За останні декілька років людство наче зрозуміло, що вміння спілкуватися є не лише частиною нашого життя, а й ключем до успіху. Феномен емоційного інтелекту став стрімко набирати популярності, його досліджують вчені різних галузей, тоді як амбітні педагоги, політики та бізнесмени впроваджують у життя.
Останні соціологічні спостереження показують, що інтелект та раціональність самотужки не справляються з завданням зробити людей щасливими та успішними. Все більше відмінників та добросовісних працівників не знають, чого хочуть від життя.
Головними аспектами у спілкуванні є розуміння себе та свого співрозмовника. І саме в цьому нам допомагає розібратися емоційний інтелект. Чи далеко зайде сучасний світ без спілкування та обміну ідеями? Навряд. У спілкуванні зароджуються, генеруються та втілюються ідеї. Бо історії сучасних корпорацій та великих проектів, від Apple до Amazon – це історії успіху багатьох, це генерування креативності колективу, де кожен елемент є важливим.
Сьогоднішня підбірка книг змінює погляд на те, яким має бути спілкування, де розуміння природи емоцій перетворюється в дієвий інструмент, який приводить до успіху.
Деніел Гоулман, головний редактор The New York Times, на початку 1990-х років став одним із головних популяризаторів невідомого тоді терміну «емоційний інтелект». Сьогодні його книги можна назвати хрестоматійними.
У своїй книзі «Емоційний інтелект» Деніел Гоулман поєднав міждисциплінарну перспективу на феномен «емоційного інтелекту». Ґрунтовно, цікаво і доступно автор пояснює, звідки взявся цей термін та чому він є важливим для сучасного світу. В одній книзі вміщені відкриття психології, нейрофізіології, соціології, фізіології, психофізіології, медицини та нейробіології, які стосувалися досліджень емоцій протягом останніх десятиліть.
Безумовним успіхом впровадження поняття емоційного інтелекту в суспільний дискурс стало відкриття у 1995 році шкільних програм, які спеціалізуються на розвитку соціальних та емоційних навичок у дітей. Їхній головний підхід полягає у розвитку трьох життєво важливих складників: самосвідомості, емпатії, вміння керувати деструктивними емоціями.
- Що ви знаєте про емоції?
- Як можна навчитися керувати емоціями?
- Як поєднувати емоційність і раціональність?
- Як емоційний інтелект зберігає впливає на фізичне та психічне здоров’я?
Відповіді на всі ці та інші питання можна знайти в книзі Деніела Ґоулмана.
Десять років досліджень і спостережень за впровадженням емоційного інтелекту в життя – ось що відрізняє першу і другу книгу написану Деніелом Гоулманом у співавторстві з Енні МакКі та Річардом Бояцисом. Чергова книга про емоційний інтелект розкриває секрети використання психології в бізнесі. Вона націлена на покращення власних якостей лідера, створення креативної робочої атмосфери та досягнення кращих результатів від колективної роботи. Сьогодні книга «Емоційний інтелект лідера» перекладена 28 мовами та активно використовується в університетах.
- Чи замислювалися ви про позитивні якості, які вирізняють ефективного лідера від пересічного?
- Як можна досягнути кращих результатів у роботі без додаткового інвестування?
- Яке місце сучасного лідера у командній роботі?
- Який результат приносить команда?
Головна думка, яку доводять автори книги, полягає у тому, що сучасні лідери вміють створювати необхідні умови для бізнесу, щоб кожен працівник розкрив свій потенціал. Автори доводять новий погляд на ведення бізнесу – вміння володіти емоціями та навиками емпатії – це важливий інструмент для побудови сучасного бізнесу, філософія яка полягає у цінуванні працівників.
У сучасному світі талановиті працівники важать більше, аніж раніше. І автори книги вчать розумних лідерів помічати талановитих працівників, стимулювати їхнє творче мислення та створювати їм комфортні умови для творення нових ідей.
Деніел Ґоулман, Енні МакКі та Річард Бояцис розповідають про головні секрети розумного лідерства. Ба більше, вони переконанні – навики емпатії та емоційного інтелекту можна засвоїти не лише у дитячому віці, але й у дорослому, і вчать, як це робити.
Навколо книги подружжя Емі Чуа і Джеда Рубенфельда досі не вщухають дискусії в американському суспільстві. Яка перспектива авторів? Що вони переосмислюють?
Книга «Три стихії» – це дійсно переосмислення найважливішого рушійного фактора кожного суспільства – цінностей, які закладаються під час дорослішання дитини. «Три стихії» не є хрестоматійним підручником, що вчить, як виховувати успішну дитину. Ця книга – про реальне життя без рожевих окулярів: про успіх, падіння та контроль над собою.
