Відомий український театральний режисер і продюсер Сергій Проскурня відійшов у засвіти у віці 63 років. Він переосмислив образ Шевченка та відкрив нові сторінки біографії поета №1.
Сергій Проскурня за життя встиг поставити десятки вистав, режисирував вистави, урочистості до дня Незалежності й перший фестиваль «Червона Рута». Літературні критики писали, що Проскурня здатен поставити виставу навіть у каптьорці, на сходах багатоповерхового будинку, у підземному переході.
«Це був не просто режисер, видатний культурний діяч, філософ. Я його називав «наш драматург». Важко осягнути масштаби подій, яких торкалися його серце та креатив. Мій великий друг. Величезна втрата для мене… Для всіх нас», – написав ексміністр культури Євген Нищук.
Сергій Проскурня народився 28 листопада 1957 року у Львові, вчився у Черкасах у музичному училищі та мріяв про кар`єру музиканта, але згодом зробив вибір на користь режисури й закінчив інститут театрального мистецтва ім. Івана Карпенка-Карого.
Режисер любив читати й називав своєю улюбленою книжкою з дитинства «Легенду про Уленшпігеля».
Проскурню можна назвати популяризатором творчості Тараса Шевченка – до 200-річчя з дня народження поета у 2013–2014 роках втілив ряд ініціатив. Зокрема масштабний кінопроект «Наш Шевченко» (частину сюжетів знімав на Євромайдані) та розробив концепцію виставки «Шевченкоманія».
«Для мене особисто Шевченко – предтеча екзистенціалізму. Він володів мистецтвом передачі найтонших жестів душі. Це майже психоаналіз. Це self-analysis. Про це мало хто говорить і мало хто пише», – казав режисер в інтерв`ю «Українській правді».
В березні 2014 вийшов фільм Проскурні «Тарас Шевченко. Ідентифікація», в якому 365 людей різних професій, віку та поглядів перед камерою читали улюблені вірші поета.
Проскурня не раз говорив, що образ Шевченка потребує «осучаснення». На його думку, показувати контроверсійні моменти з життя історичної постаті важливо, аби мати ширшу перспективу.
Він був переконаний: якщо не буде затінених моментів, то зображення буде дуже пласким. А чим яскравіше й активніше працює світлотінь, тим виразнішою є сама постать поета.
«Шевченко – це не фетиш, не жупан і не жупел. Це не інструмент для ідеологічних баталій. Він себе позиціонував як артист, як людина широких поглядів, фантастичний знавець історії, енциклопедист. Він подорожував, мав туристичну подорож по країнах Скандинавії на пароплаві, мало хто знає ці сторінки історії його біографії. Ви ж знаєте, що таке технології 3D та 4D? Це ж не площина. Якщо не буде затінених моментів, то зображення буде дуже пласким. А чим яскравіше й активніше працює світлотінь, тим виразнішою є сама постать», – резюмував Сергій Проскурня в інтерв`ю Радіо Свобода.