10 книжок, які надихнуть на бізнесові звершення

Підказуємо, які українські книжки можна обрати для виконання 14-го пункту весняного бінго від Yakaboo «Історія відомої компанії». Серед них — захопливі видання про українські й закордонні ІТ-стартапи, інтернаціональні мережі гіпермаркетів, анімаційну студію — і не тільки.

За останні роки американський бізнесмен Ілон Маск став справжнім селебріті. Світ стежить не лише за успіхами його компаній, а й жартами в Twitter та особистим життям. У 2018-му його компанія Tesla презентувала електричний автомобіль преміум-класу Tesla Model 3 — й цим кинула виклик не лише конкурентам на автомобільному ринку, а й світовим нафтовим корпораціям.

Чому епохальні зміни в автомобільній та енергетичній промисловості вдалося здійснити саме Маску? Яким був шлях Tesla до визнання? Новозеландський журналіст й у минулому комунікаційник Tesla Геміш Маккензі узявся розповісти про це з перших вуст.

«На шаленій швидкості» — це історія про винахідливість, копітку роботу й віру в утілення мрій. Які, як відомо, в Ілона Маска поширюються навіть за межі нашої планети. За цим цікаво спостерігати й про це, безперечно, цікаво читати.

За роки існування найпопулярнішої в Україні соціальної мережі про неї було написано десятки бестселерів і навіть знято гарний фільм. Чим прикметна саме ця книжка? Її автором став один з колишніх керівників Facebook, який уже близько 30 років працює в Кремнієвій долині — тож це справді погляд зсередини. 

Майк Хеффлінґер описує насправді непросту дорогу до світового лідерства. У різні роки Facebook не бракувало проблем, запеклої конкуренції, гострої критики з боку звичайних користувачів і урядів. Хеффлінґер пояснює, завдяки чому їй щоразу вдавалося відроджувати свої позиції. 

Варто зауважити, що в оригіналі книжка вийшла друком 2017-го року, тому у ній не йде мова про викриття витоків особистих даних юзерів, які використовувалися для впливу на вибори в різних країнах світу та інші нещодавні скандали довкола компанії. Попри це, книжку варто читати всім, кого цікавить правдива історія компанії і царина інтернет-технологій.

Книжка Бертрана Гобена стала результатом ґрунтовного журналістського розслідування, яке відзначили однією з найпрестижніших нагород для європейських журналістів-дослідувачів — «Рrix Gondecourt». Автор узявся дізнатися, як насправді функціонує бізнес-імперія украй непублічної «Асоціації сім’ї Мюльє», якій, зокрема, належить мережа гіпермаркетів «Ашан». Родина почала займатися бізнесом понад століття тому, а в 1961 році була створена мережа магазинів, які тепер існують в понад 10 країнах світу й в Україні. «Асоціація» складається з засновника «Ашану», 88-річного Жерара Мюльє, та понад 600 його родичів. Кожен з них має свою частку, а до управління бізнесом і розподілу прибутків не допускаються не члени родини.

Бертранові Гобену вдалося розговорити деяких представників «Асоціації сім’ї Мюльє». Завдяки цьому читачі можуть дізнатися, як упродовж десятиліть формувалася неординарна підприємницька структура, хто в різні роки стояв на чолі «Ашану» і якими принципами менеджменту керувався, а ще — завдяки яким стратегічним рішенням Мюльє досягли таких економічних успіхів. Ще один плюс книги — їй не бракує особистих історій родини Мюльє.

Мешканці великих міст уже давно звикли до квадратика додатку Uber у своєму смартфоні й авто з його логотипом на вулицях міста. Буквально за кілька років у десятках країн світу докорінно змінилася індустрія таксі.

Книжка журналіста Адама Лашинські розповідає про стрімкий злет ІТ-компанії та малює яскравий портрет її засновника Тревіса Каланіка. Лашинські навіть подорожував разом із Каланіком і спробував себе в якості водія Uber. У його книжці багато прикладів того, як компанія руйнувала усталені правила, грузнула в численних судових процесах — адже порушувала закони різних країн, і стикалася з масштабними протестами таксистів. І при цьому нерідко її працівникам вдавалося зробити так, аби конфліктні ситуації працювали на їхній піар. Послуги Uber припали до смаку спершу забезпеченій молоді, а потім й іншим категоріям населення; дуже швидко в різних куточках світу почали виникати конкуренти. Вся історія Uber — це направду дика гонка, сповнена інновацій та азарту. Написана наче захопливий роман, ця книжка спонукатиме вас читати й інші історії успіху, які відбувалися на наших очах.

1994-го року власник компанії Pixar, легендарний Стів Джобс запросив Лоуренса Леві на посаду фінансового директора. Компанія здобула значні інвестиції, але не мала стратегії розвитку. У своїй книжці Леві розповідає, завдяки чому за 12 років невелика графічна студія перетворилася на одну з найпотужніших голлівудських компаній. Яку роль в цьому зіграв креатив, яку везіння, а яку розрахунки? 

