«Бізнес для початківців»: подвійна рецензія на книгу від мами і доньки

Юні блогери-мільйонери, стартапери й розробники програмного забезпечення, зірки кіно й шоу-бізнесу, які заробили перший мільйон, не вийшовши з-за шкільної лави — усі ці десятки прикладів успіху, безумовно, бентежать думки тінейджерів бажанням і собі розпочати бізнес, який миттєво принесе великі статки. Та чи так це легко, як здається? Який він насправді, шлях від геніальної ідеї до кільказначної суми на рахунку? Що варто врахувати, аби не піти на дно одразу після гучного старту? Як, власне, стати мільярдером? 

Про все це у надзвичайно наочній і доступній формі розповідає книжка Лари Браян та Роуз Голл «Бізнес для початківців» (#книголав, 2020, пер. Тетяна Кузьменко).

Оглядачки

fВіталіна_Макарик
саша

Віталіна Макарик та її донька Саша: Ми з одинадцятирічною донькою читали її з різних позицій. Вона — як типова тінейджерка, котра вважає, що розпочати свій бізнес може кожен, хто має дрібку таланту, бажання й оливи в голові. Я — як людина, свято переконана, що «бізнес — це не моє». Маленький спойлер: прочитавши цю книжку, ми обидві змінили свою думку.

Саша: Книжка мені сподобалася насамперед тим, що, попри досить складну тему, вона написана дуже добре. Завдяки цікавому дизайну, прикольним схематичним малюнкам і доступно написаному тексту всі ці бізнесові штуки легкі для сприйняття. І водночас в книзі є дуже конкретні поради. Тому я думаю, вона буде корисною не тільки підліткам, а й взагалі багатьом людям, які хочуть завести свій бізнес.

Я багато малюю і давно думаю про те, щоб почати якось заробляти на своїх картинках. «Бізнес для початківців» допоміг мені зрозуміти, з чого почати, як підступитися до цієї справи, як правильно подати свій товар. Весь описаний у книжці процес маркетингу став для мене справжнім відкриттям. Я думала, це досить легко: запостив рекламу в інтернеті чи розвісив оголошення — і все, збираєш замовлення. А насправді це досить тривалий і складний процес. Тут потрібні і фокус-групи, й опитування…

Тепер я розумію, з чого почати. Наприклад, планую вдосконалити свій продукт, розширити його можливості, розробити дизайн наліпок і принтів для футболок. Маркетингове дослідження збираюся провести серед підписників в інстаграмі. І завдяки книжці я нарешті розібралася, за яким принципом продавці ставлять ціну на свій товар. Раніше мені здавалося, що кожен просто робить це так, як хоче.

Але мушу сказати, що деякі теми все ж виявилися мені заскладними. Про них треба було написати простіше або, можливо, не братися за них узагалі.

Класно, що в книжці є багато реальних історій з життя. Вони мене зацікавили й надихнули. Наприклад, я дізналася про страйк, на якому жінки відстоювали рівну платню з чоловіками. Я взагалі не знала, що є така проблема, що жінкам за ту ж роботу платять менше, але приклад цих борчинь надихнув мене надалі теж боротися за свої права.

«Бізнес для початківців» на сто відсотків викликає бажання розвиватися. Коли чекаєш, то відчуваєш таке внутрішнє поривання негайно почати щось робити. Навіть якщо й не знаєш, з чого почати. Але це хороше відчуття.

 

Віталіна: Як людина, яка двічі (бо в різних університетах) слухала базові курси з економіки і водночас була переконана, що бізнес — це надто складно і незрозуміло, від цієї книжки я чекала суголосного своїм переконанням ефекту, та водночас сподівалася знайти тут якісь інсайти. Окей, зізнаюся, — я їх таки знайшла. Штука в тому, що у школі чи в університеті про всі ці речі говорять, користуючись складними термінами й громіздкими визначеннями. А якщо поговорити про те, як знайти свою нішу на ринку, на прикладі модних сонцезахисних окулярів, одразу все стає якось простіше та зрозуміліше.

«Бізнес для початківців», попри свій невеликий обсяг, охоплює широченне коло тем. Від базових понять про те, що таке підприємства і навіщо вони потрібні, до глобальної картинки того, як функціонують великі корпорації і фінансові біржі. Будете сміятися, та саме завдяки цій книжці я нарешті зрозуміла, в чому прикол з ринками акцій і як люди примудряються на них заробляти гроші!

З цієї книжки можна взяти чимало універсальних, але дієвих порад, усіх цих tips & tricks (в межах закону, звісно), яких тут-таки можна і застосувати на своєму бізнесі (чи навіть на ідеї свого проєкту, змоделювавши і протестувавши різні варіанти). Особливо їх багато у розділах, які стосуються реклами та роботи з людьми.

З точки зору не лише читачки (сказати б, «бізневумен-початківиці»), але й мами, зауважу: дуже цінно і важливо те, що тут доступно і детально проговорюються і такі потрібні й, на жаль, далекі (не лише від тінейджерів, а й від багатьох дорослих земляків) теми, як податки й чому їх потрібно платити (ні, не лише через можливий штраф!); тісний вплив бізнесу на життя громади; соціальна та екологічна відповідальність; те, що бізнес невіддільний від середовища, в якому він діє, тому важливо зберігати із цим середовищем здорові й етичні зв’язки. Так, бізнес — це не лише гроші, а й цінності. Про це нам, дітям 90-х, не говорили. Але, на щастя, діти 2010-х ростимуть уже з усвідомленням оцих речей.

Кому варто читати

Саша: Порадила б своїм друзям, багато з яких хочуть почати заробляти гроші чи відкрити свій перший бізнес.

Віталіна: Дітям і дорослим, які не зовсім розуміють, що таке бізнес і як він будується, але дуже хочуть у цьому розібратися.

Кому не варто читати

Саша: Не радила б тим, кому ця тема нецікава. А також людям, які ні до чого не прагнуть у житті і не бажають розвиватися.

Віталіна: Мабуть, скептикам, які вважають, що про економіку і бізнес можна говорити або серйозно, або ніяк.

Схожі книги

«Політика для початківців» Алекса Фріта — у тому ж стилі і про не менш складну тему. Кажуть, вона буде корисна навіть чинним політикам 😉