До 178-річчя з дня народження детективного жанру: довга добірка детективів різних часів і народів

Детектив – чи не єдиний жанр, який має визначений день народження. Він народився разом з публікацією оповідання «Вбивство на вулиці Морг» Едгара Алана По, яке вийшло у часописі Graham’s Magazine (Філадельфія, США) 20 квітня 1841 року. 

Цієї знаменної дати ми з вами помандруємо класичними та сучасними детективами, розглянемо територіальні особливості, познайомимось ближче з відомими авторами та дізнаємось нові імена. 

Класичний детектив: ти знаєш всі деталі – знайди лиходія

Коли згадуємо про класику детективу, то першими у пам’яті зринають образи різкого та дещо зарозумілого Шерлока Голмса, манірного Еркюля Пуаро та доброї бабусі міс Марпл. Класичний детектив вирізняється не тільки усталеним набором типажів героїв, а й загадкою, підібрати ключ до якої може сам читач, адже в нього є все необхідне для цього. 

Моторошне готичне оповідання з несподіваним фіналом, з якого сміливо можна починати знайомство з творчістю містера По. Воно відкриває трилогію, де слідство веде француз Оґюст Дюпен (персонаж фігурує також у «Таємниці Марі Роже» та у «Викраденому листі»). З перших рядків читача огортає жахом: у замкненому помешканні замордували матір та доньку – дівчину ще й силою втиснули у камінну трубу. Поліції не вдається знайти відповідь, адже вони не розуміють, як зловмисники могли покинути місце злочину, але Дюпен невдовзі називає винного.

Легендарний, екранізований десятки разів «Шерлок Голмс» не набридає навіть тоді, коли перечитувати його вп’яте (але, справді, класних детективів багато, візьміть вже інший). Хоча оповідання сера Артура Конан Дойля поступаються сучасним детективним романам у деталізації та глибині загадки, їх приємно читати, захоплюючись гострим розумом Шерлока та безпосередністю доктора Ватсона. Тут жанр детективу виходить за межі оповіді про розкриття злочину, деякі випадки, які розслідує нишпорка-скрипаль всього лиш темні таємниці або нез’ясовані обставини. 

Агата Крісті – майстер вести читача хибним слідом. Ви помітили, що ми завжди спочатку підозрюємо когось іншого, але потім Еркюль Пуаро знаходить саме того, кого треба віддати поліції. У цьому романі оповідь починається зі смерті багатої вдови місіс Феррас – місцеві думають, що вона сама вкоротила собі віку. Але виявляється, що вдівець Роджер Екройд, який планував пов’язати долю з місіс Феррас, теж мертвий. Це не може бути випадковістю. Найбільший мотив у спадкоємця Екройда – Ральфа Пейтона, якому купа грошей дуже згодилась би, щоб віддати борги. Але чи все так просто, як здається на перший погляд. 

Гілберт Кіт Честертон належить до плеяди класиків англійського детективу. Створений ним персонаж – сором’язливий, але дуже допитливий і кмітливий священик Браун, який може розплутати загадки, які не піддаються бувалим нишпоркам. Патер Браун – тонкий психолог, можливо, саме в цьому й його козир. Автор присвятив улюбленому персонажеві десятки оповідань, які писав більше 20 років. Зверніть увагу на серіал, знятий ВВС One. До цього двомовного видання увійшли  історії «Багряний місяць гори Меру», «Останній жалісливець Марнів», «Чоловік із двома бородами», «Проклята книга» та інші.

Рекс Стаут – класик американського кримінального детективу, творець яскравого образу детектива-інтелектуала – гурмана, гедіоніста та шанувальника орхідей Ніро Вульфа, якого ми бачимо очима хлопчика на побігеньках Арчі Гудвіна (сам він про себе так не думає). Як на мене, Рекс Стаут незаслужено обділений увагою українських читачів, та перекладені наразі тільки два його твори. У повісті «Куля для боса» потрібно знайти, хто ж серед шістки підозрюваних насправді винен у вбивстві промислового архітектора Зигмунда Кейса під час верхової прогулянки у Центральному парку Нью-Йорка. Тож Арчі збирає інформацію, а містер Вульф мізкує.

