Маркетинг для авторів: як це працює і де цьому навчитися

В наш час письменнику недостатньо просто написати книгу. Щоб її хтось купив і прочитав, потрібно вкласти багато сил та ресурсів у просування. На щастя, є люди, готові професійно допомагати авторам у цій нелегкій справі. Серед них бренд-менеджери, куратори мистецьких проєктів, літературні агенти, а також піарники та маркетологи видавництв. Ми поспілкувалися з такими людьми і розпитали про досвід організації промоції книжок. 

Тільки для наших підписників даруємо промокод на знижку -25% на онлайн-курс маркетингу та просування авторів від LITOSVITAЗнижка 25% за промокодом: 

YAKABOO

Вкажіть промокод при реєстрації на курс: скористатися ним можна тут

Дмитро Стретович, співзасновник і директор видавництва «Pabulum», співзасновник LITOSVITA

Які були цікаві чи курйозні моменти у роботі над промо книги? Можливо, згадаєте якісь цікаві моменти з презентацій, підготовки до них, промо-турів та ін.

Минулого року влітку ми робили промотур книги «Всі крапки над «І»сторією» з автором Сергієм Гавриловим. Починали з Вінниці і далі ще кілька міст. У кожному місті у нас традиційно, окрім вечірньої презентації, були заплановані ще ефір на радіо/тб та інші активності для промо книги. Усе заздалегідь узгодили, графік насичений. 

У день першої презентації зранку телефоную авторові, щоб просто уточнити, як йому їдеться в інтерсіті з Києва до Вінниці (а їхали ми з різних міст і зустрітись мали вже у Вінниці). Виявилось, що Сергій переплутав дні й просто не сів на потяг. А за кілька годин за графіком уже мав бути перший ефір. Але нічого, оперативно знайшли авто на блаблакар, і автор всюди встиг. 

До самої ж вечірньої презентації ми підготували близько 40 стільців, оскільки з досвіду місцевих організаторів більше людей на книжкові презентації тут не приходить. За 15 хв до початку ми вже доставляли стільці, а перед самим початком зносили їх із сусідніх офісів. Загалом прийшло понад 100 осіб. Як казали місцеві, раніше у цьому хабі стільки людей збиралося лише на громадські слухання по церквах. 

З усього цього на майбутнє зробили висновок, що нагадувати про графік туру авторам потрібно не лише за кілька днів до початку, а ще й в ніч перед початком. А також не варто недооцінювати потенціал своєї аудиторії, а готуватися приймати більше людей, ніж очікуєш. 

Порадьте цікаву книгу для автора, яка може допомогти у роботі над власним брендом чи промо книги.

Сподіваюсь, поява такої спеціалізованої літератури в Україні – це питання найближчого майбутнього, наразі ж нічого на тему просування письменників у нас ще немає. Втім, авторам буде корисно почитати книгу Стаськи Падалки «В ожидании копирайтера». Оскільки маркетинг, піар і загалом просування автора – це, в першу чергу, комунікація. І чим вищий рівень ділової комунікації автора – тим легше йому буде будувати свій письменницький бренд і просувати свої книжки.

Елла Яцута, директорка Міжнародного літературного фестивалю «Фронтера», менеджерка Макса Кідрука

Які були цікаві чи курйозні моменти у роботі над промо книги. Можливо, згадаєте якісь цікаві моменти з презентацій, підготовки до них, промо-турів та ін.

