Знайти сенс своєї праці: рецензія на бізнес-книгу «Мета» Еліягу Ґолдратта

Ніколи не думала, що читатиму бізнес-роман, який ніяким чином не стосується моєї професійної діяльності, і буду отримувати задоволення. Це нон-фікшн в обгортці художнього роману, що легко і доступно пояснює одну з найвідоміших методологій управління системами та організаціями – теорію обмежень. Такою є «Мета» Еліягу Ґолдратта, що захопила мене з перших сторінок. Книжка цікава тим, що не просто роз’яснює теорію, а розповідає історію про людей, які мислять, не бояться ставити запитання і намагаються зрозуміти, що рухає їхнім світом і як можливо покращити процес безперервного вдосконалення.

Книжка вперше побачила світ ще у 1984 році. Проте ідеї авторів є досі актуальними  і  важливими на сучасному етапі розвитку економіки, особливо в Україні. Еліяху Моше Голдратт – засновник теорії обмежень (TOC — Theory of Constraints) – не просто науковець. З кінця 70-их Голдратт працював в компанії в сфері програмного забезпечення для оптимізації технології виробництва (ОТВ). Саме ця робота дала Голдратту розуміння, що основною перепоною в управлінні виробництвом є загальноприйнятна система показників ефективності підприємства, заснована на обліку витрат. Роздуми над цією проблемою і привели автора до розробки власної системи управління підприємством.

Алекс Рого – головний герой книжки і керівник металообробного заводу, що належить корпорації ЮніКо. Справи на підприємстві йдуть все гірше, прибутки  падають, а видача замовлень затягується на кілька місяців. Закупівля нового обладнання, безперервна боротьба за підвищення ефективності праці і повне завантаження робітників не покращують показники.  Керівництву корпорації це набридає, і Рого отримує наказ  покращити показники за три місяці. Інакше – закриття. Окрім цього, проблеми в нього починаються і в сім’ї. Рятує його випадкова зустріч з Йоною – колишнім викладачем фізики, а тепер консультантом в області ефективності підприємств. Алекс розповідає йому про завод, про встановлення новітніх роботів та підвищення продуктивності на 36%. У відповідь отримає неочікувані запитання:

«— Знаєш, у чому твоя проблема? — запитав він.

— Звичайно. Мені потрібно забезпечити більшу ефективність.

— Ні, твоя проблема не в цьому. Твоя проблема в тому, що ти не знаєш, що таке мета, що таке ціль. І, до речі, існує лише одна мета, незалежно від компанії»

З цього моменту і розпочинається трансформація Алекса і всієї системи управління підприємством. Йона не дає головному герою готових рішень, а застосовує сократівський метод – він ставить запитання, які, завдяки активному мисленню і детальному аналізу, приводять Алекса до відповідей.

«— Ти думаєш, що керуєш ефективним виробництвом… але твоє мислення хибне.
— І що не так з моїм мисленням? Воно таке саме, як і в більшості керівників виробництв.
— Це точно, — сказав Йона.
— І що це повинно означати? — запитав я, трохи образившись через його слова.
— Алексе, якщо ти, як майже всі люди на світі, приймаєш речі на віру без сумнівів і запитань, то ти взагалі не мислиш, — сказав Йона».

Яка ж мета підприємства? Алекс перебирає багато варіантів:

  • Економічно вигідні закупівлі, зниження витрат?
  • Найм кваліфікованих кадрів?
  • Впровадження новітніх технологій, збільшення кількості роботів?
  • Виробництво якісної продукції?
  • Захоплення частки ринку?

Все це лише лише способи, що ведуть до мети. А полягає вона в отриманні прибутку. Підприємство ефективне тоді, коли заробляє гроші. Ось єдина ціль, яку переслідують всі організації. Однак досягнути успіху не завжди просто. Тож Голдратт ділиться інсайтами, як можна прийти до своєї мети.

«Мета» завоювала популярність не даремно. Вона надихає завдяки доступному поясненню і логічному підходу до вирішення складних питань. Саме ця книжка принесла автору світову славу і допомогла утвердитись теорії обмежень, за допомогою якої тисячі компаній досягли успіху. Але і пересічному читачеві, який не є власником виробництва, є що для себе взяти. А саме – спосіб мислення та звичку ставити запитання, а не лише шукати готові відповіді.

Книга буде корисною всім, хто працює на виробництві – керівникам, бухгалтерам, маркетологам, менеджерам і робітникам. Також тим, хто працює в економічній сфері та студентам економічних, фінансових факультетів. Якщо ж ви прагнете розпочати власний бізнес, пов’язаний з виробництвом, «Мета» має стати вашою настільною книжкою.

Також рекомендую звернути увагу на книгу «Філософія “Toyota”» , оскільки вони на практиці застосовують теорію обмежень, тож є можливість побачити реальні результати роботи відомого підприємства.

(Visited 89 times, 1 visits today)