Візит до галереї на дивані: Книжки про митців і мистецтво

Останнім часом на українському видавничому ринку спостерігається поява все більшої кількості літератури про мистецтво. Це і біографії відомих митців, і книги, присвячені історії мистецтва, і «мистецькі збірки» на цікаві та оригінальні теми тощо. Як правило, такі книги потребують високої якості виконання, тому зазвичай і коштують недешево. Тож дуже часто доводиться обирати, що з усього різноманіття «мистецької» літератури придбати і почитати в першу чергу. Спробуємо вас зорієнтувати. 

Пропонуємо добірку цікавих книг про мистецтво від українських видавців. Вона стане в пригоді не тільки пристрасним поціновувачам мистецтва, але й тим, хто вагається, чим закрити «мистецький» пункт в осінньому бінґо. 

Мистецтво, як і життя в цілому, не стоїть на місці. Змінюються прийоми, техніка, бачення. Митці постійно прагнуть удосконалення своїх умінь та шукають нові способи самовираження. Деякі з цих змін стають переломними. Майкл Берд у своїй книзі виділяє цілих 100 ідей, які змінили мистецтво.

Ця книга здійснює екскурс у минуле і видобуває звідти сотню найвизначніших вигадок людей в царині мистецтва: від ідеї печерного і наскельного мистецтва до ідеї ефемерності. Якщо вам цікаво, яку роль у мистецтві відіграє математика та який вплив на живопис здійснили дзеркала, і при цьому вас не кидає в холодний піт від слів «контрапост» і «камера-обскура», то з цією книгою ви точно порозумієтесь! До речі, під час читання можна не тільки дізнатися багато нового з історії мистецтва, але й зайвий раз помилуватися відомими шедеврами. Ілюстрацій тут багато, і зроблені вони чудово.

Леонардо да Вінчі – певно, найвідоміший і, можливо, найгеніальніший представник італійського Відродження. Разом із тим, його життя та творчість і досі залишають багато таємниць. Книга Волтера Айзексона, безумовно, їх не розкриє, але точно допоможе усім зацікавленим більше дізнатися про цю визначну постать. У даній біографії автор показує Леонардо із трьох сторін: як людину, як митця та як дослідника. Причому усі твердження він наводить із посиланнями на джерела, а свої припущення викладає обережно, без претензії на їхню безпомилковість. Надзвичайно цінним є те, що книга допомагає не тільки дізнатися якісь фактологічні моменти (до речі, часом дуже неочікувані), але й скласти певні враження про характер та світогляд італійського генія. Що являє собою вітрувіанська людина? Навіщо Леонардо досліджував політ пташок? Чому він так часто не доводив свої задуми до кінця? Відповіді на ці та багато інших запитань дасть ця біографія.

Книжка вийшла в Україні дуже вчасно, адже 2019 рік у мистецькому світі вважається «роком Леонардо», що пов’язано з 500-ою річницею від дня його смерті. Ідеальний час, щоб познайомитися з відомим митцем і винахідником ближче!

Чи можна вмістити всю історію мистецтва в одну книгу? Безумовно, ні. А от виокремити основні, найважливіші та найвизначніші її сторінки – цілком. Це і робить книга «Історія мистецтва. Від найдавніших часів до сьогодення» під редакцією Стівена Фартінга. 

Книга поділяється на 6 розділів, що охоплюють певні часові відрізки, починаючи з найдавніших часів і закінчуючи нашим часом. Кожен розділ поділяється на підрозділи, присвячені конкретним темам. У них у загальних рисах розповідається про той чи інший напрям мистецтва та вказуються провідні митці, які його представляють. Окремі, найвизначніші твори мистецтва розбираються більш детально – аж до розгляду їх конкретних фрагментів. І це відкриває нові грані, які не завжди помітиш при самостійному розгляді. Книга вдало проілюстрована, причому роздивляння ілюстрацій – це окремий вид задоволення. Книга дає базові знання з історії мистецтва і буде цікавою широкому колу читачів. 

