Це інтерв’ю вийшло друком у виданні Жіночої ділової палати України “Атена”, вів бесіду Юрій Булик.
06 жовтня 2023 року національній книжковій платформі Yakaboo виповнюється 19 років. СЕО Олена Безугла очолила компанію рік тому у непростий для бізнесу час. Сьогодні вона говорить про виклики, перспективи та ініціативи, які діють заради розвитку країни та заради перемоги.
— Пані Олено, чи важко було очолити компанію, якій вже майже 20 років?
— Очолювати таку компанію як національна книжкова платформа Yakaboo – це велика відповідальність. Вона має багату історію – лідерства та успіху. Разом з тим були і серйозні виклики. Я очолила компанію у жовтні 2022-го, коли бізнесу потрібно було швидко адаптуватись та ставати на нові рейки через повномасштабне вторгнення. Це був час масованих обстрілів та початок блекауту. І треба було тримати активний взаємозв’язок з командою, переосмислювати стратегію компанії. Попри всі труднощі, наш бізнес продовжив працювати. До того, ми знайшли ресурси для впровадження наших інноваційних планів: запустили новий сайт, продовжували розвивати мобільний застосунок та реалізовувати наші проєкти.
Тому для мене очолювати таку компанію є великою відповідальністю та викликом. Але, маючи міцну команду та відданість спільній меті, переконана, що нам усе під силу.
— Вашою місією є зробити Україну найбільш читаючою країною в Європі. Як вважаєте, чи наблизились ми вже до, так би мовити, призових місць?
— Зробити Україну найбільш читаючою країною Європи, популяризувати читання, сприяти розвитку освіти та культури у нашій країні. За останні роки ми дійсно зробили значний крок в реалізації нашої місії. І сьогодні відбувається ренесанс української книги. Українці активно переходять на український контент. Цікавляться історією, українськими авторами.
Але перед цим нам усім довелось пережити страшний період початку повномасштабного вторгнення, коли багато хто втратив можливість і здатність читати. Насамперед переживши сильну психологічну травму. У перші місяці повномасштабного вторгнення 39% українців взагалі не прочитали жодної книги. Це засвідчили дані соціологічного дослідження “Нью Імідж Маркетинг Груп” на замовлення Українського інституту майбутнього. Наші постійні клієнти, люди, які дуже багато читали до 24 лютого 2022 року, розповідали, що у перші місяці просто не могли читати. Тимчасово читання, як один з важливих елементів підтримки ментального і психологічного здоров’я, було заблоковано.
По-друге, багато хто просто втратив доступ до книжок. Відбулась масова міграція українців через загрозу життю – а це покинуті домашні бібліотеки, неможливість купити україномовні книжки в країнах перебування; закриті офлайн магазини, на місяці заблокована логістика/доставка книжок, втрата книгарнями персоналу тощо. І зрештою – відбулось зниження купівельної спроможності та зміна споживацьких пріоритетів: головне – донати на те, що веде до перемоги, і потім вже все інше.
Ми в Yakaboo розуміли, що маємо працювати за будь-яких умов, щоб «втримати на плаву» українську книговидавничу галузь, «перезавантажити» її роботу в нових умовах, зберегти в українців інтерес до читання та забезпечити їм доступ до книжок, де б вони не перебували в ці складні часи.
Тому разом із 50 провідними українськими видавництвами та авторами у перші місяці повномасштабного вторгнення ми відкрили безкоштовний доступ до читання та прослуховування українських книжок через мобільний додаток Yakaboo. Кількість користувачів нашим сервісом стрімко зросла — в 10 разів. В березні 2022 року додаток навіть потрапив у ТОП українського AppStore за кількістю звантажень. На сьогодні ми маємо більше 1,3 млн звантажень додатка. І ми досі отримуємо велику кількість подяк та відгуків за те, що відкрили безплатний доступ до електронних та аудіо книг, і це психологічно допомагало українцям переживати перші найстрашніші місяці вторгнення.
І вже сьогодні ми бачимо, що українці потребують і хочуть купувати книжки. І наше завдання як національної книжкової платформи – втримати цей інтерес і дати українцям якісний продукт. І ми це активно робимо, насамперед інвестуючи в українських авторів та українську книгу.
