#МамиЧитають далі та вже готові розповісти про прочитане ?
Другою книжкою рубрики ми обрали продовження першої («Самостійна дитина, або як стати «лінивою мамою») – «Лінива мама. Завдання для розвитку» Анни Бикової. Чи справила вона таке ж позитивне враження, чи кардинально змінила думку мам-авторів блогу про всю серію? Дізнайтеся далі…
Читати: #ЧитаємоРазом: Самостійна дитина, або Як стати «лінивою мамою»
Оглядачки
Ірина @irinyurch: мама-книголюб. Вірю в те, що книги відіграють велику роль у формуванні особистості – не тільки маленької, а й дорослої ?
Наталія @ilatanka: читака й мама в декреті. Багато читаю про виховання, щоб віднаходити те, що мені імпонує й надихає ставати ще більш щасливою мамою. Так! Я вірю, що щаслива мама = щаслива сім’я = щаслива дитина.
Юлія @julia_prokhorovych: неідеальна матуся маленького хлопчика-шилопопика ? Шукаю тишу в книжках, особливо люблю читати у ванні з піною та при свічках (просто це єдине місце, де мама може усамітнитися.. ?)
Як стати «лінивою мамою»?
Ірина: продовжуємо пізнавати мистецтво бути «лінивою мамою». Що значить бути «лінивою мамою» розібралися з першою книжкою, саме час зрозуміти ЯК нею стати. Магазини, реклама, форуми, соціальні мережі – щодня кожна мама наштовхується на тонну інформації про те, як і чим розвивати свою дитину. Обов’язково потрібно купити мішок спеціальних іграшок, карток і сортерів, відвести малюка до групи раннього розвитку (а краще відразу в 5!) і записатися на англійську. І все це тільки з найкращих спонукань. Але чи є сенс в такій кількості «рухів»? Невже тільки дорогі іграшки і спеціально навчені педагоги можуть допомогти дитині правильно розвиватися? І як це – правильно? Саме цьому і присвячена книжка Анни Бикової.
Автор пропонує читачеві безліч ігор\завдань\методів для розвитку дитини від 1 року і до 6 років. Найцікавіше те, що для виконання цих завдань не потрібні спеціальні пристосування і ґаджети, лише підручні засоби і фантазія мами. Анна Бикова докладно описує всілякі «заняття», з готовими ідеями і поясненнями – що ж розвиває ту чи іншу дію. Чесно сказати, я була здивована, адже я навіть не здогадувалася, скільки можливостей ховається в звичайних на перший погляд предметах. Звичайна носова хустинка, судки для зберігання, каструлі й листя в парку – це і багато іншого обов’язково стане в нагоді малюкові в «навчанні».
Ось у цьому й полягає суттєва перевага батьків перед школою розвитку. У батьків є можливість не залежати від часу, місця й дидактичного плану.
Наталія: пам’ятаю, коли ми з чоловіком відвідували курси для майбутніх батьків, у нас було заняття про ранній розвиток. Так от воно викликало неабиякий інтерес – усіх цікавило, що коли і як робити, щоб дитина виросла розумною. І не дивно – які люблячі батьки не прагнуть розвинути потенціал дитини? Особливо, коли зараз стільки можливостей і засобів «для розвитку». Спеціальні іграшки, картки, методики, курси, «розвивалки»… Вибір – очі розбігаються, а гаманець плаче. Та чи дійсно воно все треба? Десь інтуїтивно я відчула, що не треба підганяти час, запроваджувати уроки іноземної мови з пелюшок, купувати картки Домана, відводити в центр дитячого розвитку в 6 місяців… Інколи сумніви виринали: «Чи правильно я роблю? Чи не буде пізно?», але після книжки «Лінива мама. Завдання для розвитку» вони вже точно не повернуться.
Я доволі скептично ставлюся до всіляких іграшок, «що розвивають», адже далеко не всі вони здатні розвивати дитину… Розвиває все-таки не іграшка, а спілкування з дорослим.
Юлія: чи знайома вам ситуація, коли мама планує 100 справ на день: і приготувати їжу, і погуляти з дитинкою, а потім прибрати, помити посуд, випрати нашвидкуруч, заляпану супом кофтинку. О Боже, ще ж треба придумати чим зайнятися з малечею та й щоб корисно було! Уявляєте в якому ритмі живуть матусі? Надвечір мама вже ледве пересуває ноги, а стільки хотілося зробити…
Так от, книжка «Лінива мама. Завдання для розвитку» – ковток свіжого повітря! Гарантую, що вам одразу полегшає, і ви цікаво зможете проводити час зі своїм малюком!
