Історія на мільйон: як продавати себе і свій продукт

Наше життя зіткане з історій. Але часто, коли треба розповісти про себе, свій бізнес чи проект, наші оповідки стають набором шаблонних фраз, а найцікавіші історії втікають з голови, мов таргани при ввімкненому світлі. Американська письменниця Кіндра Холл у книзі «Сторітелінг, який не залишає байдужим» вчить структурувати історії, а ми підібрали цікаві приклади робочих історій.

То з чого почати?

Авторка переконана: історії не лише привертають увагу й інформують. Вони формують між людьми зв’язки, засновані на довірі. То з чого почати? З головної мети, якої має досягти ваша історія. За словами Кіндри Холл, у бізнесі зазвичай використовують історії чотирьох типів — історію про цінність, історію засновника, історію мети й історію клієнта.

Алгоритм історії

Всі історії створюються за одним алгоритмом — «нормальне-вибух-нове нормальне»

Нормальне — реальний стан речей, який не задовольняє або робить життя не таким комфортним (затишним, гармонійним, осмисленим тощо) як хочеться

Вибух — подія, продукт, думка, ідея чи рефлексія, яка сталася і змінила ваш підхід до цієї реальності

Нове нормальне — нова реальність, у якій більше не існує того, що робило ваше життя некомфортним на початку історії

Використовуючи цей нехитрий алгоритм Кіндра Холл розповідає, як долати розрив між вами та світом за допомогою чотирьох типів історії

Історія про цінність — вирішує проблеми, запускає продажі та маркетинг

Історія на мільйон: як продавати себе і свій продукт 0

Найважливіша проблема, вирішити яку має кожен бізнес, — закрити розрив між тим, що він пропонує і людьми, які цього потребують. Створюючи цей тип історії, варто пам’ятати: цінність не у вашому продукті, а у тих проблемах, які він вирішує.

Ця історія має давати відповіді на такі питання:

  • Нормальне (Яка проблема ваших клієнтів? Що їм дошкуляє? Як вони почуваються? Як це впливає на їхнє життя, їхній бізнес? Що не дає їм спати вночі?
  • Вибух (Як ваш продукт/послуга усуває проблему? Як ваш продукт/послуга полегшує їхнє життя? Як клієнти користуються вашим продуктом/послугою? Що вирізняє використання вашого продукту/послуги?
  • Нове нормальне (Як змінилося життя? Що покращується чи вдосконалюється? Як почуваються клієнти? Які больові точки зникли?)

І ви це маєте розповісти не у вигляді маркованого списку. У центрі цієї історії має стояти упізнаваний персонаж, з яким ваша аудиторія може себе асоціювати.

Приклад хорошої історії про цінність — рекламний ролик Apple

Історія засновника — подолання розриву між вами та інвесторами

Історія на мільйон: як продавати себе і свій продукт 0

Один із найпростіших типів історії — просто розкажіть з чого все почалося. Згадайте той рік, місяць, день чи момент, коли ви вирішили створити свій бізнес чи проект.  

Озирнулися і нічого не знайшли? Копайте глибше — і щось згадаєте. Можливо, щось схоже на історію фінансової консультантки, яка змалку любила гроші.

Озирнулися і нічого не знайшли? Копайте глибше — і щось згадаєте. Можливо, щось схоже на історію фінансової консультантки, яка змалку любила гроші.

Приклад хорошої історії засновника

Гроші були її улюбленою іграшкою в дитинстві. У дівчинки була скарбничка, але гроші там лежали нечасто. Дитина любила тримати монетки в руках, сортувати, складати в купки й перекладати. За будь-якої нагоди вона ними гралася, сердячи маму.

— Не грайся з грішми! — кричала та.

— Чому? — питала дитина.

— Тому що! — мати підвищила тон, як це роблять матері, і гарячково шукала причину, яка б переконала дівчинку.

— Вони брудні! Гроші брудні, не треба з ними гратися.

Дитина посмутніла. Вона дуже любила гроші, але не хотіла засмучувати маму, тому знайшла рішення, яке мало влаштувати обох. Пішла на задній двір, наповнила відерце теплою водою із засобом для миття посуду і ретельно, монету за монетою, банкноту за банкнотою, відмила всі свої гроші.

За цим заняттям мати її і застала.

— Що ти робиш?! — закричала вона. — Я ж тобі сказала не гратися з грошима!

— Ти сказала, що гроші брудні. Бачиш? Я їх відмила!

Доросла фінансова консультантка закінчила історію, додавши: «Тепер я, звичайно, знаю, що відмивати гроші погано, але моя любов так само сильна. І ви можете бути впевнені, що я поставлюся до ваших грошей з усіма любов’ю та повагою, на яку вони заслуговують».

Історія мети надихає і об’єднує у скрутні часи

Історія на мільйон: як продавати себе і свій продукт 0

Компанії, які ставлять за мету не тільки гроші і які прагнуть до цієї мети, з часом мають більші прибутки. Якщо ж мети немає, нею стає прибуток.

В основі всіх історій мети — відповідь на питання «Яку ідею я хочу донести?» чи «Що я хочу, щоб моя аудиторія думала, відчувала, знала чи робила після того, як почує мою розповідь?»

У добрі часи історія мети може покращити результат для бізнесу через покращення культури. У важкі часи, вона працює лише на виживання.

Приклад історії мети — компанія Toms Shoes. Вони віддають на кожну продану пару взуття — пару взуття дитині, яка ходить боса.

Історія клієнта — найкраща рекомендація

Історія клієнта живе у власному світі, де ніякий надокучливий голос не питає, чи можна вірити історії, яку розповідає продавець. Історію клієнта розповідає не компанія, а така ж людина, як і ви. Вона спробувала продукт, оцінила його і без усякого зиску для себе розповіла про нього вам.

Ваше завдання — спонукати споживачів ділитися своїми історіями, гарно запаковувати їх і зробити доступними для інших.

Приклад хорошої історії клієнта

Онучка лишила свій дезик на поличці моєї ванної кімнати, і я вирішила спробувати. Мені 77 років, я перепробувала дуже багато брендів. Мене так вразило, що після велосипеду чи після байдарки не було запаху поту! І зараз я роблю своє перше замовлення на кокос/ваніль. Чекаю не дочекаюся!

Що об’єднує всі типи історій?

Впізнавані характери, справжні емоції, особливий момент і специфічні деталі. Без цих елементів не можна створити хорошу історію.  

У книзі Кіндри Холл «Сторітелінг, який не залишає байдужим» ви знайдете не лише десятки хороших історій і кілька поганих, а ще — важливі деталі і практичні поради, які навчать вас шукати й цікаво розповідати про свій бізнес і життя. 

А ось ще книжки, що вчать сторітелінгу

Сторітелінг для очей, вух і сердця
Марк Лівін

Всі крапки над «І»сторією. Сторітелінг для сценаристів, письменників та блогерів 
Сергій Гаврилов

img_0303_6

Історія на мільйон доларів
Роберт Маккі

Авторка: Тетяна Колісник