За останні три десятиліття змінився не лише світ, але й також канони успіху і продуктивності. Ще не так давно фраза «знання – це сила» вселяла спокій і віру у світле майбутнє, однак сучасні вимоги часу і технологій показують – знання це абсолютно не все. У 2016 році Всесвітній економічний форум визначив комплексне розв’язання проблем, критичне мислення та креативність трьома найкращими навичками для кар’єрного успіху.
Таким чином відбулась легалізація й офіційне визнання креативності як важливого навику сучасної людини, незалежно від сфери зайнятості. Недарма гуру креативного мислення Майкл Мікалко стверджував: креативність притаманна кожному із нас, проте не кожен розуміє, як її розвивати.
Головними причинами, чому ми втрачаємо креативність – це системне заучування інформації протягом шкільних років, низька рефлексія і бажання бути як всі. Однак вихід є. Просто потрібно не побоятися вийти зі звичної зони комфорту і почати вчитися мислити творчо.
Спеціаліст із творчого мислення Кріс Ґріффітс сформулював простий і всім зрозумілий алгоритм прикладної креативності, яку можна застосовувати у всіх сферах життя – від формування власного бренду до розв’язання проблем у бізнесі та управлінні. Ґріффітс і його поради вже допомогли тисячам людей впровадити інноваційний спосіб мислення у власну бізнес-стратегію, розвинути урядові та міжнародні програми, які змінили суспільства.
У своїй новій книзі «Посібник із креативного мислення» Ґріффітс і Меліна Кості розповідають про чіткий і зрозумілий шлях, як вийти поза межі шаблонного мислення, не боятися помилятися і шукати власне бачення проблеми.
Ціль цієї книги – показати читачам, що інноваційні ідеї в сучасному світі – це не Архімедова випадкова «Еврика!» і не щасливий випадок, а структурність і чіткий алгоритм використання творчого і раціонального розуму водночас. Відомі нам усім генії – Леонардо да Вінчі, Томас Едісон, Пабло Пікассо, Генрі Форд, Альберт Айнштайн, Стів Джобс – були послідовними у власній креативності й не боялися помилок. Як повторити їхній спосіб мислення – підкаже «Посібник із креативного мислення».
Думай без обмежень: як подолати наші шаблони та відкрити мислення для нових ідей
Аби зрозуміти, за яким алгоритмом працює креативність, спершу потрібно оцінити власне мислення. Кріс Ґріффітс переконаний: бути творчими нам не дозволяють набуті протягом життя страхи, обмеження і шаблони, через які ми більшість свого часу живемо на автопілоті, а не тут і тепер. Тому усвідомлення власних розумових процесів допоможе розширювати горизонти міркування, бачення ситуації та розв’язання проблем.
Хоча шаблони за замовчуванням – дуже корисні в повсякденному житті, однак для процесу креативності вони є смертельно небезпечними – вони її просто вбивають. Що таке шаблони? Це неусвідомлені рішення і дії, які ми виконуємо кожного дня, звичний для нас шлях, який формує наш ритм і створює ілюзію розуміння навколишнього світу. Шаблони примушують думати, що є завжди лише один шлях. Однак креативність доведе – їх завжди більше!
Креативність – це мистецтво, а не строга наука. Попри зважені тактичні кроки, творче мислення не має жорстких обмежень і гарантує різні підходи у вирішенні завдань. Стратегії креативності є ключовими у подоланні природних і автоматичних дій, проти «активної інерції», розширюють перспективу світогляду.
Тому Кріс Ґріффітс закликає навчитися контролювати власні розумові процеси. Мета пізнання свого настрою є гарантією умілого використання наступних порад, вміщених у книзі. Тому потрібно навчитися відповідати на ключове запитання: як часто ви задумуєтеся про своє мислення? Чи можете ви визначити свої слабкі й сильні сторони в процесі розмірковування? Навчитися цього цілком можливо, просто раніше вам про це не казали.
Аби всебічно оцінити стратегії власного мислення, Кріс Ґріффітс пропонує пройти тест «Радар Рішень». Результати цього тесту допоможуть зрозуміти, на яких аспектах вам властиво концентруватися більше, а на яких – менше, і таким чином оцінити свої сильні сторони і покращити показники слабких.
Помилки мислення: які бувають і як уникати
Ми можемо перемикати типи мислення. Для цього потрібно навчитися відстежувати власні думки, – а саме які розумові процеси відбуваються в той чи інший момент в нашій свідомості. Це допоможе уникати негативних думок, котрі обмежують діяльність правої півкулі мозку, що відповідає за творчі здібності.
