Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів

Ковток натхнення, що викликає бажання творити, або брутальний поштовх прямо до робочого столу? Книга Чака Вендіга «250 фішок, що їх має знати письменник» — однозначно другий випадок. Гостре слівце та важка рука на плечі письменника, що хоче створити хорошу історію, не полишать його, доки не здійснить задумане, а тези-настанови перетворять сумніви на наполегливість.

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Просто зробіть це

Авторам властиво вважати себе першовідкривачем непохитних істин, а наступного дня, дописавши історію, радіти, що цю банальщину ще ніхто не встиг побачити. Можливо, саме ви – володар таланту, дарованого раз на сто років. Та успіху частіше досягають пересічні мрійники, які невтомно відточують навички, набуваючи майстерності. Письменництво – це битва, в якій щодня полягають тисячі, а декому вистачає сміливості піти далі. Легше або складніше, швидше або довше. Не порівнюйте себе з іншими, а просто йдіть своїм шляхом і зі своїм досвідом.

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Читайте, пишіть, живіть

Перші дві дії навчать працювати з формою, третя – зі змістом. Історії вдаватимуться не тільки технічно вдалими, а й насиченими, яскравими, живими, якщо насиченим та яскравим є кожен день вашого життя. Беріть з нього якомога більше матеріалу, а потім ретельно відбирайте його, аби читач захотів опинитись у вашому всесвіті.

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Сюжет, хороший навіть по частинах

Загалом він має складатися з основного, другорядного (але пов’язаного з основним) і міні-сюжетів всередині. Але скільки не «діли», кожен шматочок все одно буде «смачним». 

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Ніхто не вважає себе другорядним персонажем

Тому кожна дійова особа має бути добре прописаною. Жодних «білих» героїв та «чорних» негідників: неоднозначність персонажів має наповнити історію «сірими» відтінками їхніх характерів. Читач має знати, чого прагнуть герої, і якого особистого «кодексу» притримуються: що їм властиво, а що – ні, на що готові, аби отримати бажане. А оповідач щоразу підкидає нові перепони, створюючи конфлікт і напругу. Зрештою, він і є справжнім лиходієм.

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

48% дії, 48% діалогів, 4% описів

Історія, яка тримає увагу до останньої сторінки, має динаміку, ритм і правильне співвідношення її основних складових.

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Діалог – це теж дія

Він прискорює темп оповідання там, де це потрібно, або дозволяє читачу «заглибитись» в роздуми героя. Короткий діалог – як швидкий та влучний удар в ціль, довгий – сам по собі рушій сюжету. Тому принцип «показуйте, а не розказуйте» має місце навіть в репліках: персонажі не просто обмінюються ними, ніби граючи в пінг-понг, а розкривають історію замість автора.

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

«Аптечна доза» опису

Якщо його замало, він не допоможе вашій історії, якщо забагато – нашкодить. Опис має бути ясним і зрозумілим, повідомляючи лиш те, що має значення, і лишаючи місце для фантазій. Кожен читач є й співавтором, несвідомо доповнюючи історію тим, що не було озвучене. 

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Перша чернетка завжди погана

І друга, і може, навіть третя. Це вміст всіх можливих розвитків подій, і всього, що могло відбутись між початком та кінцем історії. На початку діалоги не такі влучні, як хотілося б, а за героями ще не досить цікаво спостерігати. Так і має бути, бо це – лише основа, з якої буде відточена виразна оповідь. А ви маєте необмежену кількість спроб. Тому переписуйте, допоки в шматку каменю не з’являться бажані обриси. Та знайте, коли зупинитись, бо ідеальне – ворог хорошого.

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Не творіть наодинці

Піднявши голову після довгої роботи, як знати, що вона вдалась? Автор звикає до своєї історії, персонажі здаються рідними людьми. Тому візьміть до команди тих, хто розвіє туман, і свіжим поглядом оцінить результат. Ви зможете прийняти зауваження рецензентів, щоб покращити свій текст, або пропустити критику повз. Так чи інакше, пам’ятайте, що читач заслуговує на якість. 

Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів 0

Публікація – це лише початок

Якщо ви ще не зрозуміли, як показати своє творіння світові, продовжуйте досліджувати, не лишайте спроб, озброївшись терпінням та наполегливістю. Можливо, шлях до вашої аудиторії – це самодрук, або твором зацікавиться велике видавництво. Обравши спосіб, робіть все, щоб звернути увагу на книгу: організовуйте промо-кампанії, зустрічайтесь із пресою, ведіть сторінки в соцмережах для спілкування з читачами. А потім почніть все заново, з чистої сторінки. Врешті, ви – письменник, і саме тексти – ваша робота.

897 thoughts on “Що має знати письменник: 10 головних «фішок» успішних авторів

    Залишити відповідь