Ми ніколи не знаємо, де знайдемо свого читача. Цю тезу ми з Максом Кідруком повторювали як мантру, тричі за три роки ганяючи тури країною. Макс виступав у бібліотеках, у коледжах, у школах, переповнених крутих залах і напівпорожніх районних клубах. Згадую 2017 рік і перший тур, який я організовувала в ролі менеджерки. Тур на підтримку роману «Не озирайся і мовчи» включав сотню міст і понад 140 подій. Наважитися на таку «мандрівку» тривалістю понад 2 місяці – уже дорівнювало скаженій авантюрі, бо ми не могли уявити, з якими реальними проблемами зіткнемося, чи витягнемо фінансово, чи банально витримаємо фізично. Ніколи не забуду справді критичний епізод. Ми заїхали у містечко N. Навіть не містечко – смт, яке Google Maps розрізняли як картинку. І тут за пів години до презентації дорогою у нас зупиняється машина. Водій (наш технічний директор) Андрій Роговський лишається розбиратися, ми з Максом із книжками на плечах несемося до місця презентації. Там 30 зігнаних дітей і кілька дорослих. Ми на нервах – ввечері виїжджати далі в тур, графік розписаний погодинно. Що з авто невідомо, про сервіс в цьому населеному пункті не йдеться. Та і презентація, слабо кажучи, не вогонь. Поки я на телефоні, блідий Макс відпрацьовує програму на повну. Поломка була дуже значна, до наступних міст добиралися на таксі, пішки і попутками, аби встигнути. Андрій за допомогою евакуатора відтягнув машину зовсім в інше місто, де знайомі домовилися за ремонт. Ми влетіли на добрячі гроші і нерви. Але, як часто любимо повторювати, не скасували жодної презентації і жодного інтерв’ю! Назва смт ще довго асоціювалась із великими проблемами. Але! Наступного року після виходу нового роману чимала кількість замовлень надійшла саме звідти. Станом на 2020 прихильників звідти уже нараховуємо більше, ніж було людей на презентації. І вони стабільно замовляють, коментують, реагують. Тому ти ніколи не знаєш, де знайдеш відданого читача. Лишається їхати і виступати, виступати.

Порадьте цікаву книгу для автора, яка може допомогти у роботі над власним брендом чи промо книги.

Оскільки книжковий ринок України на етапі формування, і цей напрямок у бізнес-літературі досить вузький (спеціалізований), відповідної літератури не аж так багато. Тому пораджу прочитати не конкретну книгу, а максимально багато читати і вишуковувати потрібні для себе приклади, техніки, ідеї. Макс Кідрук постійно говорить, що автор починається з читання. Я додам, що автор починається з читання, праці і жорсткої самодисципліни. Варто забути слово «натхнення». Якщо є бажання заробляти гроші письменництвом, потрібно планувати час на написання якісного (!) тексту, побудову промо-кампанії і туру, їхню реалізацію. І так по колу. Головне – чітко розуміти свою мету і кроки. Ця схема відома усім, хто працює у проєктному менеджменті: мета – цілі – завдання – показники – короткострокові і довгострокові результати. І ще одна порада – стежити за своїми успішними колегами. Як вони працюють із аудиторією, які промо-акції влаштовують, з якими ЗМІ, організаторами, фестивалями, бібліотеками співпрацюють.

Маркетинг для авторів: як це працює і де цьому навчитися 0

Оксана Зьобро, керівниця відділу PR & Marketing «Видавництва Старого Лева»

Які були цікаві чи курйозні моменти у роботі над промо книги. Можливо, згадаєте якісь цікаві моменти з презентацій, підготовки до них, промо-турів та ін.

Моя улюблена історія пов’язана з презентацією Генрі Марша, британського нейрохірурга, автора бестселерів «Історії про життя, смерть і нейрохірургію», яка вийшла українською у перекладі Андрія Мизака, та «Ні сонце, ані смерть. Зі щоденників нейрохірурга», яку переклала Катерина Міхаліцина.

На той час Генрі вже написав свою першу книжку і презентував її у Львові на BookForum. І під час свого наступного приїзду у Львів він хотів презентувати її також для студентів медиків. Презентація мала відбутися у форматі відкритої лекції у ЛНМУ ім. Данила Галицького. Ми передбачали велике зацікавлення, тож спланували подію у найбільшій аудиторії. Проте таки недооцінили ажіотаж. Коли ми під’їхали до корпусу, побачили шалену кількість людей. Вся сходова клітка від 1 до 4 поверху була повністю забита. Спершу ми подумали, що аудиторія закрита, тож це люди, які просто поки що не змогли зайти. Але ні. Виявилося, що аудиторія також заповнена вщент – люди сиділи, стояли і навіть напівлежали на принесених кариматах. Щоб послухати Генрі Марша, люди спеціально приїхали з Тернополя, Києва, Івано-Франківська та областей… Розчаровувати їх було б неправильно, тож Генрі практично миттєво прийняв рішення прочитати дві лекції підряд. 

Охочі його послухати чекали дві години за дверима аудиторії, щоб потім помінятися з першою групою. І це було неймовірне відчуття вдячності до людей, які без жодного обурення дочекалися, слухали, ставили запитання, дякували Маршу. Загалом цю його лекцію прослухало понад півтори тисячі людей.

