Що таке «Бестселер New York Times»

Для видавництва «Бестселер New York Times» на обкладинці книги означає великі тиражі. Для авторів – підтвердження популярності. Але що таке взагалі цей список бестселерів Нью-Йорк Таймс? Як він влаштований? Як може книга бути бестселером NYT, але не бестселером в принципі?


Відповіді на ці питання набагато складніші, ніж здаються на перший погляд. У них криються таємні формули, невідомі продавці книг, зайнята маніпулюванням системи індустрія і дрібка успіху.

Звідки беруться дані

Список NYT вперше з’явився в жовтні 1931 року і тоді це були п’ять книг, які найкраще продавались в Нью-Йорку, причому в двох жанрах – фікшн і нон-фікшн (художньої літератури та документалістики). До 1942 року New York Times відстежувала продажі книг в 22 найбільших містах країни, збираючи інформацію від регіональних магазинів, книжкових відділів і оптовиків. Які саме магазини опитувалися, газета не повідомляла, щоб видавництва штучно не вплинули на підвищення продажів. Крім того, якщо один покупець брав кілька копій однієї і тієї ж книги, то вони все одно вважалися за один екземпляр. До 1950 року список опинився на шляху до того маркетингового чудовиська, яким він є зараз, відбираючи найпопулярніші книги в країні.

Цифрова плутанина

Професор соціології Брандейского університету Лора Міллер, автор книги «Список бестселерів як інструмент маркетингу» (The Best-Seller List as Marketing Tool) говорить: «Тільки-но з’явилася можливість продавати книги онлайн, всі стали займатися цим. Мільйони книгарень не можуть передавати дані New York Times. Це означає, що газета повинна запитувати різних рітейлерів, що продають книги». Здавалося б, поява інтернет-магазинів в силу простоти обробки інформації, повинна була б прояснити картину продажів, але, на думку Міллер, це не так. «Не дивлячись на те, що дані з актуальних продажів з інтернет-магазинів можуть бути більш точними, ніж в минулому, отримати їх набагато складніше».

В сьогоднішніх списках бестселерів є ціла партія категорій: друковані книги, електронні книги, книги в твердій обкладинці, книги в м’якій обкладинці, книги порад, дитячі книги, графічні романи і численні списки за місяцями. Якщо хтось робить вибірку регіональну, або, в разі Amazon, внутрішню, то New York Times примудряється взяти зразок з усієї країни. Крім того, всі ці категорії обмежені певною кількістю слотів. Наприклад, худліт в твердій обкладинці має 25 позицій, тоді як категорія книг для підлітків – 15.

«Publishers Weekly і New York Times традиційно були єдиними виданнями, які намагаються отримати повну картину по країні. Якщо подивитися на Amazon, де теж є свій список бестселерів (і люди часто апелюють до нього), то продажі на Amazon будуть сильно відрізнятися від тих книг, які продаються в незалежних, немережевих магазинах», – говорить Міллер. Звичайно, ці незалежні магазини дають менше 10% продажів – недостатньо, щоб змінити статистику, але досить, щоб змінити широкий огляд, на який і розраховує список New York Times.

Формула і призначення

Згідно New York Times, список влаштований так: «Розстановка відображає продажі за звітами магазинів, що пропонують широкий і різноманітний вибір. Точки продажу друкованих книг включають в себе незалежні магазини; національні, регіональні і локальні мережі; онлайн і мультимедіа продавців; супермаркети, університети, відділи знижок і подарунків, а також газетні кіоски. Розстановка електронних книг відображає продажі цифрових книг в популярних форматах від провідних онлайн-магазинів». З огляду на те, що у Amazon 65% від всіх продажів електронних книг, цю цифру досить легко прорахувати. Також як і пошукові алгоритми Amazon і Google, справжня формула розрахунку списку бестселерів New York Times – таємниця за сімома печатками.

Але список не тільки розповідає, хто продав більше всіх книг, він також просуває матеріал, пропонуючи вигоди, яких немає у таких списків музичної та друкованої індустрії як Billboard і Publishers Weekly. Список New York Times дарує читачам розуміння, що читають інші.

Міллер пояснює: «Люди завжди цікавляться списками, причому різними. І New York Times дає їм можливість дізнатися, що ж читають інші. Якщо книгу читає так багато людей, вона має бути хороша». І якраз звідси список New York Times черпає свою силу, так само як і користь для тих читачів, яким потрібна швидка доза. Коли поєднуєш обмежену кількість категорій і обмежену кількість слотів в кожній категорії з престижним ім’ям «Сірої пані» (прізвисько New York Times), виходить компетентний список, з яким може змагатися тільки книжковий клуб Опри Уїнфрі.

Що це означає і як це отримати

Місце в списку New York Times означає багато для маркетингу книги і для її автора. Воно веде до бонусів, прав на екранізацію, запрошень на виступи та іноді до скандалів.

Згідно з доктором Міллер, методика New York Times залишає широке поле для маніпуляцій. «Автор посилає всім своїм знайомим мило зі словами «Моя книга виходить такого-то числа, і дуже важливо, щоб ви пішли і купили її саме в цей день – тоді вона підніметься в списках». І такий підхід постійно спотворює цифри».

Навіть видавництва за деякими даними купують собі місце в списку, здійснюючи оптові закупівлі, іноді через третіх осіб. Автор може дійсно написати успішну книгу, але вона ніколи не потрапить в список бестселерів New York Times, тому що видавець не настільки впливовий, щоб купити місце в ньому або ж не в змозі створити досить шуму навколо книги. Гіпотетичний автор може написати книгу, яка буде продаватися повільно, але надійно. Або цей автор може пролетіти повз чарівну формулу видання, яка відома ліченим особам.

З огляду на те, наскільки важливий список, письменники продовжують боротися, щоб потрапити у нього, оскільки часом це єдина можливість розповісти читачам про існування книги. Визнання, гроші і популярність в світі літератури дістаються дорогою ціною, і щоб дістати все це, потрібно бути в списку бестселерів New York Times. Бажано, на першому місці.

Рейтинг Бестселер New York Times на даний момент

Screenshot_1

Художня література (друкована та електронні книги)

  1. Джоджо Мойес «До зустрічі з тобою»
  2. Клів Касслер і Бойд Моррісон The Emperor’s reveng
  3. Ліза Клейпас Marring Winterborne
  4. Ной Хоулі Before the Fall
  5. Доротеа Бентон Франк All summer long

У першу п’ятірку видань тільки в твердому перекладі потрапляє також «Дівчина в поїзді» Поли Хокінз. Подивитися весь список можна тут.

Джерело: redrumers.comHopes&Fears

Ксеня Різник
Редакторка blog.yakaboo.ua, блогерка в Етажерка. 10 років пишу про книжки (OpenStudy, газета День, gazeta.ua, MediaOsvita, власний блог та блог Yakaboo). Природний для мене стан: читати, розповідати та писати про книжки. Трішки схиблена на сучасній британській літературі, шпигую за лауреатами усіляких премій, найкращих додаю у список "читати негайно"). У вільний від книжок час знайомлюсь із птахами, марную фарби та олівці.
http://ksenyak.wordpress.com

30 thoughts on “Що таке «Бестселер New York Times»

    Залишити відповідь