Зробити Україну найбільш читаючою країною Європи – це процес, який вимагає часу та спільних зусиль багатьох галузей суспільства, надто у часи війни. Ми залишаємося відданими цій місії та продовжуємо втілювати її у життя.
— Які проводите заходи для популяризації читання, і для кого?
— Ми в Yakaboo та в нашому видавництві Yakaboo Publishing активно підтримуємо авторів, публікуємо та просуваємо твори класичної літератури та сучасних письменників, організовуємо читацькі заходи, підтримуємо проєкти, спрямовані на підвищення читацької активності серед дітей та дорослих. Ми вивчаємо потреби читачів та намагаємось пропонувати інноваційні рішення, такі як наш мобільний застосунок, який допомагає зробити книги більш доступними.
Але це – лише частина нашої роботи з популяризації читання. Оскільки книга – це не тільки джерело знань, освіти та саморозвитку, а ще й потужний антидепресант та інструмент підтримки ментального здоров’я, ми ведемо потужну роботу у соціальному напрямку, надаючи доступ до книг військовим, дітям, наповнюючи та створюючи бібліотеки, передаючи книжкову допомогу нашим партнерам – громадським організаціям та благодійним фондам. Серед ініційованих нами проєктів – «Бібліотека для героїв» – він стартував після 2014 року та наразі активно реалізується: ми передаємо книги безпосередньо у військові частини на запит самих бійців, це література різних жанрів і на різних мовах. Ми також створюємо бібліотеки у військових шпиталях в рамках співпраці з ГО Do Ladu. Надаємо книги дітям загиблих військових, якими опікується БО БФ «Соборна», а також співпрацюємо з ГО Gen Ukrainian, під опікою якої – діти, котрі пережили жахіття війни. Серед наших партнерів – Unicef, яким ми створили поличку з навчальними матеріалами в мобільному застосунку, і доступ до неї безкоштовний для всіх користувачів. Ми також створили нову фізичну бібліотеку в зоні Iron Land на центральному залізничному вокзалі Києва, нашу ініціативу підтримали й інші видавництва. А ще – ми поповнили книгами центральну бібліотеку Чернігова, яка зазнала руйнувань від авіа бомбардування в перші дні повномасштабного вторгнення.
Всю цю масштабну допомогу ми надаємо власним коштом і власними ресурсами для того, щоб якомога більше українців отримали вільний доступ до книг, могли більше читати, розвиватися та надихатися на Перемогу.
— Чи залучаєте Ви якимось чином аудиторію, яка не читає?
— Є люди, які можуть не мати чіткого уявлення про те, що саме вони хотіли би прочитати.
І тут важливо не лише пропонувати різноманітну літературу, але і зацікавлювати та надихати їх на читання. Чим більше цікавого ми розповідаємо про книги та літературу, тим більше ми привертаємо їхньої уваги.
Ми намагаємось створювати якомога більше креативного контенту, робити огляди у ЗМІ, для дописів у соцмережах створюємо спеціальні добірки, публікуємо рекомендації та відгуки тих, хто ділиться своїм враженням від прочитаних книг.
А ще у нас є свій «книжковий сомельє»! Це фахівець, який бездоганно орієнтується в асортименті і може підбирати книги для конкретної людини, в залежності від сфери її інтересів.
На мою думку, немає людей не схильних до читання, є ті, хто ще просто не знайшов свою книгу.
— Хто такий лідер, на Вашу думку? І чи повинен він вести за собою чи бути лише прикладом?
— Сьогодні, у часи великих потрясінь, тема лідерства особливо актуальна. Звичайно, лідер – це не просто приклад, він повинен вести за собою команду, бути активним ініціатором та керувати людьми у складних умовах. Демонструвати силу характеру та рішучість.
Під час війни перед керівниками різних бізнесів постало питання підтримки та збереження ментального здоров’я співробітників. І це те – з чим має впоратись справжній лідер. Треба вміти забезпечити психологічну підтримку та стабільність в команді. Важливо вміти слухати і розуміти людей, надавати зворотний зв’язок, знаходити інструменти для психологічної стабілізації кожного співробітника.