Як навчитися запам’ятовувати прочитане

Можна читати безліч книг, але запам’ятовувати лише малу частку інформації. Як зробити так, щоб поліпшити здатність запам’ятовувати прочитане? У книзі «Скорочитання» Пітер Камп розповідає про шість кроків, які допоможуть вам в цьому. Ви зможете запам’ятати потрібну інформацію і відтворити її з легкістю.

1. Читайте з чітко поставленою метою
Перед початком будь-якого читання запитуйте себе, з якою метою ви беретеся за читання – просто, щоб зрозуміти основні ідеї, чи вам необхідно знати багато подробиць? Не варто з трепетом ставитися до кожного слова у всіх текстах. Існує безліч причин для читання, але мало хто змінює свої прийоми, щоб привести їх у відповідність з метою. Дуже важливо розуміти, що хороше читання не просто більш швидке, а ще й більш продумане, коли ви знаєте, де можна збільшити, а де зменшити швидкість, що читати, а що пропустити.
Ви можете читати детектив або роман для власного задоволення. Вашою метою точно не буде написання контрольної за підсумками, а просто занурення в сюжет і насолода процесом читання.

чтение в удовольствие

У вас нема потреби щось запам’ятовувати, якщо ви цього не хочете. З іншого боку, ви можете займатися бізнесом, переглядати звіти, читати довгі електронні листи від клієнтів, причому деякі з цих матеріалів будуть важливими, а інші – частиною повсякденної рутинної роботи. Можливо, ви переглядаєте безліч книг і журналів, щоб знайти підкріплення положень, які хочете включити в доповідь або звіт. Існує величезна кількість причин для читання, тому потрібно використовувати різні підходи до роботи з різними матеріалами.

Існує п’ять рівнів засвоєння інформації при читанні:

  1. Головна думка, чи основна ідея книги.
  2. Основна ідея кожного розділу.
  3. Основна ідея кожного підрозділу всередині глави.
  4. Основні ідеї більшості абзаців.
  5. Подробиці кожного абзацу (запам’ятовування).

Необхідно розуміти, що дуже важливим рівнем добування інформації з книги стає просто вміння дізнатися, які теми порушені в ній, іншими словами, зрозуміти, чи міститься в матеріалі інформація, яку ви шукаєте з певної теми. Ви не можете вивчити все, що читаєте, та й ніхто не може цього від вас очікувати. При постановці мети при будь-якому читанні ваше завдання частково полягає саме в тому, щоб визначити, чи хочете ви щось вивчити з цього матеріалу або просто дізнатися, яка інформація міститься в книзі.

Пам’ятайте: будь-який розумний підхід завжди кращий, ніж дії навмання. Його результатом стає не тільки більш якісне навчання, а й скорочення часу, що витрачається на читання.

2. Робіть попередній перегляд
Насправді ви дійсно можете досягти мети після хорошого двадцяти-тридцятихвилинного попереднього перегляду. Може, вам необхідно більше інформації, в такому випадку вам, можливо, варто продовжити й виконати попередній перегляд кожного розділу або прочитати першу та останню глави й зробити попередній перегляд всіх інших. Універсальної поради тут немає – ви повинні це визначити самі.

предварительный

Знайдіть ознаки, що допомагають зрозуміти структуру матеріалу, такі як виділені жирним шрифтом підзаголовки, збільшені інтервали між абзацами, сигнальні слова («спочатку», «потім» тощо), вступна та підсумкова частини, питання в кінці тексту. Поки ви будете це робити, подумайте, як ви розіб’єте матеріал на частини. Чи будете ви читати його по абзацах? Або сторінками? Чи можете ви (якщо це входить до вашої мети) прочитати всю главу або розділ повністю?

3. Прийміть рішення запам’ятати ідеї з книги до початку читання
Щоб добре запам’ятати прочитане, обов’язково потрібно прийняти рішення про це до того, як приступити до читання цієї інформації. Це означає, що ви повинні ретельно підходити до запам’ятовування матеріалу. Дещо необачно вирішити запам’ятати всю книгу, перш ніж ви почнете її читати. Багато досліджень довели, що, коли за роботою з текстом слідує спроба згадати прочитану інформацію у письмовій або усній формі, ефективність навчання істотно зростає.

В одному з експериментів випробовувані були довільним чином розділені на дві групи, і їм всім було запропоновано прочитати один і той же матеріал за однаковий час. Учасники першої групи повинні були розподілити відведений їм час між читанням і спробою згадати прочитану інформацію, друга половина повинна була тільки читати. При тестуванні кращі результати показали ті, хто не тільки читав, а й намагався відтворити прочитане.

