Чому аудіокниги стають дедалі популярнішими у світі: дослідницький дайджест

Усні твори, які передавалися з покоління в покоління, існували ще з моменту, як людству стало доступним мовлення. Цей метод був ефективним, простим, дозволяв обходитися навіть без світла і чорнил, не відволікав від багатьох інших процесів та запам’ятовувався краще. Минули століття, писемність стала більш популярною, бо дозволила мінімізувати фактологічні помилки при переповіданні історій, але усний формат розповіді нікуди не зник. Аудіокниги — зручна сучасна форма поширення інформації, й останнім часом вона стає все популярнішою. Розповідаємо, наскільки поширенішим став аудіоформат та чому це відбувається.

Де слухають книжки

Зрозуміло, що на ринку все ще значну перевагу одержують паперові видання. Однак в деяких країнах також зростає частка захоплення аудіокнижками. Зокрема, за даними Pew Research Centre 2018 року, у США зросла кількість тих, хто слухає аудіокнижки — з 14% до 18%, в той час як споживання літератури іншим чином (паперові та електронні) залишилося практично без змін. В цілому, якщо брати конкретно молодь віком 18—29 років, то за 2017 рік 23% американців даної вікової категорії прослухали хоча б одну аудіокнигу, тоді як у 2016 році цей показник був на рівні 16%.

Також збільшення книжкових слухачів спостерігається у Великій Британії. У 2018 році продалося на 43% більше аудіокниг, у порівнянні з попереднім, і в цілому ринок оцінюється в £69 млн (понад 2,2 млрд грн). Разом із тим, хоча друкована продукція і досі займає 80% ринку, все ж її продажі впали на 5,4% за 2018 рік. 

Узагалі з 2013 року аудіокниги є найбільш зростаючою сферою у цифровому виданні Великої Британії.

Як слухають книжки та до чого тут подкасти

Дослідження Audio Publishers Association, американської торгової асоціації видавців аудіокниг, у 2018 році розкрило деякі факти про споживачів цієї продукції. Так, найпопулярнішим жанром аудіокниг є тріада містика/трилери/саспенс, а другим за популярністю — історичні книги, зокрема й мемуари. Та цікавішою є така знахідка: понад половину (а саме 55%) слухачів аудіокниг також слухають подкасти. Звідси можна припустити, що саме подкасти зумовлюють повернення до аудіального сприйняття інформації — прогнозується, що до 2023 року 1,8 млрд людей будуть слухати хоча б одну подкаст-програму на місяць. Тут можемо говорити про розвиток сфери звукозапису через збільшення інтересу до нього.

Зростання обсягів може також бути пов’язаним з тим, що найчастіше аудіокниги почали слухати в машині: згідно з дослідженням 2019 року, — 74% тих, хто слухає аудіокнижки, обирають саме цю локацію; у порівнянні з попереднім періодом цей показник зріс на 5%. Значну роль у цьому може відігравати поширення й розвиток технологій — так, все більше людей можуть купити машину з вбудованою системою відтворення мультимедійних форматів. Поширене прослуховування аудіокниг вдома (68% випадків) пов’язують з розумними колонками, голосовими помічниками, які часто використовують для відтворення аудіофайлів. Як зазначено в дослідженні The Smart Audio Report, американці, в яких є голосовий помічник, найчастіше слухають аудіокниги десь після 9 вечора.

Більше емоцій — і не тільки

У 2018 році Університетський коледж Лондона провів дослідження, в якому виявилося, що прослуховування аудіокниг приносить значно більше емоцій, ніж, наприклад, перегляд фільмів чи серіалів. 102 учасникам виміряли температуру тіла і тиск під час прослуховування і перегляду певних сцен, і переживання від аудіоісторій були значно сильнішими. 

Виконавчий директор британської асоціації видавців Стівен Лотінга зазначає, що «аудіокниги можуть не тільки надати можливість насолоджуватися читанням під час бігу чи водіння, але й також зробити книги більш доступними». Йдеться про людей з вадами зору, дислексією чи іншими порушеннями, які унеможливлюють сприйняття друкованих видань. Поширення аудіопродукії може цілком відбуватися завдяки рекламуванню її як необхідної гнучкої складової споживання інформації, яка може багатьом допомогти насолоджуватися текстом як і коли їм зручно. 

Що треба виправити?

За даними Forbes у США в середньому видавець отримує 25-40% від продажу аудіокниги, тоді як від звичної електронної — 60-80%. Враховуючи, що для запису аудіокниги необхідно звукозаписувальне обладнання та оплата праці людини, яка б озвучувала текст, виготовлення такого формату книг невигідне видавцям. До того ж, літературні агенти в США та Великій Британії звертають увагу на те, що при купівлі прав на переклад книги часто вимагають від видавців ще й автоматично права на видання аудіокниги, тоді як це мало би бути окремою угодою.  

Саме видання аудіокниг — дійсно вартісна річ, бо, наприклад, навіть видавничий гігант на кшталт HarperCollins змушений обирати, що саме адаптувати під аудіоформат. Хоча за 2017 рік HarperAudio і випустили на 20% більше аудіокниг, ніж торік. Найбільшим видавцем у Великій Британії залишається Penguin Random House Audio.

Ситуацію з продажами аудіокниг покращують ресурси на кшталт Audible і Spotify, однак не всі видавці готові масово випускати продукцію, яка би продавалася на цих майданчиках.

 

(Visited 316 times, 1 visits today)