Більше драми! Десяток п’єс для літнього бінґо

Класики і сучасники, драми і комедії — вибирайте, що вам до смаку для виконання четвертого завдання літнього бінґо. А щоб було ще веселіше, спробуйте читати вголос з інтонаціями Леся Подерв’янського.

Рана, яка кривавить вже кілька років. Війна на Сході України, де кожне перемир’я переривають залпи артилерії. Сергій Жадан переносить нас у гаряче літо 2014, після якого все стало не так, як раніше. Про втрату довіри, порозуміння і прірву, чи навіть радше стіну, яка виросла між найріднішими людьми. Через історії персонажів проступає новітня історія України. Війна, яка поділила і показала, хто є хто, яка стільки зруйнувала і нічого не створила. Перемир’я, яке нічого не змінює, адже не здатне ні зцілювати, ані склеювати розбите.

Блакитний птах як уособлення мрії, яка зовсім поруч, але така крилато-невловима, що здається недосяжною. Якщо ви вже читали цю п’єсу у школі, то радимо повернутись до неї і пізніше, адже символіка з кожним разом розкривається трохи по-іншому: об’ємніше та яскравіше. Притчева казка-феєрія, яка перегукується з Дантівською «Божественною комедією», здається утопічною і навіть пророчою, але є в ній є реалістичні моменти, немовби списані з сучасності. Персонажі-стихії, персонажі-божества закружляють у шаленому вирі мрій, що можуть здійснитись, і краси, яка надихає.

У цьому видання вміщена класична п’єса Івана Франка «Украдене щастя» — один із найяскравіших любовних трикутників літератури ХІХ століття. Цю п’єсу ставив чи не кожен український театр, а в деяких вона постійно у репертуарі. Нерозділене кохання та зрада, проблема вибору та тема вдячності — драма Івана Франка зачіпає безліч соціально-побутових проблем і не втрачає актуальності навіть через понад століття. Адже в цій історії, на жаль, можна впізнати чимало сучасних сімей. Бонус цього томика — новела «Сойчине крило».

Один із найпопулярніших та найбільш цитованих сюжетів. Про «Фауста» чули всі, але не всі читали, а дарма. У пошуках істини Фауст продав душу Мефістофелеві — що він набув з цим? А що втратив? Гете створює образ людини у повноті її переживань та бажань, перемогах та поразках, невтомному пошуку сенсу життя та благородній любові. Глибоко філософський компонент поєднується з вишуканою формою, що по праву робить Фауста одним із найкрасивіших та найцікавіших шедеврів літератури всього світу.

«Посттравматична рапсодія», «Взводний опорний пункт» та «Віденська кава» — ось три п’єси, які формують цей томик сучасної драми. Блукати лабіринтом — саме так автор бачить біду українського народу. І десь серед крутих поворотів та ледь помітних проходів зачаївся кровожерний імперіалістичний Мінотавр. У слушний момент, коли народ відчуває легіт свободи і починає бачити вихід з лабіринту, істота атакує і накидає ярмо. Герої п’єс Корчинського готові взяти на себе роль Тесея та здолати звіра.

Буремні часи потребують буремної драми. В антології п’єс про Революцію гідності і гібридну війну три блоки: «Революція гідності», «На межі» і «Війна, якої не було», у кожному з яких по три твори. Серед персонажів — протестувальники та представники влади, воїни і їхні противники, переселенці та взяті в полон… Немає однакових доль, є тільки долі об’єднані одним болем. Автори Олександр Вітер, Володимир Купянський, Олег Миколайчук-Низовець, Неда Неждана, Олена Пономарева, Надія Симчич, Дмитро Терновий, Даріо Фертиліо, Ігор Юзюк розповідають про характери, які пишуть сучасну історію України.

Театр абсурду, як його бачить Йонеско, — це щось неймовірне, тому не вірте очам своїм і вухам теж. У цьому томику зібрані дев’ять творів, де немає правил, де комедія переходить у трагедію і навпаки, а логіки краще не шукати. Гра слів, жарти, у яких чимало значень, та натяки, які можна зрозуміти тільки так. Звичайне стає химерою, а дивовижі сприймаються як щось цілком очікуване — хто сказав, що у житті можна отримати однозначні відповіді на усі запитання. Бо весь світ театр, а сучасний світ — ще й театр абсурду.

У цьому томику три найважливіші п’єси Чехова: «Чайка», «Три сестри» та «Вишневий сад». У центрі сюжету «Чайки» — творчість і те, як вона впливає на творця. І це не обов’язково щасливі взаємини. «Три сестри» розповість про синдром відкладеного життя, життя, яке все ніяк не наступає. Марні очікування — у чому їх небезпека? Чи не такі вони вже й марні? «Вишневий сад» аж ніяк не про замилування природою, а про муки вибору й небажання брати за нього відповідальність. Герої, які мучаться і караються, але не полишають інфантильного ставлення до життя.

Мужня та сильна шведська королева Христина не знає страху та завжди йде попереду. Все в неї виходить краще, ніж у підданих: хоробрості більше, ніж в армії, такту — більше, ніж у дипломатів, знань — більше, ніж у вчених. Вона прагне нести народові просвіту та добробут. Допомогти з першим їй має відомий мислитель Рене Декарт. І хоч Христина пізнає з філософом глибини раціональності, їй не вдасться зрозуміти власні почуття. Що обрати — королівство, якому потрібна її тверда рука, чи кохання, якого так прагне сама?

П’єса, яку згадують чи не першою, коли говорять про театр. Безсмертний шекспірівський «Гамлет» не втомлюється промовляти «Бути чи не бути» зі сцен театрів по всьому світу. Переживання принца данського, придворні інтриги та таємниці, які має кожен персонаж, — цю п’єсу завжди цікаво дешифрувати та відшукувати у ній нові сенси, якими її наділяє кожне нове покоління читачів. Коштовне на вигляд видання ховає справжню текстову перлину, адже у перекладі Юрія Андруховича «Гамлет» звучить особливо колоритно.