Книга є результатом соціологічного, антропологічного та культурного досліджень різних культурних спільнот емігрантів в Америці. Такий підхід дав можливість авторам показати свою точку зору на вічне запитання: що допомагає сотням щасливців досягнути бажаної американської мрії, не маючи благородного походження та інвестицій? Відповідь на це питання доволі неочікувана і буквально ламає найголовніший стереотип про різні етнічні групи Америки – що одні є більш успішними, ніж інші.
Ще одна книга про те, як бути сучасним лідером. Її автор Адам Грант, професор Уортонської школи бізнесу, спеціалізуються на психології стосунків у бізнесі. Свій досвід роботи з великими корпораціями та спостереження на причинами їх росту Адам Грант виклав вже у своїй третій книзі «Давати і брати», яка стала черговим бестселером.
Головна ідея книги в тому, що досягнути успіху можна не лише для себе, але й зробити успішними інших. Адам Грант пояснює, чому давати і допомагати іншим є ознаками сучасного лідера. Формуючи нове уявлення про сучасне лідерство, Адам Грант показує, чому поширені міфи про важливість таланту та вроджену харизму сьогодні не є гарантією успіху.
На основі біографій топ-менеджерів корпорацій Google, Amazon та інших і використовуючи останні дослідження в галузі психології стосунків та соціології, Адам Грант показує, чому альтруїзм та готовність давати у кожного лідера не лише розвиває його як особистість, робить гнучким та стійким до змін, але й допомагає йому завоювати авторитет своїх підлеглих.
Книга Світлани Іванової створена для всіх керівників, які прагнуть створити творчий колектив, де колеги будуть розуміти один одного з півслова. Ця книга – своєрідна шпаргалка, яка допоможе знайти необхідного кандидата на посаду до вашої організації. І в цьому допоможе вдалий підхід до співбесіди – так, керівнику теж варто готуватися до співбесіди, і Світлана Іванова пояснює чому і показує як.
Авторка стверджує – поганих кандидатів не існує. Однак не всі підходять для колективу певної компанії в той чи інших період циклу її існування. Тому потрібно розуміти головні методи та прийоми, як ставити питання й інтерпретувати відповіді співбесідника, щоб зрозуміти, наскільки ця людина зможе влитися до колективу, який уже органічно працює.
Як задавати ці важливі питання та за якими критеріями варто оцінювати відповіді – ось до чого потрібно бути готовому справжньому професіоналу з підбору персоналу. Світлана Іванова переконана, що справжній керівник зможе виявити головні цінності, пріоритети та мотиви кандидата протягом першої співбесіди. Як це можна зробити? За допомогою аналізу відповідей, стилю мовлення та відповідей на ситуативні запитання, які змушують творчо мислити.
Світлана Іванова не лише доводить, що ставити правильні питання завжди можна навчитися, вона також вчить, як це вміння можна довести до автоматизму.
Джеймс Борг все своє життя захоплювався можливостями людського розуму та ефективно застосовував свої спостереження у бізнесі. Маючи економічну та психологічну освіту, Джеймс Борг все життя поєднує ці дві галузі у своїх професійних проектах, він вважається спеціалістом у галузі «магії розуму», а три його книги уже перекладені 35 мовами. А у цій книжці позиція автора найбільш близька до досліджень нейролінгвістики, яка досліджує, як певні слова впливають на мозок слухача.
Джеймс Борг переконаний, що спілкування, говоріння – це навички, які можна покращити, головне – вміти прислухатися до внутрішнього голосу і аналізувати ситуацію, намагатися зрозуміти співрозмовника.
- Наскільки ефективні слова, якими ви звертаєтесь?
- Як часто ви досягаєте бажаного результату?
- Чи вдавалось вам створювати необхідну для себе атмосферу та здобувати прихильність оточуючих силою слова?
У будь-якому випадку, Джем Борг знає більше і краще, ніж ви можете підозрювати. Це книга про силу слова, і автор доводить, що слова можуть багато чого.
Як багато ви маєте зобов’язань? Як часто ви надто переймаєтесь речами, які зіпсували ваш день, але не варті вашої уваги?! Ритм і правила сучасного світу вже давно втратили відчуття етикету і меж особистого простору.
- Як часто вам вдається ігнорувати непотрібну інформацію?
- Наскільки добре налаштована ваша продуктивність і чи легко вас вибити із ритму?
- Чому бувають дрібні та великі події, які відволікають нас від головного і задуманого?
- Чи вмієте ви оберігати свої межі спокою і говорити «ні»?
- Як часто ви відчуваєте себе перевантаженим і спантеличеним через розсіювання уваги?
