Найпростіший шлях почути себе та інших: базова інструкція з емоційного інтелекту

Найпростіший шлях почути себе та інших: базова інструкція з емоційного інтелекту

Найперша асоціація, яка виникає в навколишніх, коли вони чують про «емоційний інтелект» — це уявлення, що людина вміє крізь сльози сміятися і проковтувати свій біль і гнів. А вищий рівень володіння емоційного інтелекту — це повне викорінення негативних емоцій. Виглядати бездоганно й елегантно.

Насправді все зовсім не так. Емоційний інтелект — це навик, який можна описати одним вдалим висловом: або емоції тебе ведуть, або ти ведеш емоції.

Суперпсихолог і гуру з емоційного інтелекту Деніел Гоулман вдало дав визначення, чим є «емоційний інтелект» насправді. Емоційний інтелект — це не про ігнорування негативних емоцій, це про вміння усвідомлювати та контролювати власні будь-які емоції, це вміння за допомогою якого можна зменшити стрес чи тривогу, розсіювати гнів, а також — пам’ятати про приємні миті свого життя в особливо складних ситуаціях. Емоційний інтелект — це навик, який допомагає швидко відновлювати рівновагу і мотивацію. Розуміти, чого хочеш насправді. Краще дослухатися не лише до себе, а й до інших.

Тому з впевненістю можна стверджувати, що одне із найбільших відкриттів минулого століття у сфері пізнання людини — це відкриття наших емоцій і їхнього впливу на наше життя, продуктивність, інтелект і успішність. Недооцінювати емоційний мозок і покладатися лише на інтелект — це все одно, що не бачити одним оком і не чути одним вухом. Найперше завдання соціальної компетенції й розвитку емпатії — це навчитися прислухатися як до мозку розумного, так і мозку чутливого, тобто почати розвивати емоційний інтелект.

Найкращим способом розвивати в собі звичку слухати себе і краще розуміти навколишніх допоможе Джил Хессон — справжня вчителька емоційного інтелекту, а її «Кишенькова книга емоційного інтелекту» (Фабула, 2020, пер. Євгеній Бондаренко) стане чудовим провідником у цій справі. Сильна сторона цієї книги — відсутність нудної й часто незрозумілої термінології та теорії, а ще — максимально багато користі та дуже практичних порад.

Перед тим як відкрити для себе основи емоційного інтелекту, дуже важливо усвідомити базові принципи хорошого самоаналізу:

  • бути щирим і відкритим з самим собою. Іноді це важко, але необхідно. Приймати всі свої відчуття і переживання, не оцінюючи їх і не картаючи себе за погані думки. Це важливий принцип самоусвідомлення.
  • наша емоційна реакція найчастіше зумовлена обставинами, середовищем у якому ми живемо. Так, навіть на рівні емоцій суспільства залежні. Але навчитися контролювати емоції ніколи не пізно. Головне пам’ятати — освоївши навик емоційного інтелекту, ви завжди матимете декілька мілісекунд, аби оцінити свою реакцію і вибрати, як поводитися. Це важливий принцип самоконтролю.
  • вміння керувати емоціями — це коли ви можете не допустити надмірного занурення в деструктивні емоції гніву, розчарування і фрустрації, але також і вміння підтримувати в пам’яті емоції, які вас мотивують, допомагають зберігати спокій і бути кращою версією себе.
  • емоційна компетенція — це не лише пізнання себе самого, це розуміння своїх сильних сторін та вміння їх використовувати.

Опанувати навик емоційного інтелекту може кожен. Все залежить від вашої чесності із самим собою і готовністю приймати свої сильні та слабкі сторони. І книга Джил Хессон допоможе це зробити, вона допоможе краще зрозуміти власні емоційні реакції, дасть декілька важливих порад, як ними керувати й використовувати у повсякденному житті на прикладі зрозумілих ситуацій.

Десять головних уроків емоційного інтелекту від Джил Хессон:

  1. Будь-яка емоція складається із трьох аспектів: думки, фізичного відчуття і поведінки. Немає конкретного порядку, як вони проявляються, кожен може бути тригером для іншого. Тому все, що ви думаєте, може впливати на ваш фізичний стан і те як ви дієте.

