«Світова історія анімації. Книга перша»: як так сталося, що малюнки ожили, навчилися говорити та вирішили захопити всю індустрію?

У цьому огляді розбираємо першу книгу серії «Світова історія анімації» авторства Джаннальберто Бендацці. Тож, якщо у вашому серці починає трохи тьохкати і хочеться підспівувати, почувши слова «Вчора я не розбігався»» або «Я теплий дощик золотий», вам точно має бути цікаво дочитати цей матеріал до кінця.

Сучасні захисники звірят схопилися би за голови від першого в історії озвученого мультфільму «Пароплавчик Віллі» (1928). По сюжету, Міккі-Маус губить всі свої музичні інструменти, тож, тягаючи за хвости кота, качку та малих поросят, видобуває з них бажані звуки. А яким чином він «грає» на мамі-свині, соромно й казати, те треба дивитися.

Сьогодні цей мульт можуть освистати за негуманне ставлення до тварин (почитайте коментарі на Ютубі). Але всі як один визнають – з технічної сторони це гігантський бум для того часу. Тим більше, на тлі не менш легендарної, але німої «Фантасмагорії» Еміля Коха, що вийшла за 20 років до того і стала головним передвісником Золотої доби анімації. Доби, яка розпочалася 18 листопада 1928 року – власне в день виходу «Пароплавчика Віллі».

Але хвилиночку…

Особисто моя Золота доба анімації настала трохи пізніше, зате мала періодичний характер – вона починалася щонеділі з самого ранку: «Чорний плащ», «Качині історії», «Чіп і Дейл». А потім, якщо не трапиться форс-мажору у вигляді зайнятого телевізора, ще й «Том і Джеррі» на відику.

За кілька років Золоту добу змінив Золотий підвечірок – одразу після школи та до моменту, коли час сідати за домашку. У цей короткий проміжок, здавалося, можна було вмістити ціле життя. Маю на увазі «Життя з Луї». А ще «Гей, Арнольде!», «Злюки бобри», «КітПес», «Джинджер» і «Ракети».

Ще трохи згодом сидіти після школи вдома стало страшним марнотратством, і Золотий надвечірок змістився в сторону Золотого вечора. «Сімпсони», «Південний Парк», «Гріфіни», «Футурама», а потім і «Шоу Клівленда» з «Американським татом» – мій особистий діамантовий фонд того часу.

«Світова історія анімації. Книга перша»: як так сталося, що малюнки ожили, навчилися говорити та вирішили захопити всю індустрію? 0

То що там по справжній Золотій добі?

Але досить  ліричних відступів, повертаймося до книги. Отже, Золота доба світової анімації тривала з 1928 по 1951 роки. Власне, коли в Америці творив історію сам Уолт Дісней.

Перші декілька років головною зіркою його студії був Міккі-Маус, але, як зазначає автор: «Незабаром стало ясно, що така вихована й пещена миша просто не може бути комічною. Міккі довелося оточити менш поважними персонажами, які смішили людей замість нього. І зрештою ці персонажі – запальний Дональд-Дак, дурник Ґуффі й незграбний пес Плуто – перебрали на себе увагу, здобули власну славу й отримали головні ролі у власних мультфільмах, починаючи з 1938 року».

Ну а потім на авансцену потроху виходить такий собі Текс Ейворі – молодий художник, який, за словами автора, «почав підривати правила й перевертати з ніг на голову значення анімаційних фільмів, щойно приєднався до команди Warner Bros.».

 

Завдяки Тексові світ отримує таких мультлегенд, як Баґз-Банні, Даффі-Дак, Поросятко Поркі, меланхолійний пес Друпі тощо. Він робить бунтівну пародію «Червоно-Гаряча Шапочка» (1943) і взагалі, як пише автор книги, «вводить у світ анімаційних фільмів нотки свіжого модерну та дорослості». Згадаймо хоча б образ ошалілого вовка, в якого при вигляді звабливої дівчини вистрибують очі та серце, а язик випадає аж на підлогу. Це Текс Ейворі вигадав.

«Світова історія анімації. Книга перша»: як так сталося, що малюнки ожили, навчилися говорити та вирішили захопити всю індустрію? 0

Чудові часи 

Але, звісно, Золота доба трималася не лишень на плечах Діснея та Ейворі. Один за одним з’являються талановиті художники та режисери – хтось зараз більш відомий і шанований, когось потроху забувають – автор намагається не пропустити нікого. Бо ж чудові для мультиплікації були часи.

«Для анімації це були щасливі роки. Її розквіт позначився і на суспільстві. Такого ще не було в історії – анімація впливала на почуття людей, смаки, спільну культуру. Образи Міккі-Мауса, Дональда-Дака, Баґса-Банні, Тома і Джеррі, кота Сильвестра та Дятла Вуді стали знаковими для різних народів світу й залишалися такими не один десяток років», – зазначає Бендацці.

А що інші?

Незважаючи на те, що Золота доба анімації відбулася саме в США, хибною буде думка, що в цей же час весь інший світ затамував подих і пасивно спостерігав.

О, ні. В Європі тоді всіх розриває «ексцентричний геній» Лен Лай, російський француз Алєксандр Алєксєєв, каталонець Артуро Морено тощо. Паралельно з тим в Україні аніматор В’ячеслав Левандовський створює «Казку про солом’яного бичка» (1927), а згодом і перший український звуковий мультфільм «Тук-тук і Жук» (1935). В Японії гучно заявляють про себе Нобуро Офудзі та Кендзо Масаока. Та навіть у Єгипті брати Френкель малюють мультфільм про хлопчика Міш-Міша з кумедною фескою на голові.

Окрім того, автор круто розказує про розвиток анімації в Німеччині та Італії, які вже повним ходом готуються до війни. Наприклад, італієць Луїджі Пенсуті створює мультфільм «Доктор Чуркілл» (1942), в якому насміхається з Черчилля та відкрито пропагує війну. А Гітлер взагалі в якийсь час стає великим фанатом мультфільмів, тож не проти прокачати цю галузь у своїй країні та дати хльосту «загниваючим штатам». 

До речі, окремий респект автору за тематичну цитату з щоденника Ґеббельса: «Збираюся подарувати Фюрерові на Різдво 12 фільмів про Міккі-Мауса, він дуже тішитиметься таким скарбом».

Кому сподобається ця книжка?

Більш фундаментальної праці з історії анімації, годі й уявити. А це ж книга перша, буде ще дві. До слова, Золота доба, на якій зроблено акцент у цьому огляді, починається в книзі лише на 203 сторінці. А до цього дві сотні сторінок самих тільки передумов і передісторій. Тож масштаби дослідження можете уявити.

На щастя, незважаючи на академічність підходу, книгу написано не сухо і цілком собі по-людськи.

 Навіть якщо ви не член Академії кіномистецтв. Тож, якщо вам подобаються анімовані витвори – хоч нестаріюча класика на кшталт «Жив-був пес», хоч піксарівська тетралогія про живих іграшок, хоч роботи «японського Діснея» Міядзакі – книга має вам зайти.

Адже так цікаво зазирнути на внутрішню кухню цілої індустрії та дізнатися, з чого все починалося. А потім ще й перед друзями із Карпенка-Карого похвалитися.