Чи стане 2020 роком аудіокниг — прогноз міжнародної компанії

Міжнародна компанія з бізнес-аналітики і прогнозування Deloitte Insights опублікувала результати дослідження ринку аудіокниг. За прогнозами компанії, у 2020 році глобальний ринок аудіокниг виросте на 25% і складатиме $3,5 млрд. Здається, що це небагато, особливо якщо враховувати, що у паперових книжок цей показник — $145 млрд. Але все ж аналітики звернули увагу на те, що слухати текст скоро буде досить популярно.

Чому це значний показник

Так, в цілому, якщо брати кількісно, ринок аудіокниг має незначні показники. Однак відсотковий приріст у 25% — це вже показує підвищення інтересу споживачів, адже в середньому усі ринки медіа-продукції зазвичай зростають десь по 4% щороку. Разом із подкастами цей формат контенту перестає, за словами авторів дослідження, бути нішовим і починає розростатися у цілісні сфери. 

Звісно, зростання ролі аудіокниг супутнє зі зростанням аудіоконтенту в цілому. Лише в США продажі навушників щороку зростають на 27%, а світовий ринок самого лиш радіо у 2020 році складе $42 млрд. У людей є більша можливість вибору між тим, слухати дорогою на роботу зовнішній шум чи насолоджуватися в цей момент музикою або цікавою історією.

Які вони, слухачі аудіокниг

Найбільший ринок аудіокниг — це США; у 2020 році він складе $1,5 млрд. Наступним буде Китай, де обороти цієї продукції виростуть від $450 млн, які були у 2017 році, до $1 млрд у 2020. Фактично ці дві країни й займуть 75% всього ринку, тож такі величезні показники — не дивина. В інших країнах аудіокниги як бізнес лише зароджуються. Весь європейський ринок у 2018 році становив всього $500 млн, $85 млн з яких займала Велика Британія. 

Кількість слухачів теж поступово переживає зростання. Наразі можна впевнено сказати, що у світі споживачами аудіокниг є понад 500 млн людей, при чому з них 350 млн — жителі Китаю (більше чверті населення), а 73 млн — мешканці США. В цілому країни, де час добирання на роботу в середньому більший, мають більше слухачів аудіокниг. 

Також популярними стають дитячі аудіокниги — у 2017 році вони становили 40% усіх продажів аудіокнижок у Китаї, 10% у Штатах та 25% у Франції. 

Згідно з дослідженням, в США аудіокниги найчастіше слухають люди віком 25-34 (26%) роки або 35-44 (15%). Люди ж віком 18–24 років слухають аудіокниги приблизно в такому ж невеличкому відсотковому діапазоні, що й люди, старші за 55 років (по 8%), що, як припускають аналітики, може бути зумовлено періодом навчання, яке вимагає більшого читання паперових підручників — їх майже немає в аудіоформаті. Найчастіше також аудіокниги слухають особи, в яких є як мінімум ступінь бакалавра або вищий (18% від усіх людей цієї групи). 

У Великій Британії 41% читачів зізнаються, однак, що цілеспрямовано не купують аудіокниги, а обирають їх лише коли їм недоступний паперовий формат. 27% британців, які слухають аудіокниги, зізнаються, що роблять це хоча б раз на тиждень. А 22% стверджують, що завдяки прослуховуванню літератури краще запам’ятовують інформацію.

Цікаві проєкти

Ринок аудіокниг розвивається не лише кількісно, а й якісно; з’являються справді цікаві проєкти, про деякі з яких пише BBC. Так аудіоформат книги Джорджа Сондерса «Лінкольн у Бардо» озвучили аж 166 людей, багато з яких — відомі актори. В аудіокнижках почали бути креативнішими, вставляти в них інші елементи. Так наприклад в аудіоверсії нової книги Малкольма Гладуелла Talking to Strangers вміщено оригінальні вставки з записів інтерв’ю та розмов автора з іншими людьми, що таким чином стирає рамки між аудіокнижкою і подкастом. До речі, як стверджує Гладуелл, ця аудіоверсія продається у 2 рази більше за паперову, що для нього самого є несподіванкою. 

Британській аудиторії наразі непогано заходить класична література — це може бути пов’язано з тим, що слухачі, які поки знайомляться з форматом аудіо, прагнуть почати з чогось “безпечного”, традиційного. Тому компанії з продукування аудіоконтенту до озвучки класики залучають відомих діячів, чий голос знайомий більшості. Так Стівен Фрай, наприклад, озвучує повне зібрання книг про Шерлока Голмса (запис триває майже 63 години).

Для деяких книг уже пробують використовувати 3D-звук чи записи навколишнього середовища.

Ринок розвивається, тож можливо прогноз Deloitte Insights про те, що аудіокниги переб’ють інші електронні формати книг до 2023, таки стане правдою.