Всі ми знаємо про користь читання паперових книжок і бажаємо прищепити дітям любов до них. Проте малеча більше полюбляє бавитись із гаджетами. У сучасному світі є багато рішень цього питання — ґаджети, наприклад, можуть допомагати полюбити книжки.
Те, що читання розвиває грамотність, збільшує словниковий запас, тренує пам’ять знають усі. Але чи відомо вам, що читання також корисне для розвитку творчих здібностей та емпатії, на відміну від гаджетів? Річ у тому, що події та переживання персонажів у книгах описуються дуже детально, даючи читачу можливість поставити себе на місце героїв. Це неймовірно цінне вміння для дитини, й існує думка, що його неможливо здобути іншим шляхом.
Ґаджети по-своєму теж корисні. Завдяки їм ми дивимося фільми та мультики, слухаємо музику. До того ж, наразі розробники програм пропонують безліч додатків та ігор, що сприяють розвитку пам’яті, логічного мислення, надають нову інформацію про навколишній світ.
Так, наприклад, до книг «Аліса в Країні Див» та «Аліса в Задзеркаллі» від Ranok-Creative можна завантажити мобільний додаток, який допомагає ілюстраціям ожити. При наведенні на малюнок з доповненою реальністю вмикається озвучений мультик. З героями цих книг можна взаємодіяти: роздивлятися з усіх боків, фотографувати, знімати відео, деякі персонажі реагують на дотик до екрана.
Отож і книжки, і ґаджети (при розумному використанні) важливі для повноцінного розвитку дитини. Як же діяти батькам, щоб збалансувати використання смартфонів та читання книжок? Одним із варіантів виходу є інтерактивні книжки «Зайченя шукає маму» і «Котик хоче гратися» (видавництво “Ранок”). Вони зовсім не містять тексту, а являють собою багатосторінковий лабіринт. На кожній сторінці малюк має обрати номер наступного розвороту, де герой книги будуватиме свій маршрут. Ці книжки містять QR-код на обкладинці, який можна зчитати ґаджетом і перейти на електронну сторінку з аудіосупроводом. Тобто гортаючи сторінки книжки, малюк одночасно користується і книжкою, і ґаджетом, натискаючи на ньому обрані цифри й прослуховуючи запис.
Грати у подібні ігри краще починаючи з двох років – це той вік, коли дитина вже потроху цікавиться книжками не тільки як об’єктом для кусання. Краще за все, якщо дитина буде займатися з інтерактивною книжкою разом із батьками. По-перше, сумісна діяльність зближує, по-друге, малюк буде бачити, що дорослі також цікавляться книжками, інакше з кого ж йому брати приклад? І, по-третє, дитині спочатку буде важко самій розібратися з незрозумілими цифрами й додатком у ґаджеті.
Ще однієї інтерактивною книжкою для сімейних занять є посібник Study it now від ТМ «АРТ». Він необхідний для того, щоб показати дитині, як круто володіти та говорити англійською мовою. Починати занятті із цим посібником краще з початкової школи. Основна ідея цієї книги — слухати та повторювати почуте. Допоможе у цьому аудіосупровід, який активізується просканувавши QR-код на звороті книги. Всі завдання представлені англійською мовою. Можна обрати завдання на будь-який смак: почитати, послухати, поговорити, погратися. Таким чином Study it now — це одночасно і навчання і гра. Але в жодному разі не примушуйте дитину продовжувати заняття, якщо їй стало нудно. Зберігайте радісну і невимушену атмосферу під час занять, пояснюйте і показуйте власним прикладом, що книжка і гаджет можуть бути однаково цікавими.
Якщо вже мова зайшла про вивчення англійської, то поєднати його з цікавою інтерактивністю спробувало видавництво FastAR Kids, яке випустило абетку з оживаючими персонажами. ABC Ant’s Adventures — це історія мурашки, що вирушає в подорож лісом і зустрічає різноманітних тварин. Візуалізуючи відразу образи з книги на планшеті чи мобільному телефоні, дитина буде більш зацікавлена в дослідженні історії.
Коли до ґаджетів немає доступу, на допомогу приходять книжки, інтерактивність в яких здатна проявитися і без цифрових технологій та додаткових елементів. Цікавими в цьому плані є книжки-іграшки, як наприклад «Агов! Де ти, Чарівний Принце?» від видавництва Vivat. Тут читач самостійно може обрати продовження історії завдяки незвичній побудові книжкових сторінок. Історія може мати зовсім різний сюжет, залежно від того, яку сцену автор обере наступною. Такі книги підвищують креативність та нескоро набридають маленьким читакам.
Ще однією незвичною книгою, яку можна всіляко крутити і яка відволікає від безперестанного перегляду мультиків, є ось така історія «Тигрик-оригамі» від видавництва Mamino. Дитина створює героя книги своїми руками, складаючи паперову фігурку, а потім читає пригоди свого творіння у світі казки. Ну чим не магія?
Ігри-шукалочки — це також прекрасний спосіб зробити так, щоб дитина проводила дозвілля, нишпоривши по сторінках книги, а не статично вдивляючись в екран. Однією з таких є «Що ховається у лісі?» (Видавництво Старого Лева). Магічні скельця роблять зі звичного вімельбуха інтерактивний квест. До того ж, у книзі є цікаві природознавчі факти, які можна перевірити на практиці, провівши невеликі експерименти. Це робить «Що ховається у лісі?» путівничком для юних дослідників та стимулює їхню увагу.
504 thoughts on “Ґаджети vs. книжки: дитяча література, інтерактивніша за іграшки”