Як пройти шлях «Від нуля до одиниці» і створити компанію, яка завоює світ

Фото: Tomasz Tunguz

Ми живемо в епоху, коли кожен може стати видатним. Втім, аби слава тривала трохи більше обіцяних Енді Ворхолом 15 хвилин, слід підійти до власної цілі і творчо, і системно водночас. Хорошою підказкою стануть поради Пітера Тіля. Його книга «Від нуля до одиниці» з підзаголовком «Нотатки про стартапи, або як створити майбутнє» – обов’язковий пункт у списку для прочитання кожного, хто прагне йти в ногу з часом, або й випереджати його.


Пітер Тіль – успішний бізнесмен, співзасновник платіжної системи PayPal, мільярдер та інвестор. У 2012 році він прочитав курс лекцій про стартапи у Стенфордському університеті. Саме ці лекції, старанно занотовані Блейком Мастерсом, і стали основою книги «Від нуля до одиниці».


Пітер Тіль переконаний, що людина відрізняється від інших видів здатністю творити дива. Він щиро не розуміє, чому більшість з нас вирішила, що все давно відкрито і створено. Такий підхід приречений на невдачу. Перевага завжди буде за тими, хто не намагається конкурувати, бігти швидше за інших, а пропонує унікальну ідею та новий шлях. Автор зізнається, що під час співбесід часто задає одне й те саме питання: «Щодо яких важливих істин дуже мало людей погоджуються з вами?», в контексті теми цієї книги питання звучатиме дещо інакше – «Яку цінну компанію ніхто не створює?». Обидва питання дозволяють поглянути на свій проект, або й життя, по-іншому; абстрагуватися від системи, яку нам продовжує нав’язувати освіта та суспільство. Все ж, у Всесвіті ще багато таємниць. Відкрийте хоча б одну з них.


Поступ буває двох видів: горизонтальний (або екстенсивний) – це копіювання готових ідей, шлях від 1 до n; вертикальний (інтенсивний) – створення нового, шлях від 0 до 1. Перший шлях – це конкуренція; копіювати, покращувати готовий продукт може багато-хто, а це означає, що доведеться боротися за прихильність кожного клієнта.


Другий шлях – це монополія. Створюючи монополію можна не боятися за власний бізнес, адже тоді просто не існуватиме реальної альтернативи. Пітер Тіль вважає, що монополія – це стан кожного успішного бізнесу і навіть перефразовуючи Льва Толстого стверджує: «… усі щасливі компанії різні: кожна творить монополію, вирішуючи унікальну проблему. Усі компанії-невдахи однакові: вони не змогли уникнути конкуренції».


Конкуренцію нав’язують нам з дитинства. Це щось на зразок ідеології сьогодення. Навчальні заклади змушують змагатися за високі оцінки і постійно доводити, що ми кращі за інших. «Найуспішніші студенти впевнено спиняються угору, аж поки не досягнуть досить інтенсивного рівня конкуренції, здатного вибити із них мрії.» – пише Тіль. Ці «найуспішніші студенти» продовжують свою кар’єру у великих компаніях і намагаються стати кращими, а, можливо, варто зробити тільки одну річ – вийти з гри і створити власні правила. Марк Цукерберг, Білл Гейтс, Стів Джобс… Уже здогадуєтеся, що їх об’єднує? Вони кинули навчання в університеті, щоб займатися тим, що було для них справді важливо. Тіль не стверджує, що варто негайно закрити всі навчальні заклади, він просто хоче зробити зрозумілою одну річ – конкуренція – це помилкова модель поведінки. Створіть щось своє. Мисліть нестандартно.


Окрім того, автор наголошує на тому, що не варто намагатися вивчити все. «Щоб не стати багатогранною посередністю, що її називають «всесторонньо розвинутою особистістю», людина обирає одну, найкращу справу, і робить її».


Створюючи будь-який проект варто уявити його долю через десять років. Чи може він стати монополією? Пітер Тіль говорить про головну ознаку монополії – патентовану технологію (власна технологія – найбільш суттєва перевага). Також важливо створити сильний бренд, який одразу ж запам’ятається всім.


Ще кілька порад від Пітера Тіля для тих, хто хоче створити стартап:

  • Стартап, де наробили помилок від початку, неможливо виправити.
  • Стартап нагадує шлюб. Отож, спершу вирішіть – кого взяти у партнери.
  • Усі, кого ви наймаєте, мають працювати над сатрапом повний робочий день. Зазвичай тільки так створюється зацікавленість, а отже і результат.
  • Кожен повинен робити щось одне. Тільки тоді він робитиме це якнайкраще.
  • Гроші – не головне. Перш за все, повинна бути особиста зацікавленість у проекті.
  • Варто прислухатися до Боба Ділана, який сказав, що той, хто не народжується щомиті, щомиті вмирає. Найкращі компанії завжди відкриті до інновацій.
  • Створіть команду, яка перетвориться на «мафію». Однакові футболки, спільні інтереси… – стартап не повинен бути нудною роботою та обов’язком.

Безумовний плюс книги Пітера Тіля – особистий досвід. Приклад відомого автора надихає і вкотре нагадує – немає нічого неможливого. Отож, яку цінну компанію ніхто не створює? Чому би саме вам не створити її?

Яна Онишкевич

Купити книжку в Yakaboo.ua

Яна Грицай
Блогер, письменниця. Вивчала журналістику у Львівському національному університеті імені Івана Франка. Люблю казки братів Грімм, "Маленького принца" і екзистенціалістів. Якби у мене була можливість побалакати за кавою з будь-якою історичною особистістю, то обрала би Франца Кафку. Впевнена, що одна хороша книга може змінити життя.
http://www.unicornstime.in.ua

4 795 thoughts on “Як пройти шлях «Від нуля до одиниці» і створити компанію, яка завоює світ

    Залишити відповідь