Сам собі диплом. Три базові компетенції зі списку MBA

Щороку в найкращі бізнес-школи світу вишиковуються черги з успішних підприємців та менеджерів. Їхня мета – не просто отримати черговий диплом чи освітній ступінь, а краще зрозуміти, куди рухатися як у бізнесі, так і у власному професійному розвитку. 

Але що робити, якщо ви – надзвичайно зайнята людина з мінімумом вільного часу та ще й обмежені у фінансах? Відповідь, здавалося б, очевидна: спочатку почати свою бізнес-освіту із практичної літератури по темі. Однією із таких книжок і є праця американського маркетолога Стівена Сілбігера «MBA за 10 днів» (Видавництво Старого Лева, 2019). 

Що таке MBA?

Англомовна абревіатура MBA (англ. Master of Business Administration MBA) розшифровується як магістр ділового (або бізнес) адміністрування і зазвичай під ним розуміється кваліфікаційний ступінь у менеджменті. 

Проте досить часто у тематичній літературі це формулювання більше використовується не для позначення самого освітнього ступеня, а для опису відповідних навчальних програм. Відмічу, що за загальним правилом кваліфікація МВА дає можливість виконувати роботу керівника середньої і вищої ланки. При цьому період навчання за програмою різних бізнес-школах період відрізняється за програмою і займає в часі від одного до п’яти років.

Хто автор?

Написав книжку Стівен Сілбігер, випускник Дарденської школи бізнесу Університету Вірджинії (англ. Darden GSB, США), який уже багато років працює керівником маркетингу в американській компанії Plymouth Direct. 

На своїй сторінці у соцмережі для бізнес-контактів Linkedin маркетолог, до речі, відмічає, що його головна місія – знайти або розробити нові продукти для телебачення та веб-маркетинг. За останнім рейтингом видання Financial Times його рідна бізнес-школа займає 18-ту позицію у списку топ-100 кращих бізнес-шкіл світу.

Про що книжка?

Маркетинг, етика, бухгалтерський облік, організаційна поведінка, кількісний аналіз, фінанси, операційна діяльність, економіка, стратегія та мінікурси MBA – весь список із 10 тем, з якими нас знайомить випускник програми. Всі вони як з позицій теорії, так і практики розповідають, як все будується у світі бізнесу та що взагалі варто про це знати гарному менеджеру. Сама ж книжка на 500 сторінок теж згодиться усім, хто хоче краще знати, як влаштовані будь-які організаційні процеси в бізнесі. 

Про три важливі компетенції зі списку MBA

Як на мене, саме перші три теми у списку Сілбігера – маркетинг, корпоративна етика та бухгалтерія – основні поняття, у яких варто розумітися будь-якому фахівцю. Що, важливо, незалежно від кваліфікації та освітнього ступеня у його дипломі. Навіть якщо вам зовсім не цікавий світ бізнесу (чи навіть вже звичного для українського ринку фрілансу), базова компетенція у цих напрямках згодиться завжди. Навіть не кажу, що такі знання серйозно вплинуть на ваше розуміння того, куди взагалі рухається світ та робота бізнесу зокрема.

Базові правила маркетингу

У цьому розділі маркетолог зі стажем розкаже, як побудувати маркетингову стратегію, чому покупець та користувач продукту – не завжди одна й та ж людина, а формування ціни на товар – довгий процес із багатьма складовими. Додайте сюди ще й аналіз ринку, конкурентів продукту та компанії, а також майстерність побудови каналів збуту товарів – і ви вже (майже) готові йти на стажування у маркетингову компанію.

Правда, компетенція у маркетингу згодиться не тільки в конкурсі на позицію маркетолога, але й у якості вашої базової навички на ринку праці. Наведу типовий (та трохи банальний) приклад про промоцію власних навичок на співбесіді. Різні акценти про фахову освіту, роки досвіду, здобуті навички та вміння швидко вчитися серйозно впливають на потенційне визначення оплати вашої праці та, відповідно, формують і ваш особистий бренд як спеціаліста. Бо маркетинг – це не тільки нудні роздуми, де шукати свою цільову аудиторію та розмістити релевантну рекламу, а й вміння думати та правильно доносити потрібну інформацію.

Найголовніше, про що між рядків пише автор книжки, у маркетингу – це потреба застосовувати креативне мислення, досвід, навички та інтуїцію. Крім того, успішний маркетолог має бути прискіпливим до цифр, на яких базується його стратегія. «Маркетинг об’єднує всі функції бізнесу і спілкується безпосередньо з клієнтом – через рекламу, продажі та інші види маркетингової діяльності», – влучно нагадує Сілбігер. 

