей, які вивчають мови самостійно. Це велика праця, правда. Але відсутність системи у вивченні — це проблема. По-перше, не видно кінця всьому тому. По-друге, різні теми можуть плутатися або ж ви можете вчити взагалі непотрібні речі. Добре, коли ви бачите: «Ага, я вивчила 7 тем, залишилося ще 2». Хіба не так?

Що найчастіше виступає стопером?

  • невміння себе організувати або занадто велике навантаження на роботі, вдома;
  • людина не може знайти викладача, який би підходив їй як людина або за графіком;
  • стереотип, що навчатися онлайн — неефективно;
  • відсутність звички інвестувати у своє навчання, може здаватися, що це дуже дорого.

Як правильно обрати викладача та темп вивчення?

Спочатку орієнтуйтеся на свої відчуття. Чи приємний вам цей викладач як людина? Чи буде бажання зустрічатися з ним/нею кожного тижня?

Потім, через певний період (хоча би 2–3 уроки) зверніть увагу на те

  • чи готується викладач до заняття (завжди знає, що ми робимо далі?);
  • чи повторюєте ви попередні теми (немає нічого гіршого, ніж коли викладач постійно перевантажує вас новим матеріалом і ви вже не пам’ятаєте нічого з того, що вчили раніше);
  • чи пристосовується викладач до ваших потреб та побажань у виборі тем, домашніх завданнях, темпі навчання (це не дуже добре, коли викладач тупо йде за підручником, не враховуючи жодних ваших індивідуальних побажань);
  • чи враховує викладач усі аспекти мови (погано, якщо на домашнє завдання ви отримуєте лише тексти для читання та граматичні вправи. Тоді викладач нехтує аспектом слухання, для прикладу).

Стосовно темпу навчання, то подумайте, яка кількість занять на тиждень буде реалістичною для вас з точки зору тайм-менеджменту. Найбільш популярний варіант серед тих, хто вивчає мову — це два уроки на тиждень. Якщо можете займатися тричі на тиждень, це добре, але тоді краще, щоб одне з цих занять було у групі. Вам так буде цікавіше та легше дотримуватися цього темпу.

Яка роль мотивації та як вона працює у вивченні іноземної мови?

Ключова. Без мотивації буде важко продовжувати вивчення мови через місяць-другий. Але якщо у вас є внутрішня мотивація, то, зрозумівши її ще з самого початку навчання, ви будете продовжувати йти далі, незважаючи ні на що. І навіть коли будуть недовгі перерви у вивченні мови, ви будете хотіти повертатися до цього та рухатися далі.

Якщо мотивація не до кінця зрозуміла або не ваша, люди переважно кидають вивчення мови через місяць-другий.

Чи є індивідуальні особливості учнів/студентів, які варто для себе знати, щоб бути ефективнішими?

Так, це навіть тип темпераменту. Інтроверти часто думають, що їм краще буде працювати з викладачем індивідуально. Але це не завжди так. Бувають випадки (й це груба помилка з боку викладача), коли на такому занятті викладач говорить більше, ніж учень. Я вважаю, що інтровертам навпаки краще (хоча б час від часу) працювати у групі. Або поєднувати індивідуальні заняття та групові. Тоді вони можуть більше розкритися, і сам процес навчання буде цікавішим для них.

Інший момент — це ваш тип сприйняття інформації. Більшість людей — візуали, і їм чудово підходить метод вивчення нових слів через флеш-картки. Але якщо ви аудіал, то вам можуть підійти голосові диктанти або аудіоуроки. Це лише один із моментів, але їх насправді дуже багато. І на цю тему можна написати цілу окрему статтю.

Вчити паралельно кілька мов — помилка чи нормально?

Нормально, але бажано, щоб ці мови були різними. Наприклад, вчити одночасно англійську та польську — це ок. Але я б не рекомендувала вчити одночасно іспанську та італійську. Також добре, якщо ви на різних етапах та рівнях у вивченні цих мов. Наприклад, англійську доводите з середнього рівня до високого, а польську лише починаєте. 

Яку літературу про ефективне засвоєння нових мов можете порадити?

  • Lingva Incognita, Віталій Зубков, 
  • «Беглый язык за три месяца», Бенни Льюис, 
  • «Стратегии полиглотов», Д.Б. Никуличева, 
  • «Как найти свой путь к иностранным языкам», Д.Б. Никуличева, 
  • Effortless English, A.J.Hoge, 
  • Fluent Forever, Gabriel Wyner.

З якого етапу вивчення варто читати книжки мовою оригіналу?

З того етапу, коли ви розумієте хоча б 80 % тексту. Якщо людина не розуміє половину тексту або й більше, то швидко кине це заняття, воно буде здаватися беззмістовним.

На щастя, зараз є дуже багато адаптованих книг.

Які підручники/посібники з англійської, на вашу думку, варті уваги?

Outcomes — чудова серія посібників з сучасною англійською.

Серія New English File теж варта уваги.