Джеймс Гедлі Чейз – британський класики і батько «крутого детективу» (високі швидкості, несподівані повороти сюжету та карколомні фінали), писав переважно про США. Свій перший роман він створив за 12 днів – і той мав шалений успіх. Письменник перепробував чимало робіт, і з людей, які йому там траплялись, списав чимало персонажів. У цьому романі головною героїнею є донька мільйонера, яка має все, що тільки могла хотіти. Залишається тільки отримати  фамільне кольє з діамантами на 24-й день народження, але про коштовність мріють і бандити, які готуються до зухвалого злочину. Чиї ж інтереси відстоюватиме автор? 

Сучасні детективи: технології, знання, містика

Якщо у класичних детективах можна вивести певний шаблон дії, то сучасні мають таке різноманіття форм, що заплутаєшся. Є серед них і психологічні, і кримінальні, і кримінальні, і ті, які можна охрестити сімейними сагами з багатьма скелетами у шафі. Пропоную вам здійснити невеличку мандрівку світом й заодно вибрати собі класне чтиво.

Американський крутий детектив

В США часто пишуть те, що називається «крутим детективом» – розповідь, яка в якийсь момент все ставить з ніг на голову: неважливо, які висновки ви зробили до середини роману, до кінця все зміниться. Ось три класні новинки від американських авторів, які варто прочитати справжнім фанам жанру. 

У серії «Натураліст» слідство веде незвичайний детектив – Тео Крей – обчислювальний біолог, тобто науковець, який досліджує природні процеси за допомогою програм, які пише сам. Починається все з того, що він дізнається про смерть колишньої студентки від лап ведмедя. Щось насторожує його у цій інформації, та й він неподалік був неподалік, тому потраплив у поле зору копів як ймовірний підозрюваний. Зрештою, його відпускають, та чоловік не вірить у версію з ведмедем і починає проводити розслідування по-своєму. Його програма знаходить слід чи не найжорстокішого вбивці в історії США.

Джон Ґрішем відомий насамперед своїми юридичними детективами про махінації та дірки в законах, та «Острів Каміно» про інше, але напруга зростатиме під час усієї розповіді, цей автор вміє вимучити читача. Це – ідеальна загадка для книголюбів, адже автор розповідає про злочинний книжковий ринок – цінні раритети та рукописи – в чиїх руках вони опиняються, коли зникають. Письменниця Мерсер Манн намагається відшукати рукописи класика Френсіса Скотта Фіцджеральда, які вкрали з бібліотеки поважного університету. Сліди ведуть до одіозного Брюса Кейбла – книгаря з мальовничого острова Каміно та поціновувача стародруків.

Читаючи «Нічне кіно», ви в якийсь момент забудете, що перед вами абсолютно вигаданий світ в межах реального Нью-Йорка, і вочевидь захочете глянути якийсь з фільмів Станісласа Кордови. Роман стирає грані між реальністю і вигадкою, ще б пак, адже й самі персонажі не знають, що правда, коли беруться розслідувати смерть Александри і намагаються якнайближче підійти до її загадкового батька-режисера. Трійця загублених в житті: журналіст Скотт Макґрет, який втратив репутацію через Кордову, акторка Нора, яка прагне слави, та Гоппер, для якого ця справа надто особиста, – що вони знайдуть, порпаючись у старих вирізках та нипаючи лабіринтами «Гребеня». 

Британський детектив вже не в традиціях Шерлока Голмса

Британські детективи трапляються мені найчастіше – знаєте, так висукати нерви на тонесеньку нитку, мабуть, не вміє більше ніхто. Тут зібрались майстри психологічного детективу, які не дозволять, щоб ви просто взяли і відклали їхню книжку. 

Ми всі чудово знаємо, кого ховає маска Роберта Ґалбрейта, і ця письменниця серед сучасних авторів, мабуть, найближче тримається до форми класичного детективу, але робить це настільки сучасно, що її твори читаються на одному подиху. «Кувала зозуля» – перша у серії про різкого та неголеного приватного детектива Корморана Страйка –  ветерана війни та позашлюбного сина рок-зірки. Тут він тільки знайомиться зі своєю чудовою помічницею Робін Еллакот, разом з якою розслідуватиме загадкову смерть відомої моделі Лули Лендрі, яка раптово випала з вікна свого розкішного помешкання. Випала чи їй допомогли – саме це мають з’ясувати детективи. 

