Як створюються фільми: 12 захоплюючих книжок про кіноіндустрію

Як створюються фільми: 12 захоплюючих книжок про кіноіндустрію

1 грудня в Києві відбудеться воркшоп «Голлівуд зсередини». Це одноденний інтенсив, на якому учасники з перших уст дізнаються про професійні секрети зірок та авторські лайфхаки від практикуючих режисера, продюсера і сценариста. Для цього в Київ приїдуть чотири спікери, що працюють в Голівуді: Шінтаро Шімосава (режисер, який працює із Аль Пачіно та Ентоні Хопкінсом), Девід Рансіл (володар престижної кінопремії «Золотий глобус», сценарист серіалу «Велика маленька брехня»), Кевін Манн (голлівудський продюсер, власник найбільш прогресивної продакшн компанії Heaven Entertainment) та Любомир Левицький (піонер жанрового кіно в Україні, який приніс нам «Тіні незабутих предків»). 

Поки ви готуєтесь до цієї події та купуєте на неї квитки, блог Yakaboo розповідає про 12 книжок, що допоможуть вам краще зрозуміти кіноіндустрію та навіть навчитись знімати власні фільми. 

Ця книжка – не лише про кіностудію імені О. Довженко, вона про все українське кіно. Ювілей кіностудії став приводом оприлюднити матеріали, появи яких давно чекала Україна. Ці матеріали охоплюють період від становлення українського кіно на межі XIX-XX ст. (а починалося воно не в Києві, а в Одесі) до сучасної доби, коли відбувається справжнє відродження і оновлення кінематографу України.

Олег Яськів — директор «Центру митрополита Андрея Шептицького» Українського Католицького Університету. Доктор технічних наук, кінознавець. Засновник та редактор сайту «Простір кіно».

Ця книга, популярний путівник світом кіно, пропонує короткі тексти, написані в оригінальному жанрі, що поєднує літературну есеїстику, філософські роздуми та кіноаналіз. Автор розповідає про фільми майже двохсот режисерів різних континентів і періодів історії кіно. В Україні така спроба робиться вперше і буде цікава тим, хто хоче краще зрозуміти світ кіно.

Хто такий продюсер і в чому полягає його робота? Чому голлівудське кіно завоювало світ, і чим відрізняються українська та російська кіноіндустрії від американської? Як заробляють і втрачають мільярди на ідеях і творчих рішеннях? 

У ваших руках – перша книжка українською мовою, в якій у подробицях, ізсередини розповідається про кінематограф і телебачення, про те, як вигадують і створюють серіали та фільми і як продюсери допомагають формувати спосіб життя мільйонів – і, як наслідок, світ, що нас оточує. 

Олександр Роднянський на власному досвіді пізнав усі таємниці медіабізнесу: він був режисером-документалістом, керував медійними компаніями в Україні («1+1») та Росії («СТС») і був продюсером понад 30 художніх фільмів, серед яких «Схід – Захід» Режиса Варньє, «Водій для Віри» Павла Чухрая, «Машина Джейн Менсфілд» Біллі Боба Торнтона, «Олена» та «Левіафан» Андрія Звягінцева, «Хмарний атлас» Енді й Лани Вачовські та Тома Тиквера, «Мачете вбиває» і «Місто гріхів – 2: Жінка, заради якої варто вбивати» Роберта Родрігеса та інших. 

З давніх давен людина прагнула не тільки хліба, а й видовищ. Так у Середземномор’ї з’явився давньогрецький античний театр, якому ще раніше передували храмові дійства… Саме про народження театру, про його національні і жанрові різновиди ви дізнаєтесь, прочитавши цю книжку. До того ж читач знайде в нашій енциклопедії докладну оповідь про цирк, кіно, мультиплікацію та професії, що з ними пов’язані. І, звичайно, ми розповімо про найвідоміші кінофестивалі та кінонагороди.

Олександр Довженко народився в дуже непростий час. І ще в непростіший час жив. Автори книжки майстерно відтворюють атмосферу тієї епохи, яскраві характери, непересічні вчинки і звичайні людські емоції. Наче наживо перед нами розгортаються зйомки фільму «Сумка дипкур’єра», зрежисованого Довженком, паралельно до яких закручується не менш цікава історія, зрежисована долею, головну роль у якій виконує вже сам Сашко. І якщо сценарій фільму відомий заздалегідь, то події в реальному житті тримають читача в напруженні до останнього…

Масштабне дослідження у вигляді комикса. Ілюстратор Едвард Росс запрошує читачів до подорожей за своїми улюбленими фільмами, серед яких «Міцний горішок», чорно-білі стрічки Чарлі Чапліна та Бастер Кітона, авторські фільми Андрія Тарковського, Жана-Люка Годара та Стенлі Кубрика, хоррори «Муха» і « Техаська різня бензопилою». 

Використовуючи мову комикса, автор розповідає про історію та сучасні кінематографічні теорії зі зворушливою інтонацією заядлого кінофаната, не руйнуючи магію кіно, але доповнюючи її новими відтінками. 

