- Видавництво Yakaboo Publishing у серпні випустить новинку, яка вже стала бестселером на заході - «Spotify навиворіт. Як шведський стартап здійснив музичну революцію». Журналісти Свен Карлссон та Йонас Лейонхуфву розповідають як співзасновники Даніель Ек та Мартин Лорентсон зробили Spotify стрімінговим сервісом №1, як протистояли Стіву Джобсу та як вдалося переконати відомі музичні лейбли зареєструватися у системі. Біографія Spotify зацікавила Netflix і в наступному році очікуємо прем’єру серіалу.
- Уривок з книжки «Spotify навиворіт. Як шведський стартап здійснив музичну революцію»
Видавництво Yakaboo Publishing у серпні випустить новинку, яка вже стала бестселером на заході - «Spotify навиворіт. Як шведський стартап здійснив музичну революцію». Журналісти Свен Карлссон та Йонас Лейонхуфву розповідають як співзасновники Даніель Ек та Мартин Лорентсон зробили Spotify стрімінговим сервісом №1, як протистояли Стіву Джобсу та як вдалося переконати відомі музичні лейбли зареєструватися у системі. Біографія Spotify зацікавила Netflix і в наступному році очікуємо прем’єру серіалу.
Уривок з книжки «Spotify навиворіт. Як шведський стартап здійснив музичну революцію»
Закінчується 2010 рік. Запуск Spotify в США затягнувся й Даніель Ек не до кінця розуміє, у чому річ.
«Він зателефонував і важко дихав у слухавку»,— каже він колезі.
«Хто?» «Стів Джобс».
Колега не вірить.
«Тобто? Він просто мовчав? Як ти тоді зрозумів, що це саме він?»
«Я знаю, що це він».
Зараз Даніель Ек уже починає розуміти, хто насправді керує всією музичною індустрією. Суперництво з Apple — це питання, що визначить його подальше життя. Думки про це супроводжують його на роботі та під час численних подорожей до Нью-Йорка й Лос-Анджелеса. Тінь Apple нависала над Spotify із самого народження компанії 2006 року. Уже тоді Стів Джобс володів найбільшою у світі платформою для цифрового поширення музики з онлайн-магазином iTunes та mp3-плеєром iPod.
Наприкінці 2010 року Стів Джобс найбільше опікується проблемою конкуренції між iPhone та Android. Джобс вважає свій музичний сервіс вирішальною зброєю у «священній війні» проти мобільної операційної системи Google. Downloads, тобто скачані файли, що продаються поштучно — це спосіб Apple убезпечити музику від піратства та тримати її якнайдалі від світу Android.
Даніель Ек вчинив навпаки— і йому все вдалося. Spotify пропонує сервіс, що уможливлює стрімінг музики на всіх платформах, миттєво та навіть безплатно для тих, кого не дратує реклама. Стів Джобс знає, що цей продукт має велике майбутнє. Що як шведи дістануть ліцензії на стрімінг у США і їх згодом придбає Google?
Для Даніеля Ека американський ринок життєво важливий. Після кількох років виснажливої праці він нарешті наближається до своєї мети. Він потоваришував з Марком Цукербергом. Навіть угода з Universal Music, могутньою корпорацією звукозапису, наближеною до Apple, уже майже готова. Проблема в тому, що керівники Universal не хочуть її підписувати. Процес зупинився. Даніель Ек розуміє, що мусить особисто поговорити з Джобсом, і просить колег влаштувати їм зустріч. Ті обіцяють докласти всіх зусиль.
Але, за нашими джерелами, Даніелю Еку не вдалося наживо зустрітися зі своїм конкурентом з Apple. Попри слабке здоров’я Стів Джобс продовжує боротися за свій бізнес. Spotify ходить ходором від чуток та інтриг. Колега Даніеля Ека так ніколи й не дізнався, чи правда Стів Джобс важко дихав у слухавку. Даніель, буває, трохи підбавляє меду своїм історіям.
***
Даніель Ек та Мартін Лоренсон засновують Spotify у квітні 2006-го, через три роки після запуску музичної крамниці Apple iTunes. Економіка починає зростати, а разом із нею— інвестиції в молоді технологічні компанії. Шакіра співає свій хіт «Hips Don’t Lie». Модні блогери пишуть про бохо-шик, а Крістер Фюглесанд невдовзі стане першим шведом у космосі. Перші два роки існування компанії йдуть на розробку музичного плеєра. Мартін Лоренсон опікується фінансами. Даніель Ек літає на зустрічі з найбільшими лейблами звукозапису в Лондон, у Нью-Йорк та у Лос-Анджелес, щоб уможливити комерційний запуск. Спершу його часто супроводжує Мартін.