Психологічний трилер та сімейна драма, яка розгортається навколо Лілі – молодої адвокатки, що сприймає своє заміжжя з Едом як новий старт, який залишить позаду минуле, де було чимало неприємного. Вона береться за свою першу справу і знайомиться з Джо, який може бути вбивцею, та для Лілі він скоро стане дуже близьким. Таємниці довкола: і за спиною її чоловіка, який не хоче говорити про родину, і навіть у дев’ятирічної Карли, що мешкає по сусідству. Лілі дізнається про це тільки потім, коли через роки у неї на порозі стоятиме вже 21-річна юнка.  

Розслідують і водночас криміналять вдови трьох грабіжників, які загинули під час злочину. Кожна з жінок невтішна і не уявляє, як полегшити своє горе. Коли Доллі знаходить у сейфі чоловіка пістолет, гроші та плани майбутніх грабунків, вона замислюється, що робити: удати, що нічого не знаходила; віддати записи поліції чи «колегам» вбитих чоловіків, які взялись погрожувати вдовам, чи скористатись планами та виконати те, чого кохані не встигли. Разом з Ліндою і Ширлі вона вирішує продовжити справу, та є одне але –  для реалізації потрібно четверо людей. Хто був четвертим, коли вбили їхніх чоловіків? Де він ховається та чи не причетний бува до їхніх смертей?   

Французький детектив – спробуйте не загубитись серед безлічі деталей

Комісар Мегре – саме його найчастіше пов’язують з французькими детективами, та це вже сива класика (ще й доволі нудна), сучасні романи ж насичені подіями, часто дуже жорстокі та криваві, але не без шарму, хоч круасанами та пліснявілими сирами там і не пахне. 

Ранній Ґранже готовий проливати «багряні ріки». Роман, який переносить до провінційного Ґернона – містечка серед гір, починається з низки загадкових смертей чоловіків, які здаються не пов’язаними між собою: бібліотекар, санітар та офтальмолог – двоє молодиків та старший чоловік. Та, здається, щось тут є. Вбивства невловимо схожі між собою, хоч і різні. У Сарзаку неподалік викрадають шкільні журнали та вриваються до склепу маленького Жюда Ітеро – чи має це стосунок до ґернонських вбивств? Чому так важливо повернутись у минуле, щоб розкрити те, що відбулось оце зараз?

Мандрівка до рідного містечка Клода Моне, до того знаменитого ставочка з ліліями, до Живерні, де, здається, зупинився час. Його спокій може потривожити тільки зухвале вбивство хірурга, якого знайшли у стрімчаку неподалік тих самих лілій. Троє жінок відчувають, що мальовнича місцина – тільки пастка, з якої їм буде не так просто вибратись. Маленька Фанетта не може покинути матір, Стефані не втече від чоловіка, а стару чаклунку з млина вже нічого тут не тримає, вона може піти. Вона знає всі таємниці, бо все бачить з найвищої будівлі. Вона може підказати амбітному комісарові, кого слід затримати, але чомусь не робить цього. Чому вона мовчить – дізнаєтесь, коли перегорнете останню сторінку. 

Як на мене, еталонна суміш заплутаного детективу і кривавого трилера, яка поєднує у собі і сімейні таємниці, і життя «золотої молоді», і африканські вірування, і маніакальну одержимість. Ерван Морван вирушає на військову базу на узбережжі, щоб розслідувати дивну смерть хлопця, який чомусь був там, де проводили навчання. Хоч вибух мало залишив від тіла, почерк Людини-Цвяха неможливо не впізнати. Але ж того чоловіка впіймав ще Морван-батько, справа прославила його як видатного детектива, а старий убивця не так давно помер у психіатричній клініці. Невже через стільки років з’явився імітатор, який не просто копіює, а робить все так, як його натхненник. 

Скандинавські детективи – кривавий слід благополучних країн

Скільки читаю їх, стільки дивуюсь, як у толерантній Швеції, хюґній Данії, неймовірної краси Норвегії письменники можуть створювати таке криваве чтиво. Ще однією особливістю, як на мене, є те, що тут ведуть розслідування детективи «зі своїми демонами» – наприклад, алкоголік Гаррі Холе (персонаж циклу Ю Несбьо) чи адвокат диявола Мікаель Бренне (персонаж пенталогії Кріса Тведта).