Які методи (завдання) будете впроваджувати?
Ірина: важко вибрати один-дві методи, адже я всю книжку стикерами заклеїла! На цей момент для мене актуальні заняття для найменших, моєму синові 1,6. Завдяки цій книзі я звернула увагу на нічим не примітну гру в «ку-ку», навіть подумати не могла, що вона дуже важлива для розвитку малюка! Придивилася до вправ для тренування дихання, в подальшому – для мовного апарату. Дуже сподобалася формула для складання правильної математичної казки для розвитку систематичного мислення. А особисто для себе (поки) – пророщування фруктових кісточок у ваті. Ну дуже цікаво ?
Спочатку відбувається пасивне накопичення слів, поки одного разу пасивна фаза не зміниться активною: дитина почне вимовляти слова. Але для цього потрібен відповідний розвиток мовного апарату.
Наталія: я теж заліпила майже всю книжку наліпками, а потім ще виписала в блокнот най-най-найцікавіші ідеї. Тепер хочу поступово спробувати все на практиці. Зокрема, тут є 16 видів гри з хустинкою, ідеї для створення сортера власноруч удома й навіть ціла інструкція з використання калюжі… Ну, як не спробувати? А ще мені сподобалося, що авторка вчить бачити «інструменти для розвитку дитини» у звичайних речах: листя, насіння, зошит тощо. Крім того, вона нагадує, що важливо підлаштовуватися під дитину, а не сповідувати свої плани «сьогодні зліпимо грибочки».
Якщо в певний момент дитина цікавиться машинкою, а не грибочками, значить, не варто витрачати енергію на те, щоб перемкнути її увагу з транспортного засобу на те, що росте в лісі, а скористатися потенціалом розвитку, прихованим у грі машинкою… За допомогою машинок можна формувати й закріплювати поняття кольору («А тепер зліпимо жовту машинку з чорними колесами»), розміру («А тепер зліпимо машинку, більшу за червону, але меншу за жовту»), форми («Колеса будуть круглі»…), швидкості («Синя машинка їде швидше, ніж червона»).
Юлія: найбільше мені сподобався підхід автора щодо раннього розвитку дитини. На багатьох моментах я впізнавала себе – хаотично шукала інформацію як займатися з дитиною. То потрібно купити картки «Домана», то пізнавальні книжки, а тут уже кидаюся проглядати центри розвитку в нашому районі… А ще ж є плавання, йога для дітей і купа всього! Як зробити вибір і не втратити дорогоцінний час на розвиток?!
«Мамо, спокійно, видихни!» – чую у своїй голові голос Анни Бикової. І справді, сторінка за сторінкою, я починаю краще розуміти потреби моєї дитинки. Найбільше мене вразило те, що й сама відчувала – дитина пізнає світ через емоції. Не потрібна купа посібників для її розвитку. Звичайна прогулянка – це вже неймовірно корисне пізнання світу! А якщо разом із дитиною почати досліджувати калюжу – міряти кроками її довжину й ширину, а паличкою глибину; кидати камінці, а потім можна зробити кораблик із чеку з магазину й пустити його в мандрівку калюжею!
Розвиток малюка відбувається через гру, головне бути поряд і заохочувати його зацікавленність. Для себе вже записала невеличкий список ідей, сьогодні ввечері будемо ліпити пиріжки. А під час купання малювати у ванній ?
Розваг у ванній скільки завгодно. Перед купанням мій син запитував: «Що ми сьогодні потопимо?»
Післясмак
Ірина: книжка «Лінива мама. Завдання для розвитку» стала для мене справжнім відкриттям, адже я з тих, хто виглядає «развивашки» в магазинах, не думаючи про те, що звичайна пляшка від йогурту або камінчики в пісочниці можуть серйозно розвивати. Анна Бикова звернула мою увагу на різноманітні побутові дрібниці, увімкнула мені фантазію і відкрила очі на те, що щоденні рутинні справи можуть перетворитися на справжні заняття для малюка. А ще – дуже заспокоїла, адже я часто переживаю, а раптом щось втрачу? Автор розставить всі крапки над «i», коли і як потрібно розвивати дитинку. І найголовніше, доведе: все в наших руках, передовсім.
Сама я дійшла висновку, що найкраще – творити поряд із дитиною, хай кожен виконує свою роботу.