«Прості речі» — це відверті діалоги великої акторки про її життя, родину, близьких людей, покликання, професію і країну з журналісткою Тетяною Терен і театральним критиком Анною Липківською. У цих текстах перед нами постає не лише жива легенда українського театру та кіно, а й гранично щира жінка, якій випав непересічний життєвий шлях. 

У розмовах згадуються знакові події та відомі особистості нашої культури, які для Ади Роговцевої були і залишаються друзями чи колегами.

Текст цієї книги має магічну властивість: він створює ілюзію присутності в голові великого режисера. Разом з Девідом Лінчем ми занурюємося в пучину творчого пошуку, осягаємо принципи трансцендентальної медитації, вчимося керувати внутрішньою енергією і намагаємося зловити свою “велику рибу”. 

Ця книга, що стала бестселером на Заході – унікальне джерело натхнення для всіх, хто бажає розвивати творчі здібності. Вона дозволяє побачити те, що раніше залишалося невидимим, почути те, що завжди знаходилося за межею почутого, відкрити двері, про існування яких ви навіть не підозрювали.

Перед вами — підручник, за яким навчаються в Школі кінематографічних мистецтв Університету Південної Каліфорнії, ймовірно, кращій кіношколі Америки. 

Завдяки йому голлівудські фільми збирають запаморочливі каси. Тепер і ви освоїте ці знання, адже книга «Как работают над сценарием в Южной Калифорнии» видана російською мовою! Книга «Как работают над сценарием в Южной Калифорнии» написана Девідом Говардом і Едвардом Маблі. 

Девід Говард — засновник Вищих курсів сценарної майстерності в Університеті Південної Каліфорнії. Це видатний сценарист, скрипт-доктор і консультант, чиїми послугами користуються в Європі та Голівуді. Едвард Маблі — режисер і сценарист. Його робота «Побудова драми» лягла в основу цього підручника.

Ця книга – результат багаторічної роботи Крістофера Воглера і Девіда Маккенни. Будучи професійними експертами, вони проаналізували в цілому більше 40 000 сценаріїв найрізноманітніших жанрів. 

Свою спільну працю Воглер і Маккенна розглядають не просто як корисний інструментарій сторітеллінгу, вони вважають його «рятівним» і для початківців, і для активно пишучих авторів. Своєю назвою книга зобов’язана методичці Memo, написаній колись Воглером для роботи в сценарному відділі, яка стала легендарним підручником для багатьох поколінь сценаристів. 

Автори не тільки щедро діляться своїми секретами і показують на прикладах успішних кінострічок, як вони використовуються, а й дають після кожного розділу практичні поради і конкретні завдання для самостійної роботи майбутнім сценаристам і письменникам. 

Поради та секрети відомих майстрів – кращий спосіб навчитися справі. У роботі над сценарієм є принципи, правила, перевірені прийоми, і в цій книзі читач дізнається про них з перших рук – від їх творців, відомих гуру в світі кіно.

Творець “Хрещеного батька”, “Апокаліпсису сьогодні”, “Дракули” та інших кіношедеврів не втомлюється бути новатором і тепер. На думку Френсіса Форда Копполи, майбутнє кінематографу – за новою формою мистецтва, яке він назвав “живе кіно”. Воно об’єднає все краще, що придумано і успішно використається в кіно, телебаченні та театрі. 

Такий фільм, знятий одним дублем, в режимі реального часу, з елементами сценічної постановки і використанням новітніх технологій, за запевненням автора, дасть режисерам більше творчої свободи, а глядачам – відчуття, що вони дивляться кіно прямо в процесі його створення. 

У цій книзі Коппола розповідає про труднощі, з якими зіткнувся при підготовці і зйомках “живого кіно”, розмірковує про особливості роботи з акторами і побудови кадру. 

Ця книга не тільки підручник по створенню “живого кіно”, але ще і автобіографія кінорежисера. Він розповідає про людей і фільми, які на нього вплинули, і ділиться особистим поглядом на історію розвитку кінематографу і телебачення. У додатку ви знайдете щоденникові записи Френсіса Форда Копполи, які він робив під час постановки “живого кіно” в 2015 р.

Ця книга і для людини, яка хоче написати сценарій, поставити фільм і зіграти в ньому головну роль, і для того, хто не збирається всім цим займатися. 

Мітта дозволить вам просто отримувати набагато більше задоволення від фільмів. Погодьтеся, якщо знаєш правила шахової гри, то не чекаєш як невіглас, хто переможе, а отримуєш задоволення і від усього процесу. 

Кіно – гра покруче шахів. Ця книга – ключі від найважливішого з мистецтв. Секретні механізми і практики, якими користуються режисери, дозволять і вам непомітно для інших управляти оточуючими і розігрувати свої сценарії.

Тетяна Гонченко
Маю в житті чотири пристрасті: журналістика, подорожі, література і котики. Тож багато пишу, багато їжджу по світу, багато читаю і маю двох котиків. Зрештою, ці сфери тісно пов’язані: хороший журналістський текст – це теж література. А книги – це ще один спосіб подорожувати. Котики ж прекрасні самі по собі. Веду телеграм-канал про книжки: http://t.me/npzbvnkngchtn
https://www.facebook.com/atanoissapa

1 114 thoughts on “Як створюються фільми: 12 захоплюючих книжок про кіноіндустрію

    Залишити відповідь