Сніговик приходить з першим снігом – жорстокий маніяк тероризує столицю Норвегії, і навіть снігові замети не змушують його лишати сліди та робити помилки. Рік за роком, коли починається справжня зима, зникає жінка, а біля її дому виростає сніговик. Вважайте, що живою її вже не знайдуть. Харрі Холе сподівається на те, що убивця якось викаже себе, і той незначними деталями підказує, де себе шукати. А, може, ці помилки він зробив спеціально, бо сам прагне зустрічі з відомим інспектором, щоб поквитатись та завершити його тріумфальну ходу на параді розкритих злочинів.

Журналістка Кайса Курен знудьгувала у декреті, тому, коли таємничий замовник за непогані гроші пропонує їй знову пройтись старою справою про зникнення Юлії – доньки лікарки з психіатричного закладу, погоджується. Вона вирушає заново опитувати свідків, можливо, хтось згадає щось, що не сказав раніше. Поки вона їде до Дікемарка, читачі знайомляться з непересічною постаттю Креза – елегантного ба навіть благородного чоловіка, який прожив у лікарні ледь не все життя. Шукаючи Юлію, Кайса дізнається дещо жахливе про її матір та діяльність клініки, а потім й сама опиняється під загрозою, адже розворушила те, про що інші воліли б забути. 

Письменниця Еріка Фалк у рідному містечку Ф’єлльбакка – мальовничому рибальському поселенні на узбережжі силкується написати біографію знаменитої Сальми Лагерлеф. Тут завжди тихо та мирно, навіть коли море штормить. Та показний спокій шматує жахлива смерть – подругу Еріки Алекс знаходять мертвою у власній домівці. Крижана принцеса –  саме такою бачать її – тіло у ванні зовсім замерзло, бо вікна і двері в будинку лишили відчиненими. Та померла вона не від переохолодження, а від втрати крові. Щоб знайти винного Еріці та детективові Патрику доведеться добряче поблукати минулим, розплутуючи старі секрети заможної сім’ї та ідилічної Ф’єлльбакки.

Український детектив: рідні сюжети, які не забуваються

В українській літературі не прийнято говорити про класичний детектив – простіше удати, що його просто не було. Хоч деякі сучасні автори залюбки звертаються до історичних загадок, виклад цілком модерний, захопливий та свіжий. Воістину маємо, що читати вже й серед свого, рідного. 

Перший гуцульський детектив розвиває розповідь одразу у трьох часових лініях, які тісно переплелись: стародавні часи духів та божеств, 60-ті роки ХХ століття і зйомки «Тіней забутих предків» Параджанова, наші часи, коли фільм святкує свої півстоліття. Що поєднує їх разом? Стародавня магія Карпат і не тільки. «Тіні» – захоплива містична історія, яка розповідає про улюблене кіно та його акторів, про звичаї гуцулів та їхні вірування, про кохання та бажання виправити помилки. Це – суміш легенд, загадок та пригод, яка разом з тим творить справжній постмодерний детектив, який наприкінці розставить всі крапки над «і».

Міцний дебют, який викликає запитання: це справді перший роман автора? Макс Ґедзь нещодавно повернувся з війни на Сході України та за порадою родички пробує себе у розслідуваннях. Спочатку йому випадає шукати фотомодель, за якою сумує її кавалер – багатенький киянин. Макс думає, що все скоро з’ясується, можливо, дівчина просто вирішила трохи відпочити від свого покровителя – не найприємнішої людини у світі. Та це зникнення – тільки перша ланка довгого ланцюжка, моделі зникають одна за одною. Хто ж розпочав полювання на струнких та привабливих дівчат?

Трилер, горор, детектив, містика – так можна охарактеризувати цю історію, яка почалась у гуртожитку Чернівецького університету під час святкування екватора. Алкоголь, гучна музика, легкі наркотики – зранку всім буде зле, а хтось захоче назавжди все забути. Тієї шаленої ночі сімка студентів опівночі викликала Панночку, щоб та виконала кожному по бажанню. Бажання здійснюються, от тільки учасників стає все менше. Щось чи хтось їх убиває. Чи вони самі? Деякі смерті не схожі на насильницькі. Важко сказати, хто винен, простіше думати на потойбічну сутність, якій не сподобалось, що її потривожили. 

Тож з днем народження, любий детективе! Піднімемо за тебе бокали, наповнені криваво-червоним вином! Многая літа тобі та якнайбільше книгодіток і в Україні, і у всьому світі!

(Visited 1 245 times, 3 visits today)