Та перш за все для мене це історія про неймовірний професіоналізм Генрі, який відчитав дві лекції підряд, і кожна з них була неймовірно насичена і емоціями, і його віддачею аудиторії. Він відповів на всі питання, а опісля ще й кілька годин підписував книжки. Мій герой – навіки <3

До речі, саме фотографія, яку я зробила на цій презентації, згодом потрапила на обкладинку українського видання «Ні сонце, ані смерть».

Порадьте цікаву книгу для автора, яка може допомогти у роботі над власним брендом чи промо книги.

«Передбачувана ірраціональність» Дена Аріелі, яка вийшла у «Видавництві Старого Лева» у перекладі Дзвінки Завалій – це must read від мене. Побудова бренду та промоція загалом – максимально дотичні до розуміння цільової аудиторії, того, як люди приймають те чи інше рішення, як загалом мислять, на що реагують, на чому підсвідомо акцентують і чому саме на цьому. Ден Аріелі – професор психології та поведінкової економіки. І у своїх книжках він показує, як очікування, емоції, соціальні норми та інші невидимі і, здавалося б, нелогічні сили впливають на нашу здатність мислити і приймати усвідомлені рішення. Ця книжка допомагає краще зрозуміти себе та інших, а отже і наблизитися до формування та втілення максимально ефективної стратегії взаємодії. Механіка прийняття рішення та аналіз факторів, які на нього впливають, – дуже цікаве поле для дослідження і розуміння. А у промоції – одне з головних. І що важливо, всі тези, які наводить Аріелі, він підкріплює доказовою базою, фактами, цифрами, експериментами. 

Лілія Шутяк, прес-секретарка Міжнародної літературної корпорації MERIDIAN CZERNOWITZ, піар-менеджерка дитячого артвидавництва «Чорні вівці»

Які були цікаві чи курйозні моменти у роботі над промо книги? Можливо, згадаєте якісь цікаві моменти з презентацій, підготовки до них, промо-турів та ін.

У роботі книжкового піарника, як і в будь-якій іншій, часто трапляються різні казуси. Особливо часто вони пов’язані з тим, як журналісти висвітлюють презентацію тієї чи іншої книжки. За свою десятирічну практику мені доводилося бачити як суперпрофесійну роботу ЗМІ, так і журналістів, які зеленого поняття не мали, про що взагалі йдеться. На жаль, в нас до культури чомусь таке ставлення, ніби це легка тема і для того, щоб писати про книжки чи фільми, особливого розуму не треба. Дуже хибна, між іншим, думка.

Курйозна історія, що запам’яталась на все життя, пов’язана із пресконференцією Сергія Жадана. Напередодні телефонує журналістка одного відомого телеканалу, і відбувається такий діалог:

— Це ви організовуєте пресконференцію Сергія Жадана?
— Так. 
— У мене є до вас прохання. Ми б хотіли відразу після заходу Жадана кудись відвести.
— Куди відвести?
— Ну, кудись в куток, щоб взяти ексклюзив. 

Порадьте цікаву книгу для автора, яка може допомогти у роботі над власним брендом чи промо книги.

На жаль, в Україні немає книжок, які могли б стати практичним посібником із промоції саме письменника. Та й взагалі, як на мене, таким речам у нас поки ніде докладно не вчать. 

Кожному авторові радила б вивчити загальні поняття з піару, які можна знайти в будь-якому посібнику, та спробувати розібратися, як працює ця сфера на елементарному рівні. З найсвіжіших книжок раджу «Міфи про PR» Річа Лі, а також мою улюблену на всі випадки в професії – «Текст-пекс-шмекс. Магія переконливих текстів» Вільяма Зінссера. Остання менше стосується піару, але конкретно пояснює, як треба писати, щоб тебе читали. 

Хочете ще більше особистих історій та порад від професіоналів у сфері книжкового маркетингу? Реєструйтеся на Онлайн-курс маркетингу і просування для авторів від LITOSVITA. 

Yakaboo
Найбільша online-книгарня України. Любимо книжки понад усе:)

720 thoughts on “Маркетинг для авторів: як це працює і де цьому навчитися

    Добавить комментарий