запомнить

Що це означає? Якщо у вас, наприклад, двадцять хвилин для певного тексту, може здатися, що цього часу достатньо лише для того, щоб його прочитати, але занадто мало для запам’ятовування. Однак мудра людина розуміє, що обсяг інформації, яку вона зможе відтворити пізніше, витративши всі відведені їй двадцять хвилин тільки на читання, буде меншим, ніж якби він витратив лише десять хвилин на читання і десять на те, щоб згадати прочитане, навіть якби він при цьому не встиг прочитати весь матеріал повністю або зробив би це не дуже уважно.

Дуже важливо це розуміти, настільки важливо, що я рекомендую вам ще раз перечитати цей абзац і – спробувати згадати прочитане.

4. Складіть схему запам’ятовування
І нехай вона показує авторську структуру матеріалу. Наприклад, на ній має бути кількість відгалужень, що відповідає кількості основних розділів. Додайте відгалуження другого рівня, які покажуть, скільки одиниць інформації ви очікуєте запам’ятати після прочитання кожного абзацу або розділу.

Кожен раз, коли ви щось читаєте (як при виконанні багатьох вправ з цього курсу), а після цього малюєте схему запам’ятовування, ви підвищуєте ефективність читання. При цьому дуже висока ймовірність того, що ви зможете запам’ятати більше інформації й утримати її в пам’яті протягом більш тривалого терміну.

Диагональная схема

Діагональна схема запам’ятовування для тексту про лижний спорт. – Ілюстрація з книги

Це не єдиний вірний варіант складання схеми, оскільки немає правильних і неправильних. Кращий спосіб – це завжди ваш власний, бо якщо ви структуруєте матеріал по-своєму, то будете пам’ятати його набагато, набагато довше.

5. Розпочніть відтворення прочитаної інформації своїми словами
Спробуйте відтворити стільки інформації, скільки зможете, не зазираючи до тексту. Намалюйте схему вдруге по пам’яті. Чи зуміли ви згадати досить? Заповнили ви всі відгалуження, що говорить про те, що ви витягли потрібну кількість інформації з прочитаного? Якщо ні, перечитайте розділ заново і знову спробуйте згадати, про що читали. Повторюйте це до тих пір, поки не досягнете поставленої мети.

e36026a0ec82bcc229b11bc467d18ce3

Спробуйте подумки узагальнити весь матеріал, відтворивши в пам’яті всі його складові частини, які вивчили, і те, як вони формують єдине ціле.

Цей метод можна застосовувати до читання будь-яких текстів. Можливо, ви читаєте главу, тільки щоб знайти там один чи два фрагменти, і, напевно, для цього достатньо хорошого попереднього перегляду. Або, можливо, ви читаєте статтю в журналі виключно для власного задоволення і раптом натрапили на щось, що вам би хотілося запам’ятати. Однак якщо ви не вмієте згадувати інформацію, то навряд чи вона затримається у вас в голові надовго.

6. Встановіть зв’язок між новою і вже відомою інформацією
Останній крок – навчитися встановлювати зв’язки між новою і вже відомої вам інформацією. Це може стати найважливішим етапом з усіх, тому що чим тісніше ви пов’язуєте нову інформацію з уже відомою і важливою для вас, тим легше її запам’ятати. Класичний приклад: запитайте у кого-небудь, що він робив в будь-який довільно названий день, наприклад 11 березня 1996 року. Швидше за все, він навіть приблизно нічого не згадає, якщо тільки це не був день його народження або якась інша важлива для нього дата. Якщо ви запитаєте, чим людина займалася в день, коли відбулася яка-небудь значуща історична подія, наприклад 11 вересня 2001 року, швидше за все, почуєте потік спогадів.

Насправді чим більш вагомий зв’язок ви встановите між блоками інформації, тим легше вам буде запам’ятати щось нове. Порівнюйте і зіставляйте, щоб почати встановлювати зв’язки між новою і вже відомою інформацією, знайдіть між ними спільні риси та відмінності, щоб якось пов’язати щойно отриману інформацію з попереднім досвідом.

За матеріалами книжки «Скорочитання».

Усі фото — pinterest.com.

Джерело: blog.mann-ivanov-ferber.ru

Ксеня Різник
Редакторка blog.yakaboo.ua, блогерка в Етажерка. 10 років пишу про книжки (OpenStudy, газета День, gazeta.ua, MediaOsvita, власний блог та блог Yakaboo). Природний для мене стан: читати, розповідати та писати про книжки. Трішки схиблена на сучасній британській літературі, шпигую за лауреатами усіляких премій, найкращих додаю у список "читати негайно"). У вільний від книжок час знайомлюсь із птахами, марную фарби та олівці.
http://ksenyak.wordpress.com

475 thoughts on “Як навчитися запам’ятовувати прочитане

    Залишити відповідь