Які зміни чекають літературний світ, книжковий ринок і читачів? У книжковому світі визначилися кілька тенденцій, які дозволяють стверджувати, що нас чекає багато цікавого. Сьогодні експерти схильні вважати, що найближчого року будуть домінувати папір, фентезі та незалежні видавці.
Пророцтва про перемогу електронної книги над паперовою виявилися помилковими. Паперова книга зберігає свої позиції і тримає їх досить міцно. За даними Nielsen BookScan, у грудні 2015 було продано 571 млн друкованих видань, що на 17 млн більше, ніж роком раніше. Водночас електронні книги, яким пророкували 50-60% частку ринку, зараз займають лише 25%. Продажі нинішнього року показують, що немає яких-небудь демографічних груп, які б воліли читати з паперу. 95% топових книг минулого року продавалися в друкованому вигляді.
Кінопромисловість сприяє популяризації читання. Щойно на екрани виходить черговий знаменний фільм, наприклад “Зоряні війни: Пробудження сили”, в книжкових магазинах зростає попит на всі видання, пов’язані з обговорюваною тематикою. Видавці теж раді старатися, збільшуючи кількість найменувань і тиражі в затребуваних в цьому контексті жанрах і форматах. Культурне життя стає все більш взаємозалежним.
Письменники змушують своїх шанувальників чекати, не поспішаючи тішити продовженням вже відомих романів або новими творами. Назва давно відома, фанати знемагають, HBO випустив останні серії останнього сезону, а автор так і не називає дату виходу нової книги, кажучи “коли закінчу, тоді й буде”. Особливо часто це явище спостерігається в жанрі фентезі. Простір, що утворюється, заповнюють нові імена. Ось не так давно Букерівський лауреат 2015 ямайський автор Марлон Джеймс повідомив, що пише нову книгу – “африканську Гру престолів”.
Об’ємний книжковий нон-фікшн втрачає популярність. Цим він «зобов’язаний» всесвітній Мережі та всіляким стартапам, що доносять інформацію читачам безпосередньо і без обмежень. Цифровий світ дозволяє об’єднати в одному місці в один час текст, аудіо, відео, карти і різний інтерактив, роблячи сторітеллінг багатовимірним і відтісняючи читання на задній план.
Уперед виходять незалежні видавці. Так, премія National Book Awards продемонструвала, звідки бере коріння найкраща молодіжна література. Незалежні видавці при малих тиражах і часто більш тісних відносинах з читацькою аудиторією здатні брати на себе більші ризики, ніж великі видавничі будинки, і знаходити в масі дійсно блискучих авторів і захоплюючі твори.
Книжковий світ стає все більш глобальним і різноманітним. Нобелівська премія з літератури в 2015 році відійшла російськомовному автору Світлані Алексієвич. До того ж вона пише в жанрі нон-фікшн. Водночас американським письменникам престижна премія не діставалася з 1993 року, з часів Тоні Моррісон. Американська література, на відміну від своїх позицій в ХХ сторіччі, тепер вважається “занадто ізольованою, занадто замкнутою”. У зв’язку з такою критикою у дитячих і підліткових книгах спостерігається різноманітність персонажів, запускаються “диверсифікаційні” літературні програми для письменників та ілюстраторів початківців.
За матеріалами Los Angeles Times
16 thoughts on “Тренди книжкового світу 2016”