- Ви вмієте відпочивати?
Всі ці питання розкриває у своїй книзі Сара Найт. Книжка присвячена сучасній формі мистецтва – ігноруванню купи проблем. Цілковито потрібна і корисна річ у житті кожного – вміння ігнорувати, яка допомагає зберегти свої емоції, енергію та життєву силу. А книга про мистецтво ігнорування – це повноцінний посібник, який допоможе розвинути відчуття спокою, раціональності та цілеспрямованості.
Окрім порад, як навчитися з легкістю відмовляти і зберігати внутрішній спокій, авторка намагається також показати цінний ресурс, куди дійсно варто спрямувати свою енергію і час – на спілкування з близькими. Сара Найт намагається не лише навчити ігнорувати непотрібні події, а й налаштувати себе на комфортне і гармонійне життя, без натяку на перфекціонізм, спроби подобатися всім та робити як усі.
Краще зрозуміти себе та світ навколо можуть наші власні емоції. Головне – вміти до них прислухатися і розуміти, куди вони нас ведуть, до чого спонукають. Книга Валерії Козлової про вміння володіти собою присвячена найбільш цікавому і динамічному феномену останніх трьох десятиліть – вивченню і впровадженню емоційного інтелекту.
- Чи варто довіряти інтуїції?
- Як розуміти себе та сприймати оточуючих?
- Наскільки емоції та раціональність – взаємопов’язані?
І це лише головні питання, на які Валерія Козлова дає відповіді, що краще допомагають зрозуміти світ. Бо не важливо, у якому середовищі ви знаходитесь, ви завжди підконтрольні своїм емоціям. Новизна цієї книги полягає у тому, що авторка викриває найбільш закоренілий стереотип про те, що емоціям у бізнесі не місце, та творить нову перспективу сучасного лідера, який дослухаючись до свого емоційного інтелекту вміє досягати успіху.
Ораторського мистецтва не завжди буває достатньо, коли потрібно когось переконувати. Складні розмови потребують вміння слухати, розуміти емоційний стан співбесідника, і, водночас, легко доводити свою точку зору.
Автори книги Дуглас Стоун, Шейла Хін та Брюс Петтон чудово розуміють, як вести складні розмови, та показують, як це робити, у своїй книзі. В основі їхнього підходу ведення переговорів лежить «гарвардський метод» легкого спілкування, запроваджений Гарвардською школою права.
Автори доводять, що вести складні переговори можуть усі, бо це є вміння, якого можна навчитися. Проблема лише в тому, що насправді вести переговори – це набір навичок, які необхідно вміти швидко застосовувати.
- Наскільки добре ви розумієте оточуючих?
- Чи вмієте ви змусити опонента себе слухати?
- Чи вдається вам швидко, легко і чітко пояснити свою позицію у суперечці?
У книзі вміщені найважливіші поради, як розв’язувати складні питання без назрівання конфлікту. Автори пояснюють, чому агресивна стратегія пояснення своєї позиції програшна від самого початку, а починати потрібно саме з пояснення, як ви бачите ситуацію. Своє право на самовираження потрібно вміти використовувати так, щоб не ображати при цьому почуттів інших. Почуття – це недооцінений аспект спілкування, на який потрібно зважати. Тому навики емпатії та вміння доносити свою думку – ключові у всіх ситуаціях.
Відомий психолог Роберт Чалдіні разом зі Стівом Мартіном та Ноа Гольдштейном підготували чергову книгу з соціальної психології. Автори доводять, що переконувати співрозмовника – це не мистецтво, на ціла наука.
Використовуючи наукові принципи психології впливу, автори показують, як можна покращити навички переконання у межах етичних норм, не порушуючи честі і гідності співрозмовника.
Змусити інших погодитися – не так вже й просто. Однак автори показують, що це може зробити проста листівка із закликом про збереження довкілля – коротка і лаконічна. Переконати інших можна перевіреними наукою і часом стратегіям соціального впливу, якщо розуміти, що є актуальним у сучасному світі, особливо з точки зору співрозмовника.
Новаторський акцент, на якому роблять наголос автори книги – власної інтуїції недостатньо для того, щоб зрозуміти, як саме переконувати. Це надмірна самовпевненість, яка іноді працює, але частіше підводить. Тому книга «60 секретів» опирається на важливі принципи соціального впливу, такі як: як бути взаємно ввічливим, а також як проявляти симпатію, створювати відчуття авторитету, бути послідовним та вміти аргументувати. Всі ці принципи автори аналізують у різних контекстах і показують, у чому саме проявляється сила і важливість кожного.
12 thoughts on “Космос, прийом! 10 топ-книг осені про спілкування”