Базові правила корпоративної етики

Етика як окремий предмет на курсі MBA з’явився досить недавно. Пов’язано це не тільки з активною зміною бізнесових тенденцій в останні п’ятдесят років, а й низкою кримінальних справ по всьому світу за статтями про корпоративне шахрайство, торгівлю інсайдерською інформацією тощо. Основне завдання етики в межах програми ділового адміністрування, за словами автора, – краще розуміння підприємцями етичного контексту в управлінні бізнесом. 

Вже далі за списком йде поняття соціальної відповідальності бізнесу та ролі компанії чи робочого колективу у позитивних змінах в суспільстві. Останні роки, до речі, до етики бізнесу однозначно можна зарахувати й екологічні питання (до прикладу, чи будемо сортувати в нашій компанії сміття?) і дотримання стандартів приватності найманих працівників (наприклад, зберігання в таємниці медичних діагнозів співробітників компанії). Правда ж, ви як найманий працівник чи залучений на аутсорсі консультант мали справу з подібними нюансами у своїй роботі?

«Обговорення етичних питань базується на твердженні про те, що, приймаючи рішення, компанії повинні бути відповідальними перед громадою», – наголошує Сілбігер, додаючи, що компанії мають функціонувати в інтересах зацікавлених сторін: клієнтів, постачальників, найманих працівників та ін. В подібних випадках на практиці йдеться про розробку певних корпоративних стандартів етичної поведінки, чим зазвичай займається юридичний відділ компанії. Отже, якщо при прийомі на нову роботу вам як новій людині в команді дають підписати якийсь документ під назвою «Етичні правила роботи в компанії N», «Договір про нерозголошення» тощо, не соромтесь хоча б його прочитати.

Базові правила бухгалтерського обліку

Хто щоб не думав, але «мова бізнесу – це бухгалтерія, яка спирається на цифри», – резюмує автор та нагадує, що без грошей бізнес не працюватиме. Показники прибутковості компанії, фінансові звіти для фіскальних органів, власний капітал, податки, заробітна плата працівників – з усіма цими справами має справу бухгалтерія. А якщо ви ще й працюєте як фрілансер та час від часу заповнюєте звіти у податкову, то дуже добре розумієте всі ці розповіді про дебет, кредит та чистий прибуток.

Складні терміни можуть відлякувати, але особливості організації бухгалтерських процесів значно спростять для вас просте розуміння того, звідки ж у бізнесу беруться гроші та скільки документації з цифрами варто заповнити, щоб отримати кінцевий фінансовий результат. «Бухгалтерський облік регулює нескінченна кількість правил», – каже випускник Дардена та додає, що відповідно до таких правил і встановлюють стандарти, щоби фінансову звітність різних компаній можна було порівнювати між собою на підставі однакових критеріїв. 

Втім, історія про бухгалтерський облік згодиться не тільки на підприємстві, а й всім, хто хоче контролювати персональні фінанси. Як порахувати власні гроші: фіксувати власний бюджет доходів/витрат у новому модному додатку чи звичайній Excel-таблиці – кожен обирає сам. Головне у цьому випадку – просто сформувати звичку. Просто це такий собі побутовий приклад індивідуальної бухгалтерії, яка в умовах компанії переростає у більші масштаби.

Замість висновків

Виглядає так, що всі ці базові принципи MBA не такі складні як їх малюють. Та й у сучасному світі з його глобалізацією та конкуренцією на ринку праці і технологій кожному хорошому фахівцю варто краще розумітися на бізнесових питаннях. В кінці книжки Стівен Сілбігер, до речі, пропонує кожному читачеві виписати собі диплом магістра бізнес-адміністрування Університету Самоосвіти. Дуже оригінально, чи не так?

Оксана Купер
Аналітик та дослідник з дипломом юриста та великою любов'ю до книжок та кіно. Авторка книжки «Музейні скарби України. Книга-путівник культовими картинами» для корпоративного видавничого проекту «Ощадбанку» (2019). Зачитуюся літературою в жанрі нон-фікшну, веду юридичний кіноблог та Telegram-канал, де розповідаю про право через кінокейси. Найулюбленіший журналістський жанр — інтерв'ю. Вірю, що в Україні успішно може розвиватися власна бізнес-література, просто вона ще пишеться

Залишити відповідь