  2. Існує шість базових емоцій, однак їх комбінація формує понад 50 різних відтінків, які походять від них. Лише від рівня вашої усвідомленості залежить, як добре ви їх відрізняєте й аналізуєте.

  3. Невербальна комунікація передає 93 % всіх вражень і переживань. Тому дуже важливо вміти слідкувати за інтонацією, мовою тіла і мімікою співбесідника. Інтуїція й емпатія зазвичай чудово допомагають розуміти всі невербальні сигнали.

  4. Ви самі відповідальні за свої емоції. Лише від вашого вміння реагувати на ті чи інші обставини залежить, що ви відчуєте, коли запізнюєтеся на потяг, вас критикують, чи зможе надмірний стрес поглинути ваш настрій і цілеспрямованість. Ви творите свої емоції самі. Навчитися сприймати всі виклики конструктивно, позбуватися негативних тригерів і направляти думки у потрібне русло можна у більшості випадків. Головне — вміти дослухатися до себе.

  5. Позитивних і негативних емоцій не буває. Всі емоції мають однакову мету — реагувати на обставини. Лише від вас залежить, як ви розтлумачите свій страх, гнів чи тривогу і в яке русло спрямуєте свої думки.

  6. Якщо ви хочете мотивувати людину, використовуйте раціональний і розсудливий бік аргументів. Однак, якщо ви прагнете надихнути її, тоді доведеться залучити емоцію та уяву — це запалить дух, освітлить душу і подарує відчуття надії.

  7. Такі небажані нами всіма емоції як розчарування, ревність, заздрість, страх, гнів, тривога — усі є другорядними, і найчастіше приховують наші базові потреби. Усі вони мають позитивну мету — аналізуючи їх, ми краще розуміємо свої слабкості та перетворюємо їх в сильні сторони.

  8. Напевно, найскладніше для більшості із нас — це пробачати. Однак інструкції з емоційного інтелекту можуть дати нову перспективу і шанс на прощення. Головне пам’ятати, що прощення, перш за все, потрібно для вас, для звільнення вас від негативу, який приносить біль, сум і страждання. Простити — означає відпустити образу.

  9. Кожну емоцію потрібно пережити. Емоційний інтелект не означає, що хтось навчився не гніватися, не роздратовуватися і не піддаватися сумові. Емоційний інтелект — це не про витіснення, а про вміння контролювати, як довго ви гніватиметеся чи сумуватимете. Якщо намагатися витіснити навіть неприємні для нас емоції, з’явиться щось інше. Наприклад, якщо боротися і не приймати сум, тоді з’явиться відчай. Дозвольте собі посумувати, але слідкуйте, щоб ваші думки не поглинули вас повністю. Сум, як і всі інші емоції, долаються осмисленням і готовністю діяти.

  10. Гнів, як медаль, має дві сторони. І лише від вас залежить, що ви отримаєте. Він може бути мотивуючою силою, а може стати деструктивним і зруйнувати все. У всякому разі гнівом можна керувати.

Всього у книзі вміщено 52 поради, як краще розуміти себе і навколишніх. Вони допоможуть відкрити світ власних емоцій, зрозуміти, як емоцій працюють і як ними можна керувати, а також як використовувати навик емоційного інтелекту в повсякденному житті.

Сьогодні все більше наукових досліджень доводить користь емоційного інтелекту для кожного із нас. Володіння емоційним інтелектом — це таємний ключ, який допомагає регулювати рівень гормонів в організмі та посилювати імунну систему, а також це і супер сила, що допомагає будувати нетворкінг, знаходити нових друзів і самореалізовуватися в кар’єрі.

Емоційний інтелект допомагає відкривати себе собі самому і знаходити правильні траєкторії в житті та не боятися падінь. А здійснити перші кроки в опануванні цього навику допоможе книга Джил Хессон, яка змусить вас думати, оцінювати та приймати себе, змінювати власні думки й гуглити більше інформації!

Надія Скокова
Я – історик, пишу концептуальні тексти й дисертацію. Моє хобі – робити складні речі простими. Вірю у власну впертість та уяву.

1 308 thoughts on “Найпростіший шлях почути себе та інших: базова інструкція з емоційного інтелекту

    Залишити відповідь