Книжковий склад — одне з найтаємничіших для багатьох читачів місць. Але ми вирішили привідкрити завісу над процесами збору замовлень, поглянувши на відкриту інформацію про це на сайтах закордонних видавців. Тож розповідаємо, який шлях проходять вже надруковані книги, перш ніж потрапити до рук читача.
Penguin Random House
У британському відділенні Penguin’а — понад 60 386 м² простору, і щороку 120 млн книг дистрибуються зі складу до замовників. Крім книг безпосередньо видавничого дому, компанія також надає складські послуги 40 британським видавництвам (зокрема, для National Geographic).
З двох складів Penguin в США (у штаті Індіана та у штаті Меріленд) щодня відправляють понад мільйон книг. Розміром ці дві установи — як 40 футбольних полів, і це найбільша система книжкової дистрибуції в США, де можуть розміститися одночасно 215 млн книжок. Щодня з друкарні видавництва тільки на склад у штаті Індіана приймають понад 25 вантажівок з книжками. Тут 750 працівників і 110 тис. чарунок, куди можна скласти книги. Під час прийому товару сканується спеціальний номер і працівник на вилковому навантажувачі (спеціальній підйомній машині, яка допомагає забирати й підіймати на верхні полиці тяжкі коробки з товаром) відвантажує книги на відзначену їм поличку. Вручну замовлення збирають радше не кожне окремо, а групують їх за схожими книжками, обираючи відповідну кількість книг з відповідних поличок. Ці книги розкладають на окремі місця на спеціальному конвеєрі, який проходить через майже увесь склад, і потім автомат уже сам сортує ці книги по замовленнях. Замовлення потім пакуються в коробки, куди кладуть бульбашкову плівку, щоб книжки не мали надбитих корінців при транспортуванні; інший конвеєр відправляє ці коробки до центрифуги, де працівник складу обмотує кожну коробку плівкою, щоб вона не розкривалася, і після цього замовлення сортуються за географічним принципом — і вже далі відправляються окремими вантажівками до своїх місць призначення.
Система здається настільки легкою і переважно автоматизованою, що в Меріленді на склад навіть узяли інтерном справжнього пінгвіна (правда, на день і заради відео):
Основна риса складів Penguin Random House — швидкість процесів, за яку доводиться, однак, платити дорожче. Зазначається, що 99% усіх замовлень компанії вдається доставити замовнику вчасно.
Часто для зручності прямісінько на складі проводять процес підписання примірників для фанатів авторами. Так за один візит письменниці Елізабет Ґілберт довелося підписати 20 тис. примірників. Задля наочності: письменниця Ерін Морґенштерн за два дні змогла підписати трохи більше ніж 16 тис.
At the Penguin Random House warehouse to sign lots & lots & lots of books. pic.twitter.com/uV0vP20RUE
— erin morgenstern (@erinmorgenstern) September 30, 2019
HarperCollins
HarperCollins — цілісна корпорація, яка має відділення у різних частинах світу. У Великій Британії компанія має два склади у Глазго з сукупним розміром в 70 тис. м², де розміщуються 97 тис. полиць, 50 млн книг з дистрибуцією в 1,5—3 млн книг на тиждень.
Збір замовлень відбувається швидше внаслідок того, що всі працівники оснащені радіотехнікою. Ті, хто безпосереднього відбирає книги, отримують вказівки у спеціальний навушник, де оператор уточнює вигляд книги, де її можна знайти та які ще книжки входять до замовлення.
Від Британської ради з питань безпеки HarperCollins отримала за свій склад Міжнародну премію з безпеки.
*спеціалізована інформація: на сайті HarperCollins не приховують, яким програмним забезпеченням користуються для різних потреб. Так бази даних складу ведуться в програмі Nexus, а фінансові транзакції прораховуються через Oracle Financials.
А ось у США і Канаді компанія закрила власні склади, віддавши книги на зберігання іншим компаніям. Поступове закриття складських приміщень у 2012-2014 рр. спричинило хвилю негативу.
Oxford University Press
У США склад OUP розташовано в штаті Північна Кароліна. Його збудували ще в 1990 р., а вже в 2000 р. його розміри розширилися до 17 651,5 м². Під час прийому товару на склад працівники сканують штрих-код на коробці, і система, в залежності від кількості книг та наявності вільного місця, автоматично розраховує, на яку полицю їх можна покласти. Склад поділено на дві частини. У першій відібрано менші партії книг; вона в свою чергу ділиться на 2 секції: гуманітарні науки та точні і природничі науки. У другій частині, відповідно, розташовано масивні партії для гуртових продажів.
Для переміщення книг після їхнього збору на складі також застосовують конвеєр. Кожна коробка з замовленням зважується перед відправкою для перевірки правильності дібраних в неї книг. Потім коробки заклеюються працівниками складу — і знову зважуються. Перед безпосередньою доставкою замовлень всі замовлення на складі сортуються залежно від способу доставки та розміру замовлення.
Повернення товару відбувається теж у визначений спосіб. Спочатку розподіляють повернений назад на склад товар у три категорії: мала кількість (одна коробка), середня (2-5 коробок) і велика (понад 5 коробок). Всі ці категорії обробляються окремо — щоб клієнт, який повертає невеличке замовлення, не чекав, поки опрацюються більш масштабні повернення. Кожна повернена книга обробляється вручну для визначення її якості і принадності до повернення на склад.
Macmillan
У Великій Британії Macmillan має склад у Суонсі (в Уельсі); він становить понад 31 587 м². На складі особливо пишаються VNA (very narrow aisle; дуже вузькими проходами між стелажами) — вони створені спеціально під підйомні вантажні машини, яким так легше заїжджати в потрібний прохід. Самі ж такі машини компанія використовує з системою максимальної автоматизації: користувач натискає на екрані машини, на яку поличку йому потрібно дістатися, і вона самостійно підіймає його на потрібний рівень та забирає необхідну коробку.
9 thoughts on “Тисячі полиць з книжками: як влаштовані склади закордонних видавництв”