Через швидкий темп життя і бажання вірити, що перша раціональна ідея, яка прийшла нам в голову, згодиться, ми перестаємо шукати дійсно оригінальні способи виходу із ситуації. А насправді те, що лежить на поверхні – це лише симптом і вершина айсберга, а не сама відповідь. Кріс Ґріффітс переконаний: у більшості ситуацій ми маємо більше, ніж одну відповідь. Ми бачимо, що очікуємо побачити!
Аби мислити креативно і бути новатором, варто позбутися класичних помилок, характерних для вибіркового, реактивного і передбачуваного мислення. Щоб досягнути пікових рівнів продуктивності, ми маємо бути ініціативними, а не реактивними. Як це легко зробити – пояснить Кріс Ґріффітс у покроковому впровадженні прагматичної креативності в вашу щоденну роботу.
Головне – це пам’ятати, що прагматичний підхід креативності є тактичним, а не стратегічним; погляд має бути спрямований на короткочасні цілі, а не на довгострокову мету. Єдиного рецепта творчого мислення поки не знайдено. Тактика фейсбуку, ґугла, твіттера та ІКЕА – ігнорувати запити суспільства – довели свою інноваційність, а от досвід Кока-коли, Нокіа та Блекбері показали, що одного разу дослухавшись до бажань власних клієнтів, можна зазнати мільйонних збитків!
Кріс Ґріффітс у посібнику із креативного мислення закликає не боятися бути інноватором, вчитися керувати ринком та порушувати правила. Не бійтеся виходити за рамки прийнятих правил ведення бізнесу. Правила створено, щоб їх порушувати. Лише навчіться правильно відповідати на запитання: «А що трапиться, якщо ми порушимо правила?»
Існує тисячі інструментів творчого мислення та розв’язання проблем. Ґріффітс пропонує декілька, які допоможуть розширити розуміння реальності, збалансувати роботу креативного і критичного мозку і дати новий погляд на проблему.
Креативність має свої правила. Так-так, правила і дороговкази!
Щоб змінити спосіб своїх дій, потрібно змінити своє мислення за допомогою нових запитань і стратегічних думок. Визначати свої обмеження, порвати зі старими шаблонами мислення та слідувати чіткому покроковому алгоритму розмірковування, який пропонує у своїй книзі Кріс Ґріффітс.
Примусити мозок працювати у правильному напрямку може кожен. І для цього можна використовувати чотириетапну процедуру «Пошуку Рішень»:
- розуміння проблеми;
- генерація ідей
- розвиток ідей;
- реалізація рішень.
Ці чотири прості кроки є дуже дієвим алгоритмом, який допоможе всебічно обдумати проблему і знайти найкраще рішення, згідно з вашими амбіціями та потребами ваших клієнтів. Просто потрібно довіритися порадам Кріса Ґріффітса і спробувати їх накласти на власну ситуацію.
Креативність потребує гри розуму, доброзичливого середовища та покрокового обмірковування ідеї. Тому використовувати обидві півкулі мозку – розглядати проблему інтуїтивно і раціонально водночас – це головний ключ до освоєння прикладної креативності. Кріс Ґріффітс переконаний: надмірна залежність від логіки та аналізу заважає генерації ідей і може зіпсувати весь творчий процес.
Більш того, якщо вам здається, що «мозковий штурм» – це щось недієве і малоефективне, швидше за все, ви просто не можете повністю використати потенціал свого мислення. Найчастіше нам заважає стандартне і логічне мислення. Головне – пам’ятати, що творчий процес не позбавлений проблем, однак він не такий вже й ірраціональний і незрозумілий, яким його звикли бачити більшість. Кожен інноватор і великий геній мав чітку систему осмислення предмета, який його цікавив. І автори «Посібника із креативного мислення» закликають бути як вони: забезпечити систематичний і послідовний підхід до вирішення завдань та уникати пасток упередженого мислення.
Стратегія «інакшого мислення» або ніколи не бути колишнім
У «Посібнику із креативного мислення» Кріс Ґріффітс доводить, що креативність – це не талант, а вмілий спосіб використання власного потенціалу. Просто потрібно зрозуміти, як ним правильно користуватися. І «Посібник» Кріса Ґріффітса покликаний нам допомогти в цьому.
У всякому разі потрібно пам’ятати: однозначного алгоритму, якою має бути креативність навряд чи винайдуть, однак самоусвідомлення та вміння використовувати не лише раціональний, а й творчий розум – завжди допоможуть по-новому подивитися на посталу перед вами проблему.
Усі навички та стратегії, наведені в даній книзі, будуть ефективними, тільки якщо приділяти роботі з ними час і зусилля, зробити їх частиною власного світогляду. Коли навчитесь використовувати на практиці, почнете мислити по-іншому: інноваційна мрія повинна бути зосередженою, цілеспрямованою та навмисною.
2 498 thoughts on “Креативність на замовлення: як бути творчим, попри стрес і обмежений час”