Його книга дозволяє уявити бізнес-процеси у цій царині, юридичні та інвестиційні аспекти, і водночас… не знудитися. Бо написана справді захопливо — разом із ним автором читачі подорожують до Кремнієвої долини та Голлівуду, зазирають за лаштунки комп’ютерної анімації, яка для багатьох із нас ще більш загадковий світ, ніж кіно.

«Леві — поодинокий гуманіст у світі фінансів та технологій», — писало про книжку видання Fortune. Мабуть, зокрема й завдяки цьому його книжка й мультики Pixar мають свій особливий шарм.

Здається, стрімінговому сервісу Netflix й так не бракувало глядачів, але повсюдний карантин залучив ще більше. Ця книжка — мемуари співзасновника платформи Марка Рендольфа, який залишив компанію у 2003 році й став наставником молодих підприємців. Його книжка — про початок, про шлях від ідеї двох чоловіків здавати в оренду диски з фільмами в інтернеті, яка врешті призвела до революції в сфері IT та телебачення. 

Рендольф доводить, як важливо не чекати миттєвого успіху, але й не опускати руки через скептичне ставлення інших людей — аби колись стати взірцевим кейсом. Книжка читається легко, містить практичні бізнес-поради (зокрема щодо маркетингу) й точне надихне читача на власні звершення.

Під зеленою обкладинкою — десять історій успішної побудови бізнесу в вітчизняних реаліях криз, корупції, а в останні роки й війни. Компанії, про які йде мова в книжці, працюють у різних царинах бізнесу. Це зокрема виробництво одягу, меблів, кераміки, харчових продуктів, ресторанний бізнес тощо. Журналісти Олег Криштопа та Христина Бурдим заповзялися в кожному — дуже індивідуальному — випадку дослідити етапи шляху від первинної ідеї і до готового продукту made in Ukraine. Окрім мотиваційного ефекту від читання цієї книжки, виникає й рекламний: хочеться познайомитися з товарами згаданих компаній ближче.

Український журналіст Тімур Ворона, який спеціалізується на технологіях, зібрав у цій книжці 14 історій успішних вітчизняних проєктів та ще сім кейсів, про які коротко розповідає наприкінці. Майже всі з 14 компаній розпочинали власну справу без спонсорів і величезного капіталу: хтось — у непростих і небезпечних 90-их, а хтось відносно нещодавно. Тут є як і більш відомі завдяки публікаціям у медіа стартапи, як-от Petcube чи Grammarly, так і рідше згадувані Proply та Ecoism. А ще у книжці розповідається про сервіси, які вже давно стали для українців звичними: Rozetka.ua, Prom.ua та Privat24. Всі компанії-герої цієї книжки різні, але однаково важливі й надихаючі. Книжка Тімура Ворони стала чи не першою збіркою історій успіхів наших технологічних стартапів; тих, кими справді можна пишатися. Ще один плюс — вона розрахована на максимально широку аудиторію.

Історія такого улюбленого в різних куточках світу шведського бренду меблів IKEA розпочалася далекого 1943-го року. У це важко повірити, але 70 років компанію очолювала одна людина — засновник Інґвар Кампрад. В основу книжки лягли його розповіді журналісту Бертілу Торекулю про власне життя, початок бізнесу, ключові перешкоди на шляху до запаморочливого успіху — та уроки про те, як їх долати.

Торекуль також вивчив його листи та нотатки Кампрада, аби сповна показати читачу його стиль менеджменту, масштаби мрій, втілення інновацій та постать — дивака й затятого капіталіста. Не кожна книжка про бізнес-феномен читається легко, але ця — саме така.

Не дивно, що бестселер американського журналіста Бреда Стоуна уже сім років видається й перевидається в різних країнах світу. Ця книжка виняткова тим, що це не просто історія успіху інноваційної компанії, яка докорінно змінила світову торгівлю, а й практичне читання для охочих створити свій бізнес. 

Крім того, у «Продається все» багато уваги приділяється постаті засновника Amazon, нині найзаможнішої людини у світі Джеффа Безоса. Бред Стоун записав інтерв’ю з сотнями колишніх і теперішніх працівників компанії, рідними й друзями Безоса, але не з ним самим. А тодішня дружина бізнесмена Маккензі Безос поставила книжці одну зірочку з п’яти у своєму відгуку на Amazon. Автор спробував розкрити секрет успіху жорсткого, проте дуже талановитого керівника — генератора ідей, який не визнає правила. Популярність книжки, перекладеної на близько 30 мов, показує, що йому це вдалося. А ще, користуючись нагодою, раджу прочитати іншу книжку Бреда Стоуна «Вискочки. Uber, Airbnb та битва за Кремнієву долину» про ще дві революційні ІТ-компанії.