Українське мистецтво, здебільшого, не дуже відоме у світі. Ба більше, навіть самі українці мало що про нього знають. Та це не означає, що в нас не було видатних митців і вони не створювали прекрасних робіт, вартих називатися шедеврам. Це вам переконливо доведе книга Діани Клочко «65 українських шедеврів. Визнані й неявні».

Ця книга знайомить читачів із 65 художніми творами, створеними на території нашої держави, які мають значну мистецьку цінність: від ікони VІІ століття до картин, створених вже у час, близький до сьогодення. Кожне зображення супроводжується текстом, в якому розповідається про митця та історію створення твору, а також пояснюється, чому ця робота є шедевром. Книга багатьом може подарувати чимало відкриттів і викликати нестримне бажання здійснити тур по художніх музеях України, щоб побачити згадані в ній твори вживу. 

Нільс Бюттнер «Ієронім Босх. Видіння і кошмари» (Фабула, 2019, пер. Іларія Шевченко); Майлз Дж. Юнгер «Пікассо. Живопис, що шокував світ» (Фабула, 2019, пер. Ольга Татаренко)

Дві чудові біографії уславлених митців видало видавництво «Фабула». Це біографії Ієроніма Босха та Пабло Пікассо. Книги зроблені у схожому оформленні, та мають трохи різний принцип подачі матеріалу, що не дивно, оскільки написані вони різними авторами.

У книзі про Босха спочатку подається біографія художника. Стисло, оскільки відомостей про життя цього відомого нідерландця збереглося небагато. Потім наводиться аналіз його творчості. На сторінках цієї книги найвідоміші та наймоторошніші картини Босха привідкривають свої таємниці. Деяким роботам приділено більше уваги, деяким – менше. Інформацію подано дуже цікаво. Ймовірно, після прочитання цієї книги специфічні твори Ієроніма Босха видаватимуться вам вже менш химерними і набудуть у ваших очах певного сенсу.

У книзі ж про Пікассо життя художника (точніше – певний його період) тісно переплетене з його творчістю. На фоні пошуків себе, переїздів, стосунків із друзями та колегами вимальовується і становлення Пікассо як митця. Як відомо, Пабло був неординарною особистістю, тому його біографія читається як захопливий роман. Творчість цього митця, як і його самого, можна любити або не любити, але у будь-якому разі вони не можуть не викликати інтерес. Ця книга його у достатній мірі задовольнить.

Якщо ви не великий фанат мистецтва, але полюбляєте захопливі кримінально-пригодницькі історії, то вам неодмінно варто познайомитися з цією книгою. Її назва говорить сама за себе – тут розповідається про те, як різні твори мистецтва через ті чи інші обставини ставали жертвами чийогось злого умислу. Тут вам і викрадення «Мони Лізи», яке зробило з неї головну зірку Лувру, і неймовірні перипетії, які протягом кількох століть спіткали Ґентський вівтар, і грандіозні за масштабами і впливом на світ мистецтва афери з підроблювання творів Ван Гога та Вермера, і найгучніше пограбування минулого століття, яке й досі входить до топ-10 нерозкритих арт-злочинів за версією ФБР, і вивезення у 45-му до Радянського Союзу «трофейного мистецтва» з Німеччини та країн, що були її союзницями, і вандалізм в музеях і багато іншого. Загалом книга складається з 11 так званих справ. Написано все доступно і водночас цікаво. Теми розкриваються достатньо для рівня науково-популярної літератури. Ну і прекрасна поліграфія дозволяє насолоджуватися не тільки захопливим текстом, але й якісними репродукціями згадуваних у ньому мистецьких шедеврів.

Постать художника Вінсента ван Гога в тій чи іншій мірі цікава, мабуть, кожній освіченій людині. Геній, безумець, самогубець – такі характеристики вже майже 130 років шлейфом тягнуться за цим митцем. Але чи відповідають вони дійсності? Спробуйте знайти відповідь на це запитання у книзі Фредеріка Пажака «Ван Гог. Іскріння». 