Світ музики переживає найглибшу кризу у своїй історії. Представники корпорацій звукозапису щотижня призначають зустрічі молодим підприємцям, які прагнуть врятувати музичну індустрію. Досі це нікому не вдалося. З початку 2003 року Apple продала два мільярди пісень. Але продажі музики однаково зменшилися за рік майже на мільярд доларів. Цифрові продажі зростають, але не компенсують зниження прибутків від продажу CD. Лейбли звукозапису відчайдушно полюють на піратів. Їхні юристи подають позови не лише на піратські сервіси на кшталт Limewire та iMesh, але й на десятки тисяч приватних осіб із метою налякати. У Швеції прокурори готують справу проти засновників The Pirate Bay.
Spotify ставиться до піратських сервісів не як до ворогів, а як до конкурентів. Даніель Ек хоче створити кращий продукт, яким легше користуватися. Він має містити всю можливу музику, бути безплатним та пропонувати лейблам звукозапису й музичним корпораціям прибутки з реклами. Іноді наміри шведів повністю провалюються. Під час однієї з перших подорожей до Лос-Анджелеса засновники Spotify зустрічаються з Томом Веллі, директором Warner Bros. Records. Подейкують, ця зустріч закінчилася гнівною лекцією Веллі про те, що безплатна музика ніколи не врятує галузь. Попри всі поразки, Даніель Ек не занепадає. Згодом директори корпорацій звукозапису починають сприймати його ідею всерйоз.
Він має на меті створити продукт, зручніший за піратське копіювання»,— каже адвокат музичної корпорації з Нью-Йорка, який рано зрозумів потенціал Spotify.
Його звати Фред Девіс, і впродовж перших кількох років існування Spotify він відчинив перед Даніелем Еком багато дверей.
***
Даніель Ек сідає на один із барних стільців посеред сцени та вітає всіх присутніх. Усі можуть ставити запитання, каже він. Це дуже відрізняється від тої компанії Spotify, яка роками намагалася замовчувати більшість питань.
«Ми багато говорили про те, що маємо підвищити прозорість у компанії, і з мого боку— це перший крок»,— каже Даніель Ек зібранню журналістів.
Його шведська має американський акцент. У пресслужбі Spotify жартують, що офіційна мова компанії— шванглійська. Даніель Ек уже звик виступати на сцені. Основна ідея його власної конференції Brilliant Minds, яку зараз фінансують бізнес-династії Стенбек, Валленберг та Ульсон— створити подію, схожу на Давос, але в Стокгольмі і для світу технологій.
З тим, що Spotify— це шведська компанія, можна посперечатися. Юридично вона зареєстрована в Люксембурзі, гроші Даніеля Ека розміщені на Кіпрі та Мальті, і лише третина всіх співробітників компанії перебувають у Швеції. Офіс у Нью-Йорку став більшим за головний офіс у Стокгольмі. Акціями Spotify торгують на Волл-стріт.
«На мою думку, з моменту виходу на фондовий ринок змінилося небагато»,— мовить Даніель Ек.
Він пояснює, що Spotify вийшла на біржу на Волл-стріт лише тому, що єдиною альтернативою був продаж компанії. Співвласникам потрібно було отримати свій прибуток.
«За десять років після запуску сервісу ми зрозуміли, що прийшов час виконати наші зобов’язання».
Минув понад місяць відтоді, як Трой Картер залишив Spotify. Даніель Ек каже, що не знайшов остаточного рішення проблем у політиці компанії. Він ставить під сумнів власну здатність визначати, що може обурити афроамериканців чи інші соціальні групи. Потім він оприлюднює ідею створення незалежної ради експертів для вирішення складних етичних питань. «В ідеалі я б хотів запозичити шведську традицію омбудсменів і створити етичну комісію, яка приймала б рішення не лише для Spotify», — зазначає він.
Даніель Ек розповідає, що Spotify звертається за порадами до груп на кшталт Southern Poverty Law Center, неприбуткової організації у США, знаменитої своєю роботою у сфері прав людини.
Даніель Ек— публічна особа із соціальною відповідальністю. Він і досі не бачить особливої цінності в інтерв’ю і йому не подобаються публічні соціальні заходи. Але якщо він мусить, то
може вийти на сцену та передбачити майбутнє. Це постійне балансування на тонкій линві: він має здаватися досить підривним та амбіційним для Волл-стріт, та досить добрим і відповідальним, щоби подобатися лейблам звукозапису, виконавцям та фанатам.
За час свого існування Spotify перемагає безліч конкурентів— від Pandora до Deezer та Tidal, власного проєкту суперзірок. Головним конкурентом компанії завжди була Apple. Після неї з’явилися такі велетні, як Amazon та нещодавній проєкт Google YouTube Music зі своєю довершеною функцією пошуку. Щоби зберегти лідерські позиції, Spotify мусить швидко рости та розвиватися.
«Ми беремо на роботу понад 110 людей щомісяця»,— каже менеджерка із персоналу Катаріна Берг під час пресконференції на Регерінгсгатан.
Скільки з цих співробітників опиниться в головному офісі в Стокгольмі— це питання, що має ставитися радше уряду Швеції та іншим управлінням, розташованим через дорогу. Кількість іноземних працівників компанії є причиною того, чому Spotify активно лобіює покращення становища на житловому ринку та зниження податків на опціони працівників.