Вважаєте, що кіно краще дивитися, аніж читати про нього? Звісно, доля (і велика) правди у цьому є. Втім, якщо ви прагнете зрозуміти індустрію створення фільмів глибше, прослідковувати тенденції, впізнавати стиль режисерів за одним кадром, то список цих книг стане в пригоді. Обіцяємо, що після них ви полюбите кіно ще більше.
Жорж Садуль «Загальна історія кіно» у 6 томах
Жорж Садуль – французький історик кіно та кінокритик. Його ім’я давно стало культовим серед дослідників та відданих шанувальників кінематографу. «Загальна історія кіно» – це фактично праця всього його життя. Книги охоплюють період з 1832 до 1945 року.
Стиль викладу, наявність ілюстрацій, структура розділів та томів – все ідеально. Єдиний мінус – на те, щоб прочитати всі 6 томів вам знадобиться дуже багато часу, адже захочеться одразу ж дивитися всі ті фільми, про які пише Садуль.
Олександр Мітта «Кіно між пеклом та раєм»
Олександр Мітта – російський режисер та сценарист. У своїй книзі він дозволяє поглянути на фільми «зсередини». Автор зрозуміло та просто розповідає про головні сюжети, героїв сучасних та класичних стрічок, а також дає поради тим, хто вирішив пов’язати своє життя з кіно. «Ця книга для людини, яка хоче написати сценарій, зняти фільм і зіграти у ньому головну роль.» – йдеться в анотації.
Багато-хто порівнює «Кіно між пеклом та раєм» з ще одним must read – підручником для сценаристів «Історія на мільйон доларів» від Роберта Маккі.
Жіль Делез «Кіно»
Жіль Делез – французький філософ, який без перебільшення став одним із творців західної думки XX століття. Не дивно, що і про кінематограф він пише по-філософськи. Делез сам обожнював дивитися фільми і вважав, що їх можна (і потрібно) аналізувати.
«Кіно» – суб’єктивне, але напрочуд глибоке дослідження, де режисер прирівнюється не тільки до художників, архітекторів та музикантів, а й до мислителів.
Жан-Марі Гюстав Ле Клезіо «Дивитися кіно»
Лауреат Нобелівської премії з літератури 2008 року написав дуже щиру та особисту книгу про фільми. Ле Клезіо розповідає про свої улюблені стрічки і це чудова шпаргалка для тих, хто не знає, що подивитися ввечері, бо смак у письменника відмінний.
Славой Жижек «Мистецтво смішного піднесеного»
Славой Жижек – психоаналітик та філософ, в центрі зацікавлень якого знаходиться поп-культура, сучасна ідеологія, а також комунізм та марксизм. У книзі «Мистецтво смішного піднесеного» Жижек розповідає про фільми Девіда Лінча.
Хочете оцінювати фільми не лише критеріями «подобається» – «не подобається», що ж, один з найбільш харизматичних філософів сьогодення цього навчить. Окрім того, у вас є змога відкрити для себе дещо іншого Лінча.
Франсуа Трюффо «Кінематограф по Хічкоку»
Один культовий режисер розповідає про іншого – от головна причина прочитати цю книгу. Франсуа Трюффо – один із засновників «нової хвилі» французького кінематографу, Альфред Хічкок – майстер саспенсу і творець таких візуальних шедеврів, як «Психо», «Птахи», «Ребекка» та інші. Основою для книги стала 52-годинна розмова двох режисерів.
«Якщо уважно вивчати еволюцію творчості Хічкока, від його англійських німих фільмів до кольорових голлівудських, можна знайти відповіді на ті питання, які повинен задавати собі кожен режисер, в тому числі, на одне з найважливіших: як виразити своє «я» через зображення?» – впевнений Трюффо.
Орсон Веллс, Пітер Богданович «Знайомтеся – Орсон Веллс»
Пітер Богданович – відомий кінокритик, а потім і режисер, бере інтерв’ю в одного з найбільш популярних американських режисерів – Орсона Веллса. Це інтерв’ю якісно відрізняється від багатьох інших професіоналізмом обох співрозмовників, які говорять про творчість, історичний бекграунд та важливі фільми епохи.
До того ж, книга дозволяє зазирнути за куліси кіновиробництва.
Федеріко Фелліні «Робити кіно»
Автобіографія культового італійського режисера, який зняв «Дорогу», «Солодке життя», «Вісім з половиною» та ряд інших чудових фільмів.
Фелліні розповідає про свої ідеї, початок роботи над видатними стрічками та колег по індустрії.
Андрій Тарковський «Мартиролог»
Андрій Тарковський – геній поетичного кіно. Щоденники режисера (з яких і складається «Мартиролог») дозволяють відчути себе у шкірі людини, для якої, здавалося би, ностальгія та меланхолія замінювали повітря. Книга складається не тільки з роздумів про фільми, а й списків покупок, чи спроб відповідей на питання про сенс життя. Все це робить Тарковського ще ближчим і, розуміючи режисера, ви починаєте ще краще розуміти його стрічки.
До речі, саме слово «мартиролог» означає список мучеників. Тарковський подібно до них відчував страждання через країну, якій був не потрібен і через ідеї, які хотів (але часто не міг) реалізувати.
Також корисними для прочитання будуть «Уроки режисури» Андрія Тарковського.
Пітер Біскінд «Безтурботні їздці, скажені бики»
Пітер Біскінд – кіножурналіст і його подача сприймається напрочуд легко та цікаво. Одразу зрозуміло, що сам автор в захваті від цього періоду в історії кінематографу.
Якщо хочете зрозуміти американське кіно 70-тих – то ця книга те, що треба. Вона розповідає, як «новому Голлівуду» вдалося завоювати візуальний світ.
Робер Деснос «Коли художник відкриває очі…»
Робер Деснос – французький поет, письменник та журналіст. Його збірник есе «Коли художник відкриває очі…» присвячений кінематографу і живопису. Деснос пише про кіно та про свої враження від нього напрочуд поетично.
Андре Базен «Що таке кіно?»
Андре Базен – впливовий французький кінокритик, який заснував чимало кіноклубів, дружив з Франсуа Трюффо, забезпечив теоретичну базу для «Нового кіно» 50-60-тих років минулого століття.
Збірник його статей розповість більше про образ Чарлі Чапліна; зв’язок кінематографу з театром та живописом; покаже фільми з соціологічної точки зору; зверне увагу на неореалізм та естетику дійсності.
Яна Онишкевич
Матеріал підготовлено в межах спецпроекту з виданням lb.ua
11 thoughts on “12 книг для тих, хто хоче краще розуміти кіно”