Цей твір аж ніяк не назвеш вичерпною біографією художника. Життя і творчість одного з найвідоміших і найзагадковіших митців в історії людства наразі досліджені настільки глибоко і ретельно, що про них можна писати цілі багатосторінкові томи. Робота Фредеріка Пажака – це, скоріше, нарис про життя художника, короткий виклад основних його віх. Втім, загальне уявлення про долю знаменитого голландця вона дає. Тож якщо у вас є бажання поверхово познайомитися з Ван Гогом, не вникаючи в подробиці його життя, сміливо беріть собі у поміч цю біографію.

Ця книга розповідає про 75 митців, творчістю яких характеризувалося мистецтво ХХ століття: від революційних ентузіастів ранніх років до показної впевненості останнього десятиліття. Статті упорядковані хронологічно. Кожна із них присвячена окремому митцю. Вони невеличкі й призначені, скоріше, для загального знайомства з найзнаковішими арт-візіонерами минулого століття. В них наведено кілька відомих робіт того чи іншого митця, шкалу з ключовими датами в його біографії та стисло описано становлення його як художника та формування його творчого стилю і поглядів на мистецтво. В кінці міститься рекомендована література. Тож ті, кому цікаво буде глибше зануритися в цю тему, знатимуть, куди звернутися за додатковою інформацією.

У найбільш доступній і розважальній формі пропонує знайомство з видатними художниками минулого «Видавництво Старого Лева». Наразі в його арсеналі є вже 4 ілюстровані біографії уславлених митців: Енді Воргола, Сальвадора Далі, Вінсента ван Гога та Клода Моне. Кожен із них – це чи не найголосніше ім’я в тому напрямі мистецтва, який вони представляють. Фішка цих видань в тому, що вони розповідають про життя і творчість згаданих художників не тільки через текст, але й за допомогою картинок, фотографій і навіть коміксів. Подання інформації у такій простій і невимушеній формі покращує її сприйняття та робить процес читання більш захопливим. У зв’язку із цим дані книги можуть бути цікавими не тільки дорослим, але і дітям. Вони дають гарний старт усім, хто починає цікавитися творчістю Воргола, Ван Гога, Моне або Далі.

Присутність жінок у світовому мистецтві завжди була менш помітною, ніж присутність в ньому протилежної статі. Україна в цьому плані – не виняток. У вітчизняному арт-світі теж завжди домінували чоловіки. Навіть більше, цю нерівність повністю не подолано і на сьогодні. Наприклад, нещодавнє дослідження показало, що лише 2% глобального аукціонного ринку візуальних мистецтв належить жінкам-художницям. Тому популяризація «жіночого» мистецтва наразі є дуже актуальною. Одним із її інструментів якраз і є книга «Чому в українському мистецтві є великі художниці».

У цьому виданні у вигляді окремих статей різних авторок наведено біографії та роботи визначних українських художниць ХХ – поч. ХХІ століття. Та не думайте, що тут міститься суха фактологічна інформація. У книзі, окрім іншого, розповідається про те, які перепони доводилося долати представленим тут мисткиням на своєму життєвому та творчому шляху, а також пояснюється, завдяки чому їм вдалося вирватися з тіні та заявити про себе.

Варто також відзначити чудове оформлення книги. Тут хороший шрифт, цікава верстка та якісні ілюстрації, а обкладинку виконано в приємному мінімалістичному стилі.

Наталія Чернишова
Екстравертка, мандрівниця, кхалісі великої кількості книжок і матєрь шиншили. Працюю в редакції професійного видання для бухгалтерів. У вільний від роботи час вивчаю французьку мову, займаюся рукоділлям і «оргкомітетю» в проекті «Ніч історії Харкова». Трошки цікавлюся історією мистецтв, люблю поганяти на велосипеді та обожнюю книжечки.

Залишити відповідь