Наталія: найголовніше, що Анна Бикова остаточно мене переконала:
- розвиток дитини – це не обов’язково дорого, адже без спеціальних іграшок і курсів можна обійтися;
- не потрібно виділяти купу часу для занять із дитиною, варто поєднувати з основними активностями протягом дня;
- не треба поспішати нашпигувати дитину знаннями – після трьох не пізно;
- найкраще для розвитку дитини – зацікавлений дорослий із фантазією, тоді кожна прогулянка корисна.
Мінімум теорії, максимум цікавезних ідей, які хочеться втілювати на практиці. Мені дуже сподобалось! Буду радити цю книжку всім батькам.
Юлія: у книжці «Лінива мама. Завдання для розвитку» ви знайдете джерело натхнення та купу ідей для сумісного проведення часу з вашою дитинкою. А найголовніше, що це не важко, не треба ламати голову і витрачати шалені гроші на всі новомодні іграшки, усе у вас під рукою! Тому від чистого серця рекомендую цю книжечку.
Топ 3 цитат
Ірина:
Пізнання через чуттєвий досвід – найбільш правильний підхід до розвитку дитини раннього віку. Для цього мамі достатньо бути емоційно залученою до того, що відбувається, та стежити за дитячим зацікавленням.
У кожного віку власні завдання. Якщо ми навантажуємо дитину завданнями не для її віку, є ризик, що вона промине дещо важливе саме для поточного моменту.
Дорослі часто недооцінюють значення предметної діяльності. Їм здається, що потрібно якось спеціально розвивати дитину, а насправді важливо надати дитині свободу в межах безпечного простору.
Наталія:
Погоджуюся з тим, що в дошкільному віці в дитини високий потенціал розвитку. Але мені здається, що краще скеровувати цей потенціал до розвитку емоційного інтелекту, до тренування комунікаційних навичок, адже саме це в подальшому житті допоможе їй знайти своє щастя.
… якось я зробила для себе відкриття щодо певних переваг поєднання занять із розвитку дитини з головними пунктами режиму дня. Досліди з водою в процесі купання, читання й політ фантазії перед сном, розглядання географічної карти за вечерею, усна лічба й розв’язання математичних задач дорогою додому… Сон, їжа, дорога та купання – усе це відбувається. А значить, і спеціального планування не потрібно для проведення занять із розвитку. Просто купання та вечеря триватимуть трішки довше.
Якщо раптом дитина повідомить, що бажає стати президентом, не говоріть, що це «нереально». Жоден із батьків не може знати заздалегідь межі розвитку своєї дитини й вирішувати за неї «це ти зможеш, а цього не зможеш» – просто не має права. Може дитина чи ні – рішення самої дитини. Від батьків потрібна підтримка: «Почитаймо біографії президентів. Постараємося зрозуміти, які риси характеру допомогли їм цього досягти».
Юлія:
Пізнавальний інтерес розвивається не тоді, коли мама показує дитині малюнок із кульбабою та називає: «Це кульбаба», – а коли цікавість спонукає дитину понюхати її, спробувати на смак, а потім підбігти й показати мамі.
Лінивій мамі» часом не хочеться спеціально організовувати для дитини заняття. Вона просто дозволяє дитині готувати разом із нею: ліпити пиріжки, листкові булочки з яблуками – на ваш смак.
Якщо мама лівою рукою штовхає гойдалку, а в правій тримає смартфон, то контакт є, але до розвитку дитини він не має жодного стосунку.
Кому варто прочитати
Ірина: книжка може стати в нагоді не тільки мамам\бабусям, а й людям, які працюють з маленькими дітьми, зокрема – вихователям у дитячих садах і групах розвитку.
Наталія: дуже хочу, щоб якомога більше батьків її прочитали.
Юлія: усім батькам та зацікавленим у розвитку дітей, людям. Це круто, «зуб даю»!
Кому не варто читати
Ірина: мамам, які переконані, що займатися розвитком дитини може тільки кваліфікований педагог.
Наталія: батькам, які не хочуть займатися зі своїми дітьми.
Юлія: тим кому не цікаво проводити час зі своєю дитиною, але таких батьків немає, правда?
Схожі книжки: вся серія «Лінивої мами» Анни Бикової.
Читати: Солодких снів! 15 книжок-«засинайок» для найменших
Читати: Фантастична подорож. Найбільший віммельбух
11 thoughts on “#ЧитаємоРазом: «Лінива мама». Завдання для розвитку”