Що шукати творчій людині в кабінеті психотерапевта: Думка фахівчині та книги для розуміння себе

Якщо ви людина, пов’язана з мистецтвом, зокрема письменник, то психотерапія може стати вам надійною опорою у творчості. Навіщо вона творчим людям і як сама творчість може бути терапією, ми розпитали у фахівчині Оксани Пендерецької, чиї авторські курси нещодавно відбулися у Litosvita. Центр літературної освіти.

Оксана Пендерецька – психотерапевтка, практикуюча психологиня з 20-річним стажем, викладачка, авторка тренінгових програм, дослідниця психології творчості, перекладачка. Супервізорка українсько-німецького проєкту Let’s talk (психологічна допомога онлайн). Авторка понад 70 наукових праць, зокрема Державного стандарту освіти спеціальності «Медична психологія» (у колективі співавторів). 

У чому особливість підходів психолога у роботі з творчими людьми?

Творчі люди – це насамперед люди. Тому особливості виявляються не в підходах, а в темах, які порушуються, проблемах, які обговорюються, завданнях, які перед собою ставлять психолог і його клієнт. Ну і, звісно, різниця є в життєвому контексті: для менеджера і для письменника конкуренція, наприклад, виявляє себе по-різному, відмінними є атрибути успішності, різної ваги набуває критика тощо.

Як зазвичай минає груповий сеанс у таких колах?

По-різному, як і в будь-яких інших колах. Але майже завжди цікавіше та жвавіше. На мою думку, з кількох причин. По-перше, творчі люди завжди мають особливий, лише їм притаманний погляд на світ і те, що в ньому відбувається, і не соромляться його озвучувати. По-друге, вони часто чутливіші й уважніші до себе та інших. По-третє, для них звичним інструментом є слово (якщо ми про письменників, а не про скульпторів), вони схильні до метафоризації, що завжди збагачує спілкування.

Чи не виникає загального дискомфорту, скажімо, між письменниками під час обговорення слабкостей, труднощів ремесла?

Мабуть, трапляється. Але, як на мене, сильнішими є інші закономірності, тому мені в таких групах завжди «тепло». Коли людей об’єднує спільний досвід, подібні цілі, схожі труднощі, – це згуртовує, творить особливу людську і «цехову» близькість. Більшість готові просити про допомогу, приймати і пропонувати її, ділитися своїми «лайфхаками», вдалими рішеннями, так званим «досвідом подолання», це не руйнує відчуття особистої унікальності, проте показує, скільки в нас спільного, подібного.

Як визначається ефективність таких сеансів, у чому проявляється результат?

Просто визначається – настроєм, емоційною включеністю, зацікавленністю, ступенем задоволеності учасників. Проте це справді ефективність сеансу, а не всієї групової роботи, бо її можна оцінити лише в довготерміновій перспективі – чи зросла ефективність роботи, чи покращилася якість життя, чи досягнута поставлена мета тощо

Чи може творчість бути терапією для, умовно, не творчих людей, як-от: офісний планктон, що працює у технічних сферах?

Не лише може, а часто є найкращим вибором. Насамперед – це зміна роду діяльності, що вже терапевтично. Також це можливість безпечно і безболісно дослідити себе і власну життєву ситуацію, пошукати нестандартних ракурсів і нових варіантів. Крім того, це майже завжди місток в дитинство, де гра і свобода, безпека і радість, спонтанність і відсутність рамок, а відповідно – безліч ресурсів для нас, дорослих.

Що обов’язково має засвоїти кожна творча людина, якщо хоче творити в гармонії?

Мабуть, правила дорожнього руху, табличку множення і переконання, що щастя всередині, а не зовні. І у випадку з творчістю воно у задоволенні від процесу, а не в тому, як пізніше буде оцінений результат.

Книжки, які рекомедує Оксана Пендерецька для кращого розуміння себе:

Шлях митця
Джулія Кемерон

Видавництво Старого Лева, 2017, пер. Тетяна Савчинська 

Велика магія
Елізабет Ґілберт

Видавництво Старого Лева, 2017, пер. Ганна Лелів

Емоційний інтелект
Деніел Ґоулман

Віват, 2018, пер. Соломія Любов-Гумецька

Як писали класики
Ростислав Семків

Pabulum, 2016

Сила волі
Келлі Макґоніґал

Наш формат, 2017, пер. Ірина Павленко

Дивачка, що закохалася в мозок
Венді Судзукі

Фабула, 2019, пер. Ольга Татаренко

 Чудовий ранок
Гел Елрод

Наш формат, 2017, пер. Тетяна Заволоко

Кради як митець
Остін Клеон

КСД, 2016, пер. Ганна Литвиненко

Пиши
Таіс Золотковська

Моноліт-Bizz, 2018

Сила продуктивності
Стів Скотт

КСД, 2019, пер. Світлана Новікова